Kinderopvang in Nederland: Uitdagingen, kosten en toekomstplannen
juli 20, 2025
De afgelopen jaren is de samenleving ingrijpend veranderd, wat ook van invloed is geweest op de manier waarop ouderschap en gezinsvorming worden geregeld. In december 2016 bracht de Staatscommissie Herijking Ouderschap het rapport “Kind en Ouders in de 21ste eeuw” uit, dat gericht is op het aanpassen van de wetgeving rond juridisch ouderschap, gezag en draagmoederschap. Het rapport bevat 68 aanbevelingen met betrekking tot de situatie van kinderen en hun ouders, met als centraal punt de belangen van het kind. In dit artikel wordt het rapport uitgebreid besproken, met aandacht voor de belangrijkste aanbevelingen, de reactie van het kabinet en de mogelijke gevolgen voor ouders, kinderen en de maatschappij.
Een van de belangrijkste aanbevelingen is dat een kind recht heeft om te weten wat zijn of haar ontstaansgeschiedenis is. Dit is belangrijk omdat het niet meer vanzelfsprekend is dat de biologische ouder ook het juridische ouder is. Daarom moet het recht op informatie over de afstammingsgeschiedenis van het kind worden versterkt. De Staatscommissie pleit ook voor een regeling waarin een kind maximaal vier juridische ouders kan hebben. Dit is het geval bij meerouderschap, waarin een kind meer dan twee ouders heeft. Daarnaast stelt de commissie voor om een Register ontstaansgeschiedenis op te zetten. Dit register moet ervoor zorgen dat kinderen kunnen achterhalen waar zij vandaan komen, bijvoorbeeld wanneer ze worden opgevoed door adoptie of door een draagmoeder.
De Staatscommissie stelt voor dat ouders moeten worden voorzien van informatie over het ontstaan van juridisch ouderschap en het tot stand komen van gezag. Dit is belangrijk, omdat veel ouders niet weten dat bij erkenning door een tweede ouder het gezag na de geboorte nog afzonderlijk moet worden geregistreerd bij de rechtbank. Hierdoor ontstaat gezamenlijk ouderlijk gezag. Gebeurt dit niet, dan heeft alleen de geboortemoeder gezag over het kind. Dit geldt alleen als er geen sprake is van huwelijk of geregistreerd partnerschap.
De Staatscommissie stelt voor dat kinderen vanaf acht jaar in de gelegenheid moeten worden gesteld om te worden gehoord in procedures rond afstamming en gezag. Dit is belangrijk, omdat kinderen hun mening kunnen geven over hun toekomst. De commissie stelt voor dat de rechter moet worden bevoegd om in dergelijke gevallen het kind te horen.
Meerouderschap komt tegenwoordig voor dat een kind wordt opgevoed door meer dan twee personen, die samen als ouders optreden en een gezin vormen met het kind. Het is in het belang van zowel het kind als de ouders om het mogelijk te maken dat deze personen een juridisch ouderschap verkrijgen. Zo weet het kind waar hij aan toe is. De commissie stelt een aantal voorwaarden voor voor het vestigen van het meerouderschap. De eerste is het maken en vastleggen van afspraken in een meerouderschapsovereenkomst. Deze overeenkomst zou moeten behandelen hoe de zorg- en opvoedingstaken verdeeld zijn, wat het hoofdverblijf van het kind is, hoe de financiële lasten verdeeld zullen worden en wiens achternaam het kind zal dragen. Tweede voorwaarde is dat er maximaal 4 personen als ouders aangemerkt worden, die maximaal 2 huishoudens vormen samen. Het kind moet met elk van de ouders een duidelijk aantoonbare band hebben.
Op het moment is er geen wettelijke regeling voor draagmoederschap. Om het traject zorgvuldig te laten verlopen, is een specifieke wettelijke regeling wenselijk. Op dit moment heeft geen van de betrokkenen bij een draagmoederschap zekerheid; er is geen toezicht op het verloop van het traject, en iedereen kan zich in beginsel op elk moment terugtrekken uit het proces. Daarnaast is er geen regeling die het mogelijk maakt voor het kind om zijn ontstaansgeschiedenis te achterhalen. De Staatscommissie pleit voor een wettelijke regeling rond draagmoederschap. Hierbij moet worden gekeken naar de nationaliteit van het kind, de naam daarvan en het gezag. De regeling moet ervoor zorgen dat het traject van draagmoederschap zorgvuldig verloopt en met respect voor de menselijke waardigheid van het kind en de draagmoeder.
De commissie stelt voor om alle huidige vormen van beëindiging van het juridisch ouderschap (ontkenning van vaderschap of moederschap, vernietiging van een erkenning, herroeping van een adoptie) onder te brengen in één regeling. Tevens willen zij de mogelijkheid in het leven roepen voor kinderen die volwassen geworden zijn om het ouderschap van hun juridische ouders ongedaan te laten maken, ook al betreft het de biologische ouders.
De Staatscommissie stelt voor dat de rechter moet worden bevoegd om in dergelijke gevallen het kind te horen. Dit is belangrijk, omdat kinderen hun mening kunnen geven over hun toekomst. De commissie stelt voor dat de rechter moet worden bevoegd om in dergelijke gevallen het kind te horen. Dit is belangrijk, omdat kinderen hun mening kunnen geven over hun toekomst. De commissie stelt voor dat de rechter moet worden bevoegd om in dergelijke gevallen het kind te horen.
De aanbevelingen van de Staatscommissie Herijking Ouderschap hebben betrekking op de situatie van kinderen en hun ouders, met als centraal punt de belangen van het kind. Het rapport bevat 68 aanbevelingen met betrekking tot de situatie van kinderen en hun ouders, met als centraal punt de belangen van het kind. In dit artikel wordt het rapport uitgebreid besproken, met aandacht voor de belangrijkste aanbevelingen, de reactie van het kabinet en de mogelijke gevolgen voor ouders, kinderen en de maatschappij.
De Staatscommissie Herijking Ouderschap heeft een uitgebreid rapport gepresenteerd dat gericht is op het aanpassen van de wetgeving rond juridisch ouderschap, gezag en draagmoederschap. Het rapport bevat 68 aanbevelingen met betrekking tot de situatie van kinderen en hun ouders, met als centraal punt de belangen van het kind. De aanbevelingen zijn gericht op het versterken van het recht op informatie over de afstammingsgeschiedenis van het kind, het mogelijk maken van meer dan twee juridische ouders en het opzetten van een register ontstaansgeschiedenis. Daarnaast pleit de commissie voor een wettelijke regeling rond draagmoederschap en het mogelijk maken van meerouderschap. De aanbevelingen hebben betrekking op de situatie van kinderen en hun ouders, met als centraal punt de belangen van het kind. De reactie van het kabinet op de aanbevelingen is niet volledig duidelijk, maar het kabinet wil voorkomen dat er meer conflicten ontstaan rondom kinderen en ouderschap. De positie van jonge ouders moet worden versterkt door het aanbieden van voorlichting over het ontstaan van juridisch ouderschap en het tot stand komen van gezag.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet