Registratie en veiligheid in de kinderopvang: wat ouders en werkgevers moeten weten
juli 15, 2025
De kinderopvang in Nederland ondergaat voortdurende veranderingen, zowel in het aantal gebruikers als in de kosten en regelgeving. Dit artikel biedt een overzicht van de huidige stand van zaken, gebaseerd op recente gegevens en rapporten. Het behandelt de trends in het gebruik van verschillende vormen van kinderopvang, de financiële aspecten, inclusief de kinderopvangtoeslag, en recente ontwikkelingen in de regelgeving en personeelsbezetting.
Het totale aantal kinderen dat gebruik maakt van kinderopvang is de afgelopen jaren gestegen. In het tweede kwartaal van 2024 maakten gemiddeld 920.000 kinderen gebruik van kinderopvang met kinderopvangtoeslag, een stijging van 1,9% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2023. Deze stijging is vooral te zien bij kinderdagcentra en buitenschoolse opvang (BSO). Het aantal kinderen in gastouderopvang daalt echter al geruime tijd. In 2023 daalde het aantal kinderen bij gastouders met 8,3% naar 115.800.
De verdeling over de leeftijden laat zien dat het gebruik van kinderopvang toeneemt naarmate kinderen ouder worden. In 2023 waren er 54.900 kinderen van 0 jaar, 107.700 van 1 jaar, 136.400 van 2 jaar, 133.700 van 3 jaar, 297.000 van 4-6 jaar en 222.500 van 7-9 jaar in de kinderopvang. Ook het aantal kinderen van 10 jaar en ouder dat gebruik maakt van kinderopvang is gestegen naar 100.700.
De kosten van kinderopvang zijn een belangrijke factor voor ouders. De uiteindelijke prijs is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder de locatie, het type opvang en het aantal uren dat het kind gebruik maakt van de opvang. De kosten kunnen aanzienlijk zijn, waardoor veel ouders afhankelijk zijn van de kinderopvangtoeslag.
De hoogte van de kinderopvangtoeslag is afhankelijk van het inkomen van de ouders, het aantal kinderen, het aantal uren opvang en het type opvang. Vanaf 1 januari 2025 geldt er een hogere toeslag voor gezinnen met een inkomen tussen de € 29.400 en € 159.200. Het kabinet heeft hiervoor € 429 miljoen extra gereserveerd. Het doel is om de kinderopvang in 2027 voor bijna alle werkende ouders bijna gratis te maken.
De maximale uurprijzen voor de verschillende vormen van kinderopvang in 2025 zijn als volgt: dagopvang € 10,71, buitenschoolse opvang € 9,52 en gastouderopvang € 8,10. De toeslag wordt berekend over deze maximale uurprijzen.
Er zijn verschillende ontwikkelingen in de regelgeving en personeelsbezetting van de kinderopvang. Zo is er een wijziging doorgevoerd in de berekening van de beroepskracht-kindratio (BKR). Vanaf 1 juli 2024 wordt de BKR berekend op het niveau van het kindercentrum in plaats van op groepsniveau. Dit betekent dat het aantal beroepskrachten gebaseerd is op het totaal aantal kinderen binnen het kindercentrum, wat de flexibiliteit in de groepsindeling kan vergroten.
De drie-uursregeling staat toe dat kinderopvanglocaties 3 uur per dag afwijken van de BKR, waardoor er in deze periode minder pedagogisch medewerkers ingezet mogen worden. Dit wordt vaak gebruikt aan de randen van de dag en tijdens de lunchpauze.
Er is een tekort aan personeel in de kinderopvangsector. Het aantal openstaande vacatures voor kinderbegeleiders is al jaren hoog. Om de sector aantrekkelijker te maken, wordt gekeken naar de lonen en doorgroeimogelijkheden. De kinderopvangtoeslag wordt ook aangepast om de kosten voor ouders te verlagen en het werken te stimuleren.
De noodopvang voor asielzoekers en alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv'ers) staat onder druk. Het aantal kinderen in de noodopvang is in één jaar tijd met 65% toegenomen, naar 5566 kinderen in 2024. De kwaliteit van de opvang is op sommige locaties ver onder de maat, met problemen op het gebied van veiligheid, hygiëne en privacy. Het Kinderrechtencollectief stelt dat de rechten van kinderen in de noodopvang worden geschonden.
Het is belangrijk dat kinderopvanglocaties geregistreerd staan in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK) om in aanmerking te komen voor kinderopvangtoeslag. De kwaliteitseisen voor kinderopvang worden regelmatig herzien. Per 1 juli 2024 zijn er wijzigingen doorgevoerd in de kwaliteitseisen, waaronder de mogelijkheid om beroepskrachten met een andere kwalificatie in te zetten onder bepaalde voorwaarden.
Er wordt gepleit voor een eengemaakt systeem tussen kinderopvang en kleuteronderwijs. Proefprojecten met een 'doorgaande lijn' laten zien dat het samenbrengen van kinderopvang en kleuterschool problemen in beide sectoren kan oplossen. Experts pleiten voor een grondige hervorming voor alle 0- tot 6-jarigen, met een focus op betere werkomstandigheden voor het personeel, hogere lonen en meer doorgroeimogelijkheden.
De kinderopvang in Nederland bevindt zich in een dynamische fase. Het gebruik van kinderopvang stijgt, maar er zijn ook uitdagingen op het gebied van kosten, personeelstekorten en de kwaliteit van de opvang, met name in de noodopvang. De overheid neemt maatregelen om de kinderopvang toegankelijker en betaalbaarder te maken, en om de kwaliteit te verbeteren. Verdere ontwikkelingen in de regelgeving en personeelsbezetting zijn noodzakelijk om de toekomstige uitdagingen aan te pakken en een goede opvang voor alle kinderen te garanderen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet