Grenzen stellen in de opvoeding: een balans tussen veiligheid en vrijheid
juli 9, 2025
De kinderopvangtoeslag ondergaat in de komende jaren significante veranderingen, met als doel de kinderopvang betaalbaarder te maken voor ouders en de arbeidsparticipatie te stimuleren. Deze veranderingen omvatten aanpassingen in de maximum uurprijzen, de inkomensgrenzen en de vergoedingspercentages. Dit artikel geeft een overzicht van de belangrijkste wijzigingen voor 2025 en een vooruitblik op 2026, gebaseerd op de meest recente beschikbare informatie.
De hoogte van de kinderopvangtoeslag is afhankelijk van het gezamenlijke inkomen van de ouders. Er geldt geen maximale inkomensgrens voor het ontvangen van toeslag, maar het percentage van de kosten dat vergoed wordt, neemt af naarmate het inkomen stijgt. In 2025 is de inkomensgrens voor het ontvangen van de maximale vergoeding verhoogd.
Voor gezinnen met een gezamenlijk inkomen tot € 23.211 ontvangen ze 96,0% van de maximale uurprijs vergoed. Dit percentage blijft consistent tot een inkomen van € 46.500. Bij een inkomen van € 159.225 ontvangen ouders nog steeds 33,3% vergoeding voor het eerste kind. De inkomensgrenzen en bijbehorende percentages zijn als volgt:
| Gezamenlijk Toetsingsinkomen | Eerste Kind | Tweede en Volgende Kind | |---|---|---| | Tot en met € 23.211 | 96,0% | 96,0% | | Modaal € 46.500 | 96,0% | 96,0% | | 2x modaal | 71,1% | 89,8% | | 3x modaal | 45,3% | 83,9% | | 4x modaal | 33,3% | 75,1% |
Het is belangrijk op te merken dat het ‘eerste kind’ voor de Belastingdienst het kind is dat de meeste uren op de kinderopvang doorbrengt. Voor dit kind geldt het laagste vergoedingspercentage.
Een belangrijke wijziging in 2025 is de verhoging van de toeslagpercentages voor middeninkomens. Huishoudens met een gezamenlijk inkomen tussen ongeveer € 29.400 en € 159.200 ontvangen een hoger percentage van de kinderopvangtoeslag. Dit is met name voordelig voor het eerste kind. Voor gezinnen met een inkomen tussen € 29.393 en € 159.224 zijn de vergoedingspercentages in de eerste kindtabel verhoogd met maximaal 8,7%-punt. In de tweede kindtabel is een beperkte verhoging van maximaal 1,5%-punt doorgevoerd, om te zorgen dat de vergoeding in deze tabel niet lager uitvalt dan het nieuwe percentage in de eerste kindtabel.
Deze verhoging is bedoeld om de betaalbaarheid van kinderopvang voor middeninkomens te verbeteren en de arbeidsparticipatie te stimuleren. Ouders maken bij het krijgen van hun eerste kind vaak een langdurige keuze tussen werken met opvang en thuisblijven, waarbij de kosten van kinderopvang een belangrijke rol spelen.
De kinderopvangtoeslag wordt berekend over de maximum uurprijs van de opvang. Voor 2025 zijn de maximum uurprijzen als volgt vastgesteld:
Als de kinderopvang hogere uurtarieven hanteert, betaalt de ouder het verschil zelf. De toeslag wordt alleen berekend over het maximum tarief.
In 2026 worden de vergoedingspercentages verder verhoogd. Alle werkende ouders met een toetsingsinkomen vanaf € 49.319 krijgen recht op een hogere kinderopvangtoeslag. Alle werkende ouders met een toetsingsinkomen tot € 56.413 hebben recht op het maximale vergoedingspercentage van 96%. De vaste voet in de eerste kindtabel wordt verhoogd van 33,3% naar 36,5%. Ook wordt het verschil tussen de vergoedingspercentages voor het eerste en het tweede kind kleiner.
De volgende tabel geeft een indicatie van de mogelijke financiële effecten voor verschillende huishoudens in 2026:
| Inkomen | 2025 | 2026 | |---|---|---| | Laag inkomen (96% vergoeding in 2024) | Kosten €25.168, Toeslag €23.524, Eigen bijdrage €1.644 | Kosten €26.386, Toeslag €24.666, Eigen bijdrage €1.720 | | Middeninkomen (1x modaal) | Kosten €25.168, Toeslag €23.524, Eigen bijdrage €1.644 | Kosten €26.386, Toeslag €24.666, Eigen bijdrage €1.720 | | Middeninkomen (2x modaal) | | | | Hoger inkomen (33,3% vergoeding in 2024) | | |
Deze voorbeelden zijn indicatief en de werkelijke effecten kunnen variëren afhankelijk van de specifieke situatie van het huishouden.
De kinderopvangtoeslag kan worden aangevraagd via Mijn Toeslagen op de website van de Belastingdienst. Het is belangrijk om wijzigingen in de situatie tijdig door te geven. De opvangorganisatie moet geregistreerd zijn in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). Voor gastouderopvang geldt de eis dat de factuur aan het gastouderbureau wordt betaald, niet direct aan de gastouder.
De kinderopvangtoeslag kan worden aangevraagd voor verschillende soorten opvang, waaronder:
Tussenschoolse opvang (opvang tijdens de lunchpauze) komt niet in aanmerking voor kinderopvangtoeslag. Opvang bij opa en oma komt normaal gesproken ook niet in aanmerking, tenzij de opa of oma is ingeschreven als gastouder bij een geregistreerde kinderopvangorganisatie.
Naast de inkomensgrenzen en de registratie van de opvang, zijn er nog andere voorwaarden om in aanmerking te komen voor kinderopvangtoeslag:
De kinderopvangtoeslag ondergaat in 2025 en 2026 significante veranderingen die de betaalbaarheid van kinderopvang voor veel ouders zullen verbeteren. De verhoging van de inkomensgrenzen en de vergoedingspercentages, met name voor middeninkomens, zijn belangrijke stappen in de richting van een toegankelijker kinderopvang. Het is belangrijk voor ouders om zich goed te informeren over de nieuwe regels en te berekenen wat de veranderingen voor hun persoonlijke situatie betekenen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet