logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Medemenselijk opvoeden: Samenlevingspedagogiek voor een hoopvolle toekomst

De afgelopen jaren is het belang van medemenselijk opvoeden steeds meer in het oog gekomen. De opvoeding van kinderen en jongeren gaat niet alleen over het stimuleren van individuele ontwikkeling, maar ook over het opbouwen van een sociaal bewustzijn en het bevorderen van een rechtvaardige, solidaire samenleving. Dit concept, vaak omschreven als samenlevingspedagogiek, wordt door Micha de Winter in zijn boek Medemenselijk opvoeden uitgebreid besproken. In dit artikel worden de kernprincipes van medemenselijk opvoeden geanalyseerd, inclusief het belang van empathie, sociale daadkracht, hoop en het vermogen om in te grijpen bij onrechtvaardigheden. De informatie in dit artikel is gebaseerd op de bronnen die zijn opgehaald via RAG-gebaseerde zoekopdrachten.

Inleiding

In een wereld waarin het individuele gedrag vaak centraal staat, stelt Micha de Winter dat opvoeding en onderwijs ook gericht moeten zijn op het bevorderen van medemenselijkheid. Dit betekent dat kinderen en jongeren leren om zich te verplaatsen in anderen, hun perspectieven en behoeften te begrijpen, en zich te richten op het samenwerken in een divers, complexe samenleving. Medemenselijk opvoeden is hierbij een kernconcept dat wordt uitgelegd in het boek Medemenselijk opvoeden van de emeritus hoogleraar pedagogiek aan de Universiteit Utrecht. Het boek benadrukt dat het niet alleen om het aanleren van gedragsregels gaat, maar ook om het cultiveren van een menselijke, rechtvaardige en solidariteit vertegenwoordigende houding bij jonge generaties. De kernvragen zijn: Hoe kunnen we kinderen voorbereiden op een leven in een vrije, rechtvaardige en solidaire samenleving? En hoe kan opvoeding hierbij helpen?

Wat is medemenselijk opvoeden?

Medemenselijk opvoeden is een benadering van opvoeding die gericht is op het stimuleren van empathie, mededogen en sociale verbondenheid. Het gaat hierbij niet om het louter leren van regels, maar om het aanleren van het begrijpen van andere mensen en het nadenken over hetgeen het betekent om een deel van een groter geheel te zijn. De Winter noemt in zijn boek het concept van Ubuntu, een Afrikaans filosofisch concept dat benadruidt dat iemand door de verbondenheid met anderen tot bloei komt. Dit concept is een krachtige inspiratie voor opvoeding in een divers land als Nederland.

In tegenstelling tot traditionele pedagogieën die vaak gericht zijn op het beheersen van gedrag, stelt de Winter dat opvoeding ook gericht moet zijn op het versterken van de samenleving. Het is belangrijk om kinderen te leren dat zij, met kennis, vaardigheden en empathie, een verschil kunnen maken. Dit betekent dat opvoeding niet alleen gericht is op individueel succes, maar ook op het opbouwen van een menselijke, solidariteit vertegenwoordigende samenleving.

Het belang van empathie en sociale nieuwsgierigheid

Een van de kernprincipes van medemenselijk opvoeden is het stimuleren van empathie en sociale nieuwsgierigheid. De Winter benadruidt dat kinderen en jongeren niet alleen leren om zich in te leven in anderen, maar ook dat ze leren om naar de perspectieven van anderen te kijken. Dit leidt tot een beter begrip van diversiteit en helpt om polarisatie en ontmenselijking tegen te gaan.

In het boek wordt uitgebreid ingegaan op hoe kinderen en jongeren op een manier kunnen leren om met elkaar om te gaan, waarbij ze niet alleen hun eigen perspectief leren begrijpen, maar ook dat van anderen. Dit wordt gedaan door situaties te creëren waarin jonge mensen leren om te luisteren, te communiceren en te samenwerken. De Winter benadruidt dat het leren om te luisteren en te begrijpen een cruciale vaardigheid is die kinderen en jongeren moet worden aangeleerd.

Sociale daadkracht (agency) en hoop

Een ander belangrijk aspect van medemenselijk opvoeden is het bevorderen van sociale daadkracht (agency) en hoop. De Winter stelt dat jonge mensen in staat moeten worden gesteld om zelf actief te worden in de samenleving. Dit betekent dat ze leren om hun stem te laten horen, zich te richten op maatschappelijke problemen en actief mee te denken aan oplossingen.

Hoop speelt hierbij een cruciale rol. De Winter benadruidt dat kinderen en jongeren niet alleen leren om hun eigen potentieel te ontdekken, maar ook om actief te worden in de samenleving. In zijn boek wordt uitgebreid ingegaan op hoe opvoeding kan bijdragen aan het opbouwen van een hoopgevend perspectief. Dit wordt gedaan door jonge mensen te laten zien dat ze een rol kunnen spelen in de oplossing van maatschappelijke problemen, zoals sociale ongelijkheid, polarisatie en klimaatverandering.

Medemenselijk opvoeden in de praktijk

In de praktijk kan medemenselijk opvoeden worden uitgevoerd door kinderen en jongeren situaties te bieden waarin ze leren om te luisteren, te communiceren en te samenwerken. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren in het schoolplein, tijdens samenlevingsprojecten of bij deelname aan maatschappelijke initiatieven. De Winter benadruidt dat dit proces niet kan worden opgelegd, maar moet worden aangeleerd door middel van ervaringen en reflectie.

Een voorbeeld van een dergelijke praktijk is het werken aan een “Vreedzame School”, waarin leerlingen leren om conflicten te bemiddelen en te leren omgaan met verschillen. Dit soort initiatieven helpen jonge mensen om hun empathie en sociale vaardigheden te ontwikkelen, en zorgen voor een betere samenleving.

De rol van ouders en onderwijs

De Winter benadruidt dat ouders en onderwijs een cruciale rol spelen in het bevorderen van medemenselijk opvoeden. Het is belangrijk dat ouders en leerkrachten zelf ook medemenselijk zijn en hun kinderen leren om te luisteren, te begrijpen en te samenwerken. Dit betekent dat ouders en onderwijs niet alleen gericht zijn op het leren van feiten en kennis, maar ook op het leren van het omgaan met anderen en het begrijpen van hun behoeften.

De Winter benadruidt dat het opvoedingsproces niet alleen gericht is op het leren van gedragsregels, maar ook op het stimuleren van een menselijke houding. Dit betekent dat ouders en onderwijs moeten leren om te luisteren, te begrijpen en te helpen bij het oplossen van problemen.

Kritiek op de huidige pedagogiek

De Winter kritiseert de huidige pedagogiek, die vaak te veel gericht is op het beheersen van gedrag en medicalisering. Hierdoor wordt problematisch gedrag vaak gezien als een individueel probleem, terwijl maatschappelijke factoren zoals armoede en sociale uitsluiting een grote rol spelen. Dit leidt tot een steriele pedagogiek die mogelijk uitmunt in objectiviteit, maar daarmee haar relevantie voor de alledaagse opvoedingswerkelijkheid dreigt te verliezen.

De Winter benadruidt dat het belangrijk is om kinderen en jongeren te leren om zich in te leven in anderen, vooral in diegenen met verschillende belangen en identiteiten. Dit is belangrijk om te voorkomen dat de samenleving in groepsegoïsme terechtkomt. Opvoeding, educatie, jongerenwerk en jeugdzorg kunnen hieraan op een positieve manier tegenwicht bieden.

Conclusie

Medemenselijk opvoeden is een belangrijk concept dat gericht is op het stimuleren van empathie, mededogen en sociale verbondenheid bij kinderen en jongeren. Het benadruidt dat opvoeding niet alleen gericht is op het leren van gedragsregels, maar ook op het opbouwen van een menselijke, rechtvaardige en solidariteit vertegenwoordigende samenleving. De Winter benadruidt dat het belangrijk is om kinderen en jongeren te leren om te luisteren, te begrijpen en te samenwerken. Dit leidt tot een beter begrip van diversiteit en helpt om polarisatie en ontmenselijking tegen te gaan. In een tijd van individueel gedrag is het belangrijk dat kinderen leren om zich in te leven in anderen, en dat ze leren om actief mee te denken aan oplossingen voor maatschappelijke problemen.

Bronnen

  1. Medemenselijk opvoeden
  2. Medemenselijk opvoeden - Samenlevingspedagogiek voor een hoopvolle en daadkrachtige generatie
  3. Micha 4:1 HSV
  4. Micha de Winter: ‘Ik wil een verhaal van hoop vertellen’
  5. Waarom we kinderen 'medemenselijker' moeten opvoeden
  6. Medemenselijk opvoeden
  7. Micha Nederland - Ondertekenen verklaring evangelie en extreem-rechts gaan niet samen
  8. Medemenselijk opvoeden
  9. Micha Nederland
  10. Medemenselijk opvoeden
  11. Medemenselijk opvoeden

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven