De Nijmeegse Vragenlijst voor de Opvoedings-situatie: Een hulpmiddel voor gezinsondersteuning bij scheiding
juli 8, 2025
In de 21e eeuw is het opvoeden van kinderen zowel veranderd als blijft er veel onveranderd. De samenleving, de westerse waarden en de technologie hebben het opvoedingsproces beïnvloed, maar de kernprincipes van opvoeden blijven behouden. In dit artikel bespreiden we de belangrijkste aspecten van het opvoeden, gebaseerd op informatie uit verschillende bronnen, waaronder artikelen over opvoeding, professionele opvoedondersteuning, en de basisprincipes van positief opvoeden. De focus ligt op de huidige trends, de uitdagingen en de essentie van opvoeden.
Opvoeden is een proces waarin ouders hun kind ondersteunen bij de ontwikkeling naar zelfstandigheid. Het gaat erom het kind te helpen zich te ontwikkelen, zowel lichamelijk als mentaal, en het te leren omgaan met de wereld. In de bronnen wordt opvoeden omschreven als “het ondersteunen van de ontwikkeling van een kind naar zelfstandige volwassene”. Dit proces is niet alleen gericht op het leren van regels en normen, maar ook op het bevorderen van zelfvertrouwen, autonomie en sociaal gedrag.
In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat opvoeden een combinatie is van de invloed van ouders, sociale omgeving en leefsituatie. Het is dus niet alleen een taak van de ouders, maar ook van de omgeving waarin het kind zich bevindt. De opvoeding is dus een samenspel tussen verschillende factoren, waaronder de omgeving, de ouderlijke betrokkenheid en de ontwikkeling van het kind.
De afgelopen jaren zijn er veel veranderingen geweest in het opvoedingsproces. Vroeger was het opvoeden vooral gericht op het geven van regels en het leren gehoorzamen. Nu ligt meer nadruk op het stimuleren van het zelfstandig gedrag van het kind en het leren omgaan met emoties. In de bronnen wordt gesproken over een "mix van ideeën uit de jaren zestig en de periode daarvoor", waarbij de nadruk op het kind en zijn wensen ligt. Tegenwoordig mag het stellen van grenzen weer. Ouders staan voor de uitdaging om hun ideeën over opvoeding te verankeren in hun christelijke geloof en te beseffen wat het betekent om opvoeder te zijn in deze wereld met zijn kansen en zijn gevaren.
In de bronnen wordt ook duidelijk gemaakt dat het opvoeden van vroeger niet meer alleen door de moeder wordt gedaan. Er zijn nu meer opvoedingsprogramma’s, cursussen en een breed aanbod aan informatie op internet. Dit betekent dat ouders nu veel meer hunte hebben om te kiezen uit, maar ook dat het lastiger is om een duidelijke richting te kiezen. In sommige gevallen is het moeilijk om te bepalen wat nu de juiste opvoedingsmethode is.
In verschillende bronnen worden de vijf basisprincipes van opvoeden genoemd. Deze principes vormen de kern van de opvoeding en zijn voor ieder kind belangrijk:
Een veilige, stimulerende omgeving: Iedere opvoeding begint met het creëren van een veilige thuishaven. Dit betekent dat je je kind zowel fysiek als mentaal uitdaagt, maar wel in een veilige omgeving. Je zorgt bijvoorbeeld dat giftige schoonmaakmiddelen niet in het zicht staan, en dat je kind niet zomaar van de trap kan vallen. Daarnaast let je op wat je kind kan, en zorg je ervoor dat je speelgoed hebt dat daarbij past.
Laten leren door aanmoedigingen: Je moedigt je kind aan om zelf te leren. Ook stimuleer je het gedrag dat je graag wilt zien. Je laat bijvoorbeeld zien hoe het moet: dan kan je kind het daarna zelf proberen. En als het dan fout gaat, is dat nog geen probleem. Fouten maken hoort erbij.
Een aansprekende discipline hanteren: Je spreekt je kind aan op bepaalde afspraken en grenzen. Vervolgens grijp je in als het even misgaat. Een regel kan zoiets simpels zijn als ‘eten en drinken mag alleen aan tafel.’ Het is belangrijk om de afspraken telkens te herhalen.
Realistische verwachtingen hebben: Het is de bedoeling dat je niet teveel, maar ook niet te weinig verwacht. Het gaat erom dat je rekening houdt met de manier en het tempo waarop je kind zich ontwikkelt. Dit is bij ieder kind anders.
Goed op jezelf letten: Ouders moeten goed voor zichzelf zorgen, want het welzijn van de ouder heeft invloed op de opvoeding van het kind. Hoe ben je als ouder bewust bezig met je eigen welzijn?
In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat professionele opvoedondersteuning steeds belangrijker wordt. Veel ouders zoeken steeds vaker naar advies in de opvoeding: in hun netwerk, gespreksgroepen, online. Het is belangrijk om dit te waarderen en te stimuleren. Professionele opvoedondersteuning is echter nog vaak onbekend of de stap ernaartoe is te groot. Daarin kunnen ook ervaringen met racisme en discriminatie meespelen, dit is voor deze ouders aan de orde van de dag. Ook merken ze soms bij professionals twijfels over hun opvoedvaardigheden. Niet alleen nieuwkomers ervaren dit, dit geldt ook voor de tweede en derde generatie.
Het is belangrijk om te beseffen dat achter elke opvatting over opvoeding een mensbeeld schuilgaat. We hebben nu te maken met een mix van ideeën uit de jaren zestig en de periode daarvoor. In de jaren zestig werd het belang van het kind en aandacht voor zijn wensen en behoeften centraal gezet. Het woord ‘gehoorzaamheid’ moest worden geschrapt. Dit was duidelijk een reactie op de eigen opvoeding waarin men te weinig ruimte had ervaren. Tegenwoordig mag het stellen van grenzen weer. Ouders staan voor de uitdaging om hun ideeën over opvoeding te verankeren in hun christelijke geloof en te beseffen wat het betekent om opvoeder te zijn in deze wereld met zijn kansen en zijn gevaren.
De rol van ouders is centraal in het opvoedingsproces. Elke ouder is de belangrijkste opvoeder van zijn of haar kind. Een mooie, maar veeleisende taak. Je hoeft het niet alleen te doen. Lees wie je kan ondersteunen. In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat ouders vragen steeds meer van zichzelf. Waar een ouder vroeger blij was als hij zijn kind materieel kon bieden wat het nodig had (verzorging, eten, drinken, kleding), vinden sommige ouders nu dat het kind materieel niets tekort mag komen. Ook ligt bij veel ouders tegenwoordig meer nadruk op het emotionele en sociale welzijn van het kind.
Het is belangrijk om te beseffen dat achter elke opvatting over opvoeding een mensbeeld schuilgaat. We hebben nu te maken met een mix van ideeën uit de jaren zestig en de periode daarvoor. In de jaren zestig werd het belang van het kind en aandacht voor zijn wensen en behoeften centraal gezet. Het woord ‘gehoorzaamheid’ moest worden geschrapt. Dit was duidelijk een reactie op de eigen opvoeding waarin men te weinig ruimte had ervaren. Tegenwoordig mag het stellen van grenzen weer. Ouders staan voor de uitdaging om hun ideeën over opvoeding te verankeren in hun christelijke geloof en te beseffen wat het betekent om opvoeder te zijn in deze wereld met zijn kansen en zijn gevaren.
De school speelt een belangrijke rol in het opvoedingsproces. De opvoeding is meer dan alleen de invloed van ouders. Het is een samenspel. Kort gezegd bestaat de opvoeding uit een combinatie van de ouders, sociale omgeving en leefsituatie. De invloed van ouders is dus niet alleen bepalend, maar ook de omgeving waarin het kind zich bevindt.
In de bronnen wordt ook duidelijk gemaakt dat het opvoeden van vroeger niet meer alleen door de moeder wordt gedaan. Er zijn nu meer opvoedingsprogramma’s, cursussen en een breed aanbod aan informatie op internet. Dit betekent dat ouders nu veel meer hunte hebben om te kiezen uit, maar ook dat het lastiger is om een duidelijke richting te kiezen. In sommige gevallen is het moeilijk om te bepalen wat nu de juiste opvoedingsmethode is.
Het opvoeden van kinderen is in de 21e eeuw zowel veranderd als blijft er veel onveranderd. De samenleving, de westerse waarden en de technologie hebben het opvoedingsproces beïnvloed, maar de kernprincipes van opvoeden blijven behouden. De essentie van opvoeden is het ondersteunen van de ontwikkeling van een kind naar zelfstandige volwassene. Dit proces is niet alleen gericht op het leren van regels en normen, maar ook op het bevorderen van zelfvertrouwen, autonomie en sociaal gedrag.
De rol van ouders is centraal in het opvoedingsproces. Elke ouder is de belangrijkste opvoeder van zijn of haar kind. Een mooie, maar veeleisende taak. Je hoeft het niet alleen te doen. Lees wie je kan ondersteunen. De school en de samenleving spelen een belangrijke rol in het opvoedingsproces. De invloed van ouders is dus niet alleen bepalend, maar ook de omgeving waarin het kind zich bevindt.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet