logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Lichamelijke Opvoeding: Een Essentieel Deel van het Schoolcurriculum

Lichamelijke opvoeding, ook wel bekend als LO, is een essentieel onderdeel van het schoolcurriculum. Het speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van kinderen en jongeren op verschillende vlakken. Tijdens de lessen leren ze niet alleen bewegen en sporten, maar ontwikkelen ze ook hun sociale vaardigheden, leren ze over gezondheid en ontdekken ze hoe leuk het kan zijn om actief bezig te zijn. Dit artikel geeft een overzicht van de kern van lichamelijke opvoeding, de doelstellingen, de inhoud van de lessen en het belang van het vak voor de ontwikkeling van kinderen.

Wat is lichamelijke opvoeding?

Lichamelijke opvoeding is een schoolvak dat standaard op het programma staat in zowel de basisschool als het voortgezet onderwijs. Het vak wordt vaak aangeduid als gym, gymnastiek of bewegingsonderwijs. Op de basisschool wordt het vaak "gym" of "gymnastiek" genoemd, terwijl het op de middelbare school vaak "lichamelijke opvoeding" wordt genoemd. Het doel van lichamelijke opvoeding is om de leerlingen meer te laten bewegen. Tijdens de lessen hebben leerlingen de kans om sporten te beoefenen, zoals voetbal, basketbal en hockey. Ook worden er vaak spellen gespeeld, waarbij beweging en motoriek een belangrijke rol spelen.

Doelstellingen van lichamelijke opvoeding

Bij lichamelijke opvoeding gaat het om veel meer dan alleen rennen en springen. Een belangrijk doel is het verbeteren van de motoriek. Kinderen leren bijvoorbeeld beter gooien, vangen, klimmen en balanceren. Maar er is meer! Tijdens de lessen wordt ook aandacht besteed aan het belang van een gezonde manier van leven, en het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Leerlingen leren hoe ze kunnen samenwerken in een team, hoe ze respectvol met elkaar omgaan en hoe ze kunnen omgaan met zowel winst als verlies. Denk bijvoorbeeld aan een potje voetbal waarin fair play en teamgeest centraal staan.

De kerndoelen binnen lichamelijke opvoeding zijn geschreven voor de volgende domeinen: - Spel - Turnen - Atletiek - Bewegen op muziek - Zelfverdediging - Aanleren of correctie van gezonde lichaamshouding

De leerdoelen (ook wel vaardigheden genoemd) bij lichamelijk opvoeding in het onderwijs zijn onderverdeeld in: - Motorische leerdoelen - Sociale en emotionele leerdoelen - Cognitieve leerdoelen

Inhoud van de lessen

De inhoud van de gymlessen is gevarieerd en hangt af van de school en de leeftijd van de leerlingen. Vaak komen er verschillende sporten aan bod, zoals atletiek (rennen, springen, werpen), turnen, en verschillende balsporten zoals voetbal, basketbal en volleybal. Ook dans en zwemmen kunnen onderdeel zijn van het lesprogramma. Verder is er vaak aandacht voor spelletjes en oefeningen die de algemene motoriek verbeteren. Zo leren kinderen bijvoorbeeld hoe ze snel kunnen reageren en hun lichaam goed kunnen beheren.

In het voortgezet onderwijs is lichamelijke opvoeding verplicht voor alle leerlingen, behalve leerlingen op VAVO-scholen en telt mee bij het combinatiecijfer. Het vak is verplicht voor alle leerlingen op middelbare school, behalve leerlingen op VAVO-scholen en telt mee bij het combinatiecijfer. In Nederland is lichamelijk opvoeding verplicht voor een basisschool en middelbare school met uitzondering van het volwassenonderwijs.

Belang van lichamelijke opvoeding

Lichamelijke opvoeding is goed voor de gezondheid. Het zorgt voor betere conditie, het verbranden van calorieën en betere vaardigheden. Ook lichamelijke opvoeding kan ingezet worden als een vorm van teambuilding. Het kan de band tussen leerlingen verbeteren en ze leren om samen te werken. Daarnaast kan het belangrijke lessen leren, zoals eerlijk spel en sportiviteit.

Bewegingsonderwijs is goed voor onder andere de conditie, gezondheid, hersenstructuur en executieve functies van de kinderen. Bij de gymlessen speelt samenwerking een grote rol. Sportief en eerlijk spelen wordt gestimuleerd.

Opleiding en taken van leraar lichamelijke opvoeding

Leraar lichamelijke opvoeding geeft les in het vak lichamelijke opvoeding, sport en bewegen in een school voor secundair onderwijs. De leraar bereidt de toegewezen les- en schoolopdracht voor, voert ze uit, evalueert ze en stuurt ze bij, in overeenstemming met de leerplannen en het pedagogisch project van de school. De leraar neemt ook deel aan pedagogische studiedagen, klassenraden en infosessies voor de ouders.

De opleidingen voor leraar lichamelijke opvoeding zijn onderverdeeld in verschillende niveaus. Er zijn opleidingen op het hoger onderwijs, waaronder een bachelordiploma en masterdiploma. De opleidingen omvatten onderwerpen als bewegings- en sportwetenschappen, sporttraining en coaching, sportbeleid en sportmanagement, en sporttraining en coaching.

Uren lichamelijke opvoeding in het voortgezet onderwijs

In het voortgezet onderwijs is lichamelijke opvoeding verplicht voor alle leerlingen. De eisen voor het vo zijn beschreven in algemene kerndoelen voor de onderbouw en eindtermen voor de bovenbouw. Leerlingen kunnen in de onderbouw ook sportklassen (of afgeleide benamingen) kiezen als extra aanbod. Daar zijn geen landelijke vereiste kerndoelen geformuleerd.

De urennormen voor lichamelijke opvoeding per schoolsoort zijn als volgt: - vmbo: minimaal 333 klokuren - havo: minimaal 360 klokuren - vwo: minimaal 400 klokuren

Deze nieuwe urennormen vervangen de vorige algemene richtlijn die terugging tot de situatie van 1 augustus 2005, en geven scholen nu de nodige duidelijkheid waaraan te voldoen.

Kledingvoorschriften en lesmateriaal

Voor lichamelijke opvoeding bestaan vaak kledingvoorschriften of schooluniformen. Dit zorgt ervoor dat alle leerlingen veilig en goed kunnen sporten. Sommige scholen kiezen voor een schooluniform, waar meestal het logo van de school op staat afgebeeld. Andere scholen kiezen juist voor specifieke voorschriften. Hierdoor hebben leerlingen meer keuzevrijheid, maar hebben zij alsnog goed en veilig kleding.

Gymkleding moeten door de ouders van de leerling worden aangeschaft. Ook moeten zij deze thuis wassen. Dit bestaat meestal uit: - Gymschoenen; vaak ook aparte voor binnen en buiten. - Een sportbroek - Een sportshirt met eventueel een overjas voor koud weer

Het sporten in de normale kleding is meestal niet toegestaan. Voor en na de gymles is er tijd of om te kleden.

Samenwerking en teamgeest

Lichamelijke opvoeding draagt bij aan de ontwikkeling van kinderen en jongeren op verschillende vlakken. Tijdens de lessen leren ze niet alleen bewegen en sporten, maar ontwikkelen ze ook hun sociale vaardigheden, leren ze over gezondheid en ontdekken ze hoe leuk het kan zijn om actief bezig te zijn. De les bevat ook veel samenwerking en teamgeest. Leerlingen leren hoe ze kunnen samenwerken in een team, hoe ze respectvol met elkaar omgaan en hoe ze kunnen omgaan met zowel winst als verlies.

Conclusie

Lichamelijke opvoeding is een essentieel onderdeel van het schoolcurriculum. Het draagt bij aan de ontwikkeling van kinderen en jongeren op verschillende vlakken. Tijdens de lessen leren ze niet alleen bewegen en sporten, maar ontwikkelen ze ook hun sociale vaardigheden, leren ze over gezondheid en ontdekken ze hoe leuk het kan zijn om actief bezig te zijn. Het vak is verplicht voor alle leerlingen op middelbare school, behalve leerlingen op VAVO-scholen en telt mee bij het combinatiecijfer. De les bevat ook veel samenwerking en teamgeest. Leerlingen leren hoe ze kunnen samenwerken in een team, hoe ze respectvol met elkaar omgaan en hoe ze kunnen omgaan met zowel winst als verlies.

Bronnen

  1. Lichamelijke opvoeding
  2. Lichamelijke opvoeding
  3. Leraar Lichamelijke opvoeding (M/V/X)
  4. Lichamelijke opvoeding
  5. Lichamelijke opvoeding
  6. Bewegingsonderwijs
  7. Het vak lichamelijke opvoeding (LO)
  8. Leraar Lichamelijke opvoeding (ALO)
  9. Belang van bewegingsonderwijs
  10. Lichamelijke opvoeding in het voortgezet onderwijs
  11. Lichamelijke opvoeding in het secundair onderwijs

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven