Kinderopvang in Nederland: Uitdagingen, kosten en toekomstplannen
juli 20, 2025
De functie van docent lichamelijke opvoeding is van groot belang in het onderwijs. Deze opleiding zorgt ervoor dat leerlingen zich bewust worden van de waarde van beweging en sport, en helpt hen om een gezonde levensstijl op te bouwen. In dit artikel wordt de opleiding en de functie van een docent lichamelijke opvoeding uitgebreid besproken, met aandacht voor de inhoud van de opleiding, de mogelijke beroepspaden en de vereisten voor het aanmelden.
De Lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding (LO) is een hbo-opleiding die je op leertreden als eerstegraads sportdocent. Tijdens de opleiding leer je alles over het menselijk bewegen en krijg je te maken met alle aspecten van het lesgeven. Je leert hoe je leiding geeft aan groepen met uiteenlopende culturen, interesses en talenten. Na een succesvolle afronding van de opleiding mag je jezelf Bachelor of Sport and Physical Education noemen.
De opleiding is gericht op het ontwikkelen van didactische vaardigheden, zodat je leerlingen effectief kunt begeleiden bij het leren bewegen. Je leert hoe je lessen kunt opzetten, uitvoeren en evalueren. Tijdens je stage leer je omgaan met een klas. Op de campus doe je de didactische kennis op.
Als docent lichamelijke opvoeding ben je een drijvende kracht achter de fysieke en mentale ontwikkeling van jongeren. Je stimuleert beweging, teamwork en een gezonde levensstijl. De functie biedt niet alleen een dynamische werkdag, maar ook uitstekende baankansen: lichamelijke opvoeding is een tekortvak, waardoor de vraag naar docenten groot is.
De inhoud van de functie omvat het geven van lessen in het vak bewegingsonderwijs. Je ontwikkelt je tot een professional in bewegen, sport en educatie. Je leert hoe je een veilig pedagogisch beweegklimaat creëert. Daarnaast leer je kritisch te reflecteren en vragen te stellen, zoals: hoe kies je passende beweegactiviteiten voor het niveau van elke leerling? Hoe daag je leerlingen uit om hun grenzen te verleggen?
Na het afronden van de opleiding kun je als docent lichamelijke opvoeding aan de slag in verschillende onderwijsvormen. Je kunt werken in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs, mbo-opleidingen of hoger onderwijs. Daarnaast zijn er ook mogelijkheden buiten het onderwijs, zoals als buurtsportcoach, sportinstructeur of combinatiefunctionaris.
De opleiding biedt ook de kans om door te studeren. Bijvoorbeeld naar de Faculteit Bewegingswetenschappen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam of de opleiding Pedagogiek aan de Universiteit Utrecht. In het laatste jaar van de studie kun je minors kiezen die je goed voorbereiden op deze vervolgstudies.
Voor je aan de lerarenopleiding lichamelijke opvoeding kunt beginnen, doe je een vaardigheidstest en onderga je een medische keuring. Doorsta je beide testen, dan word je tot de opleiding toegelaten. Enkele hogescholen kennen een numerus fixus.
Als je geen diploma hebt dat toelating biedt en je bent 21 jaar of ouder, kun je een toelatingsonderzoek doen. Het Toelatingsonderzoek 21+ vindt in de periode januari t/m juli/augustus op verschillende momenten plaats op de Haagse Hogeschool. Het onderzoek bestaat uit het afleggen van een digitale capaciteitentoets.
De baankansen voor docenten lichamelijke opvoeding zijn uitstekend. Veel studenten krijgen via hun stageplaats in het laatste jaar een vaste baan aangeboden als sportleraar. Daarnaast kiest een gedeelte van de afgestudeerden voor een aansluitende masteropleiding aan de universiteit, zoals sportpsychologie of bewegingswetenschappen.
De functie van docent lichamelijke opvoeding biedt een dynamische werkdag en uitstekende baankansen. De vraag naar docenten is groot, waardoor de kans op een baan op hbo-niveau hoog is. Het startsalaris na deze studie is hoger dan het gemiddelde van alle Hbo bachelor studies.
De opleiding is opgebouwd in verschillende jaren. In het eerste jaar leer je de basis die je nodig hebt als leerkracht lichamelijke opvoeding (LO). Het onderwijs is een mix van theorie- en praktijkvakken. De lessen in jaar 1 sluiten goed aan op je stage in het basisonderwijs. Je leert hoe je lessen voorbereidt, geeft en daarna evalueert - zowel op de ALO als op je stageplek.
In het tweede jaar ontwikkel je je didactische vaardigheden en leer je samenwerken in een team. Aan het eind van dit jaar kun je lesgeven aan groep 1 tot en met 8 in het basisonderwijs. Ook maak je kennis met het lesgeven in het voortgezet onderwijs.
In het derde jaar ontwikkel je je verder in de vakinhoud en leer je hoe je leerlingen kunt helpen bij het ontwikkelen van hun beweegbekwaamheden. Je leert lessen te ontwerpen, uit te voeren en te evalueren. Dit doe je in de context van de opleiding, maar je gaat ook meteen naar een stageschool.
Tijdens de opleiding leer je alles over bewegen én lesgeven. Je leert hoe je leerlingen beter en met meer plezier kunt laten bewegen. Aan de hand van betekenisvolle praktijkopdrachten ontwikkel je de benodigde vaardigheden en kennis.
Je bent die bevlogen leraar die leerlingen helpt om met plezier beter te bewegen. Je geeft extra aandacht aan wie dat nodig heeft en stimuleert persoonlijke ontwikkeling. Op de ALO staat lesgeven centraal. Je ontwikkelt je in de vakinhoud en je leert hoe je leerlingen kunt helpen bij het ontwikkelen van hun beweegbekwaamheden.
De opleiding biedt je de kans om je verder te ontwikkelen. Je kunt kiezen voor een verdere opleiding, zoals een master in Sport Sciences, Sportbeleid en Sportmanagement, Bewegingswetenschappen, Maatschappelijke opvoedingsvraagstukken, Onderwijskunde, Learning and Innovation of Educational Needs.
Daarnaast kun je ook buiten het onderwijs aan de slag. Bijvoorbeeld als buurtsportcoach, die samen met sportinstanties naschools aanbod verzorgt. Ook kun je werken als sportcoördinator of sportdocent bij een mbo-opleiding.
De opleiding tot docent lichamelijke opvoeding is een uitstekende keuze voor wie een passie heeft voor educatie en sport. De opleiding leidt je op tot een eerstegraads sportdocent en biedt uitstekende baankansen. De functie van docent lichamelijke opvoeding is van groot belang in het onderwijs, en de vraag naar docenten is groot.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet