Opvoeden met plezier: Een overzicht van de kernprincipes en praktijkadviezen
juli 9, 2025
De financiering van kinderopvang is een complex systeem, waarbij de kinderopvangtoeslag een belangrijke rol speelt. Deze toeslag is bedoeld om kinderopvang toegankelijk te maken voor werkende ouders en ouders die een opleiding volgen. Echter, de uiteindelijke kosten voor ouders bestaan uit een eigen bijdrage, die afhankelijk is van verschillende factoren, waaronder het inkomen en het type kinderopvang. Dit artikel geeft een overzicht van de regelingen rondom kinderopvangtoeslag en de eigen bijdrage, gebaseerd op actuele regelgeving en beleid.
De kinderopvangtoeslag is een inkomensafhankelijke bijdrage in de kosten van kinderopvang. Het doel is om de financiële lasten voor ouders te verlichten, zodat zij gebruik kunnen maken van kinderopvang en zo hun werk of studie kunnen combineren met de zorg voor hun kinderen. De toeslag wordt maandelijks uitbetaald door de Belastingdienst. Om in aanmerking te komen voor de toeslag, moet de kinderopvang voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen en geregistreerd staan in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). Ook moet de opvang worden afgenomen bij een goedgekeurde organisatie.
De hoogte van de eigen bijdrage is direct gekoppeld aan het inkomen van de ouders. Ouders met een lager inkomen betalen een lagere eigen bijdrage, terwijl ouders met een hoger inkomen een groter deel van de kosten zelf moeten dragen. De Belastingdienst hanteert tabellen om de hoogte van de eigen bijdrage te bepalen. Deze tabellen worden jaarlijks aangepast aan de loon- en prijsontwikkeling. Het is belangrijk op te merken dat de eigen bijdrage berekend wordt op basis van het inkomen van het jaar waarin de kinderopvang wordt afgenomen.
De kinderopvangtoeslag geldt voor verschillende vormen van kinderopvang, waaronder dagopvang (kinderdagverblijf), buitenschoolse opvang en gastouderopvang. Voor buitenschoolse opvang tijdens de lunchpauze van schoolgaande kinderen geldt geen recht op kinderopvangtoeslag. Bij gastouderopvang is het essentieel dat de factuur rechtstreeks aan het gastouderbureau wordt betaald, niet aan de gastouder zelf. Opvang in eigen netwerk, zoals door opa en oma, komt in principe niet in aanmerking voor de toeslag, tenzij de opa of oma is geregistreerd als gastouder bij een erkend gastouderbureau.
In bepaalde gevallen kan er sprake zijn van een sociaal medische indicatie (SMI) voor kinderopvang. Dit betekent dat kinderopvang noodzakelijk is vanwege de specifieke situatie van het kind of de ouder(s). Een SMI wordt vastgesteld door de jeugdverpleegkundige of jeugdarts van de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD). Bij een SMI kan de gemeente een tegemoetkoming verstrekken in de kosten van de kinderopvang, bovenop de kinderopvangtoeslag. De duur van de tegemoetkoming is tijdelijk, met als doel de ouder(s) te ondersteunen bij het vinden van een structurele oplossing. Er wordt van ouders verwacht dat zij actief meewerken aan een plan van aanpak om de oorzaak van de noodzaak tot kinderopvang aan te pakken.
Voordat er aanspraak gemaakt kan worden op kinderopvang met een SMI, wordt onderzocht of er mogelijkheden zijn voor opvang in het eigen netwerk. Dit wordt gezien als een voorliggende voorziening. Echter, als opvang in het eigen netwerk niet voldoet aan het ontwikkelingsrecht van het kind, wordt dit niet als een voorliggende voorziening beschouwd.
Een verlenging van de tegemoetkoming bij een SMI is mogelijk, maar hier wordt terughoudend mee omgegaan. Verlenging kan eenmalig voor maximaal zes maanden worden toegekend, indien uit een evaluatie blijkt dat voortzetting van de kinderopvang noodzakelijk is.
Gemeenten kunnen in bepaalde situaties aanvullende tegemoetkomingen verstrekken. Dit geldt bijvoorbeeld voor ouders die deelnemen aan een re-integratietraject, een voorziening of een opleiding. Ook kunnen ouders met een bijstandsuitkering die gedeeltelijk werken, in aanmerking komen voor een aanvullende vergoeding.
Ouders hebben een aantal verplichtingen bij het aanvragen en ontvangen van kinderopvangtoeslag en een eventuele tegemoetkoming. Zij moeten alle relevante gegevens tijdig en correct verstrekken, wijzigingen direct doorgeven en meewerken aan een onderzoek naar hun persoonlijke situatie. Daarnaast moeten zij maandelijks een kopie van de rekening van het kinderopvangcentrum inleveren. Ouders die een tegemoetkoming op basis van een SMI ontvangen, zijn verplicht om mee te werken aan een tussentijdse evaluatie van de ondersteuning.
In uitzonderlijke situaties, wanneer er sprake is van dringende redenen, kan van de beleidsregels worden afgeweken.
De maximum uurprijzen voor kinderopvangtoeslag worden jaarlijks geïndexeerd om de toeslag in de pas te houden met de loon- en prijsontwikkeling. Er is een wetsvoorstel in ontwikkeling dat de indexering van de maximum uurprijzen voor de kinderopvangtoeslag in 2026 beïnvloedt. Het kabinet acht toegankelijke kinderopvang belangrijk, maar vreest dat het wetsvoorstel de toegankelijkheid voor ouders met lage inkomens kan verminderen.
De kinderopvangtoeslag is een belangrijk instrument om kinderopvang toegankelijk te maken voor ouders. De hoogte van de toeslag en de eigen bijdrage zijn afhankelijk van het inkomen van de ouders en het type kinderopvang. In bepaalde situaties, zoals bij een sociaal medische indicatie, kunnen er aanvullende tegemoetkomingen worden verstrekt. Het is belangrijk voor ouders om goed op de hoogte te zijn van de regelingen en hun verplichtingen, zodat zij optimaal gebruik kunnen maken van de beschikbare mogelijkheden. De regelgeving rondom kinderopvangtoeslag is complex en kan veranderen. Het is daarom raadzaam om actuele informatie te raadplegen bij de Belastingdienst en de gemeente.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet