logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Medemenselijk opvoeden: Een kijk op samenlevingspedagogiek voor een hoopvolle toekomst

Inleiding

Medemenselijk opvoeden is een concept dat gericht is op het bevorderen van empathie, verbondenheid en solidariteit bij kinderen en jongeren. Het boek Medemenselijk opvoeden van Micha de Winter stelt dit concept centraal en benadrukt de rol van opvoeding, onderwijs en jeugdzorg bij het opbouwen van een rechtvaardige, vrije en solidaire samenleving. Het boek biedt een diepe inzicht in hoe kinderen en jongeren kunnen worden voorbereid op een wereld waarin medemenselijkheid, hoop en sociale daadkracht centraal staan. De nadruk ligt op het stimuleren van sociale nieuwsgierigheid en het aanmoedigen van actieve deelname aan de maatschappij.

Wat is medemenselijk opvoeden?

Medemenselijk opvoeden richt zich op het bevorderen van een menselijke, rechtvaardige en solidaire samenleving. Het boek benadrukt dat kinderen en jongeren niet alleen gericht moeten worden op hun eigen ontwikkeling, maar ook op hun bijdrage aan de samenleving. Dit begint met het leren inlevingsvermogen voor anderen, vooral voor mensen met verschillende belangen en identiteiten. De Winter benadrukt dat kinderen en jongeren moeten leren dat hun acties een rol spelen in het opbouwen van een betere wereld. Het is geen kwestie van alleen hun gedrag sturen, maar ook hun vermogen om te denken en te handelen in sociale situaties te bevorderen.

De rol van opvoeding en onderwijs

Opvoeding en onderwijs spelen een cruciale rol bij het bevorderen van medemenselijkheid. Volgens de Winter is het belangrijk om kinderen en jongeren te stimuleren om zich in te leven in anderen. Dit gebeurt niet door te leren dat ze anderen moeten helpen, maar door situaties te creëren waarin ze kunnen leren dat hun acties een positief effect kunnen hebben. Bijvoorbeeld door projecten waarin ze samenwerken aan oplossingen voor problemen in hun omgeving.

De Winter benadrukt dat opvoeding niet alleen gericht moet zijn op het leren van feiten en vaardigheden, maar ook op het leren van empathie en solidariteit. Dit vereist dat leerkrachten en opvoeders zich bewust zijn van hun rol in het vormen van de toekomstige burgers van de samenleving. Het is belangrijk dat kinderen leren dat ze niet alleen op de wereld zijn, maar dat ze rekening moeten houden met anderen en hun wensen.

Sociale daadkracht (agency) als kernwaarde

Een van de kernwaarden van medemenselijk opvoeden is sociale daadkracht, ook wel agency genoemd. Dit begrip verwijst naar het vermogen van mensen om zelfstandig te denken en te handelen in sociale situaties. De Winter benadrukt dat agency niet vanzelf ontstaat, maar dat kinderen hierin begeleid moeten worden door opvoeders, scholen en de samenleving. Hij pleit voor onderwijspraktijken die participatie bevorderen, zoals leerlingenraden of projecten waarin kinderen oplossingen zoeken voor problemen in hun omgeving.

Op beleidsniveau moet de focus liggen op het versterken van deze sociale daadkracht. In plaats van alleen te reageren op problemen in de jeugdzorg, zouden beleidsmakers zich moeten richten op preventie en het bieden van kansen aan jongeren om actief deel te nemen aan de samenleving.

Hoop en optimisme in opvoeding

Hoop en optimisme zijn essentieel voor zowel persoonlijke groei als maatschappelijke vooruitgang. De Winter haalt de pedagoge Lea Dasberg aan, die stelde dat opvoeding kinderen niet alleen met problemen moet confronteren, maar hen ook hoopgevende oplossingen moet bieden. Hij ziet hoop als een kracht die kinderen motiveert om bij te dragen aan een betere wereld. Onderwijs kan dit ondersteunen door bijvoorbeeld duurzaamheid en sociale rechtvaardigheid in het curriculum op te nemen. Hij pleit voor een pedagogiek van hoop waarin kinderen leren dat hun acties er toe doen.

Medemenselijkheid als opvoedingsdoel

De Winter benadrukt dat medemenselijkheid een kernwaarde moet zijn in opvoeding en onderwijs. Wat zijn doelen van onze interventies in moeilijke opvoedings situaties zoals bij verwaarloosde, mishandelde of misbruikte kinderen. Is het er vooral om begonnen dat kinderen en jongeren géén ongewenst gedrag vertonen of is het doel van al onze inspanningen om hen tot bloei te laten komen?

Hij stelt dat empathie en sociale nieuwsgierigheid bij kinderen gestimuleerd moeten worden om polarisatie en ontmenselijking van anderen tegen te gaan. Een samenleving wordt rechtvaardiger en menselijker als burgers zich kunnen verplaatsen in anderen en hun beweegredenen. De Winter introduceert het concept Ubuntu, een Afrikaanse samenlevingsfilosofie die benadrukt dat mensen door onderlinge verbondenheid tot bloei komen. Hij ziet dit als een inspirerend voorbeeld voor opvoeding in een diverse en complexe samenleving.

De impact van de samenleving op opvoeding

De Winter benadrukt dat de samenleving een cruciale rol speelt in het opvoedingsproces. De omgeving heeft invloed op het gedrag en de ontwikkeling van kinderen. Hij benadrukt dat er meer gekeken moet worden naar sociale professionals die dicht bij het dagelijks leven van gezinnen staan. Ook is het belangrijk dat opvoeders en leerkrachten zich bewust zijn van hun rol in het vormen van de toekomstige burgers van de samenleving.

De rol van de jeugdzorg

De jeugdzorg heeft een belangrijke rol in het bevorderen van medemenselijkheid en het opbouwen van een rechtvaardige samenleving. De Winter benadrukt dat jeugdzorg niet alleen gericht moet zijn op het oplossen van problemen, maar ook op het bieden van kansen aan jongeren om actief deel te nemen aan de samenleving. Hij pleit voor een jeugdzorg die de wederzijdse belangen van individuen en groepen erkent en waarin kinderen en jongeren leren dat hun acties een positief effect kunnen hebben.

De rol van de familie

De familie speelt een cruciale rol in het opvoedingsproces. De Winter benadrukt dat ouders en verzorgers belangrijke rol spelen in het bevorderen van medemenselijkheid en empathie. Het is belangrijk dat ouders en verzorgers zich bewust zijn van hun rol in het vormen van de toekomstige burgers van de samenleving. Ze moeten leren dat hun acties een positief effect kunnen hebben op het gedrag en de ontwikkeling van kinderen.

De rol van de samenleving

De samenleving heeft een belangrijke rol in het opvoedingsproces. De Winter benadrukt dat de samenleving een cruciale invloed heeft op het gedrag en de ontwikkeling van kinderen. Het is belangrijk dat de samenleving een omgeving biedt waarin kinderen en jongeren kunnen leren dat hun acties een positief effect kunnen hebben op de maatschappij. Dit vereist dat de samenleving zich bewust is van haar rol in het vormen van de toekomstige burgers van de samenleving.

Conclusie

Medemenselijk opvoeden is een belangrijk concept dat gericht is op het bevorderen van empathie, verbondenheid en solidariteit bij kinderen en jongeren. Het boek Medemenselijk opvoeden van Micha de Winter stelt dit concept centraal en benadrukt de rol van opvoeding, onderwijs en jeugdzorg bij het opbouwen van een rechtvaardige, vrije en solidaire samenleving. De nadruk ligt op het stimuleren van sociale nieuwsgierigheid en het aanmoedigen van actieve deelname aan de maatschappij. De Winter benadrukt dat opvoeding niet alleen gericht moet zijn op het leren van feiten en vaardigheden, maar ook op het leren van empathie en solidariteit. Dit vereist dat leerkrachten en opvoeders zich bewust zijn van hun rol in het vormen van de toekomstige burgers van de samenleving.

Bronnen

  1. Medemenselijk opvoeden
  2. Medemenselijk opvoeden
  3. Waarom we kinderen 'medemenselijker' moeten opvoeden
  4. Medemenselijk opvoeden
  5. Medemenselijk opvoeden
  6. Medemenselijk opvoeden
  7. Waarom we kinderen 'medemenselijker' moeten opvoeden
  8. Medemenselijk opvoeden
  9. Medemenselijk opvoeden
  10. Medemenselijk opvoeden
  11. Recensie: Medemenselijk opvoeden

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven