Kinderopvang in Nederland: Uitdagingen, kosten en toekomstplannen
juli 20, 2025
In de huidige maatschappelijke context is het belang van actief ouderschap steeds meer in het oog gekomen, vooral in het onderwijsongeveld. Actief Ouderschap is een organisatie die zich inzet voor de samenwerking tussen ouders, professionals en organisaties, met als doel de ontwikkeling en het welzijn van kinderen te bevorderen. Deze samenwerking wordt benaderd via een planmatige aanpak, bestaande uit zeven stappen, gericht op individuele professionals, ouders, organisaties, gemeenten en besturen. De organisatie is in 2010 opgericht als een stichting met een ideële achtergrond en is sindsdien uitgegroeid tot een kenniscentrum voor ouderparticipatie. In Almere is deze aanpak met name succesvol geweest, waar scholen en ouders actief samenwerken om de kansen van kinderen te vergroten.
Een van de belangrijkste aspecten van actief ouderschap is het bevorderen van zowel didactisch als pedagogisch partnerschap. Dit houdt in dat professionals ouders informeren over wat er op onderwijskundig gebied met de kinderen wordt gedaan en hoe ouders hun kind hierin kunnen begeleiden. Pedagogisch partnerschap richt zich meer op de opvoedkundige aspecten. Door deze vormen van partnerschap te stimuleren, wordt een sterkere band tussen ouders en school gecreëerd, wat resulteert in een positieve invloed op de ontwikkeling van het kind.
In Almere werken alle groepen met een familiekalender. Volgens directeur David Kranenburg en Elise Sijthoff - initiatiefneemster van Wishes - sluit deze uitstekend aan bij de werkwijze van Caleidoscoop, dat naast een brede ook de sportiefste school van Nederland wil zijn. De kalenders, met meerdere onderdelen, worden vanaf een bepaalde avond onder de groepen verspreid. Hierdoor kunnen ouders beter betrokken raken bij het onderwijs van hun kinderen. Het is belangrijk dat ouders actief worden betrokken bij het leerproces van hun kinderen. Dit kan op verschillende manieren worden gerealiseerd, zoals het uitnodigen van ouders om de stamgroep van hun kind, vriendjes en vriendinnetjes en andere ouders te leren kennen. Ouders kunnen actief bijdragen aan projecten, hun expertise delen, en helpen bij activiteiten zoals hoofdluiscontrole, klassenouder zijn, of het organiseren van evenementen. De bijdragen van ouders verrijken de leerervaringen van kinderen door hun (be)leefwereld te verbreden.
Ouderschap is één van de grootste uitdagingen van het leven. Investeren in een positieve beleving van het ouderschap is een belangrijke beschermende factor voor het gezond opgroeien van kinderen. Elk kind verdient de best mogelijke start en een optimale kans op een gezonde ontwikkeling. Dit vraagt om krachtig ouderschap, waarin interactie tussen ouder en kind en tussen ouders onderling centraal staat. Ouderschap heeft impact op de persoon zelf, de partnerrelatie en ook het sociale leven en carrière. Kennis over ouderschap biedt inzicht in wat professionals kunnen doen om ouders te kunnen ondersteunen.
Ouderschapsbemiddeling is een vorm van hulp die ouders helpt bij het oplossen van conflicten en het vinden van een basis en vorm van goed ouderschap na een scheiding, die in het belang van het kind is en waar beide ouders zich in kunnen vinden. De samenwerking tussen ouders is belangrijk voor de ontwikkeling van het kind. In een aantal gevallen is ouderschapsbemiddeling en -begeleiding noodzakelijk, omdat de strijd tussen ouders te lang doorgaat en kinderen er echt schade door oplopen. Doorgaans neemt een verwijzer hierover contact met ons op.
Het doel van ouderschapsbemiddeling en -begeleiding is het vinden van een basis en vorm van goed ouderschap na een scheiding, die in het belang van het kind is en waar beide ouders zich in kunnen vinden. We werken samen toe naar een situatie waarin de kinderen zo min mogelijk last hebben van de scheiding en er zoveel mogelijk rust komt voor de ouders. Ouders voelen zich gehoord en gezien als ze serieus worden genomen wanneer er zorg en ondersteuning nodig is voor hun kind.
Actief Ouderschap heeft voor de Bibliotheek op School (dBoS) het stappenplan ouderpartnerschap ontwikkeld. Dit stappenplan is bedoeld voor bibliotheken die samen met het onderwijs en/of de kinderopvang planmatig en structureel willen werken aan het (meer) betrekken van ouders bij de leesopvoeding thuis. Daarnaast versterkt het de participatie van ouders. Zie voor verdere informatie www.tolkinfo.nl.
In Almere zijn verschillende projecten opgestart die gericht zijn op de betrokkenheid van ouders. Zo werkt de basisschool De Kameleon met verteltassen, die een thema, een spelletje, een voorleesboekje en een knuffel bevatten. Ook op Helen Parkhurst, daltonschool voor mavo, havo en vwo, zijn ouders meer betrokken. Social media blijkt daar goed te werken. Ouders krijgen een sms'je of tweet met een link naar een filmpje waarop leerlingen bijvoorbeeld uitleggen hoe een rapport- en portfoliogesprek gaat. 'Heel verhelderend.'
De ouderschapstheorie van Alice van der Pas helpt bij het begrijpen van de complexiteit van ouderschap. Deze theorie geeft handvatten voor professionals en ouders om beter om te gaan met de uitdagingen van het ouderschap. In de maatschappij is veel aandacht voor het opvoeden van kinderen. Dat komt ook overeen met de vele kennis die er bestaat over de ontwikkeling van kinderen. Deze kennis heeft invloed op de beleving van het ouderschap. Hier is nog weinig over bekend en dus verdient dit thema aandacht.
In de praktijk wordt duidelijk dat het belangrijk is dat ouders actief betrokken raken bij het onderwijs van hun kind. Dit kan bijvoorbeeld via activiteiten zoals het organiseren van evenementen, het delen van expertise, of het helpen bij activiteiten zoals hoofdluiscontrole. De bijdragen van ouders verrijken de leerervaringen van kinderen door hun (be)leefwereld te verbreden.
In Almere werkt Actief Ouderschap samen met verschillende scholen en organisaties om de betrokkenheid van ouders te versterken. Zo werkt de Polderhof in Almere actief in op de samenwerking met ouders. Leerkracht Stephanie de Jong vertelt hierover in de LEA nieuwsbrief. Lees meer…
‘Dit geeft ons team vleugels!’ Op De Goede Herder gingen leerkrachten en ouders met elkaar in gesprek. Zij spraken uit waar ze blij mee zijn in de samenwerking en ook welke wensen en verwachtingen zij van elkaar hebben. Dit deden zij aan de hand van het model van de vijf partnerschappen.
Ook in andere delen van Nederland werkt Actief Ouderschap samen met scholen en gemeenten om de betrokkenheid van ouders te versterken. Zo zijn er in Gouda, Nijkerk en andere steden verschillende initiatieven opgestart die gericht zijn op het bevorderen van de samenwerking tussen ouders, scholen en andere betrokkenen.
In de praktijk is het belangrijk dat ouders zich kunnen beroepen op ondersteuning en advies bij de uitdagingen van het ouderschap. Dit kan bijvoorbeeld via opleidingen, workshops of gesprekken met professionals. De ouderschapstheorie van Alice van der Pas helpt daarbij. Voor professionals om (beter) aan te sluiten bij ouders en voor ouders om beter te begrijpen wanneer ze zich geholpen voelen.
In de maatschappelijke context is het belang van actief ouderschap steeds meer in het oog gekomen, vooral in het onderwijsongeveld. Actief Ouderschap is een organisatie die zich inzet voor de samenwerking tussen ouders, professionals en organisaties, met als doel de ontwikkeling en het welzijn van kinderen te bevorderen. Deze samenwerking wordt benaderd via een planmatige aanpak, bestaande uit zeven stappen, gericht op individuele professionals, ouders, organisaties, gemeenten en besturen.
Actief Ouderschap speelt een cruciale rol in de samenwerking tussen ouders, scholen en andere betrokkenen. Deze samenwerking leidt tot een betere ontwikkeling van kinderen en een sterkere band tussen ouders en school. In Almere is deze aanpak met name succesvol geweest, waar scholen en ouders actief samenwerken om de kansen van kinderen te vergroten. Door actief ouderschap te bevorderen, wordt de betrokkenheid van ouders versterkt, wat leidt tot een positieve invloed op de ontwikkeling van kinderen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet