Het delen van het kindgebonden budget bij co-ouderschap: Aanpak, regels en praktijk
juli 1, 2025
Fiscaal co-ouderschap is een belangrijk concept in de Nederlandse belasting- en jeugdregelgeving, dat betrekking heeft op de verdeling van belastingvoordelen en toeslagen tussen ouders die na een scheiding gezamenlijk de zorg en opvoeding van hun kinderen blijven dragen. In dit artikel wordt ingegaan op de situatie van ouders wanneer hun kind 18 jaar wordt en de invloed van fiscaal co-ouderschap op belastingen, toeslagen en andere belastingvoordelen. De informatie is gebaseerd op de beschikbare gegevens uit de bronnen, en bevat informatie over de voorwaarden, belastingvoordelen en mogelijke veranderingen in de regelgeving.
Fiscaal co-ouderschap verwijst naar een situatie waarin ouders, na een scheiding, gezamenlijk de zorg en opvoeding van hun kinderen blijven dragen. Hierbij wordt aangegeven dat de verdeling van de zorg en opvoeding gelijkmatig is, bijvoorbeeld dat het kind drie dagen per week bij de ene ouder woont en vier dagen bij de andere ouder. De Belastingdienst hanteert deze verdeling om te bepalen hoe belastingvoordelen en toeslagen worden verdeeld. Het is belangrijk om op te merken dat de overeenkomst over de verdeling van de zorg en opvoeding formeel vastgelegd moet zijn, bijvoorbeeld in een ouderschapsplan of echtscheidingsconvenant.
Een veelgestelde vraag is: wat gebeurt er met fiscaal co-ouderschap als het kind 18 jaar wordt? In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat de regeling omtrent het fiscaal co-ouderschap bepaalde voorwaarden heeft, waaronder dat het kind jonger is dan 18 jaar. Echter, er zijn ook regels die aangeven dat de fiscale regeling omtrent het fiscaal co-ouderschap kan worden aangepast voor 18-plussers.
Volgens de bronnen is het mogelijk dat ouders hun kind als fiscaal ten laste kunnen opnemen in hun privé-aangifte, ook als het kind 18+ is. Aanvankelijk stopte die fiscale regeling automatisch wanneer het kind dan 18 jaar werd, maar daar komt voortaan verandering in. Ouders die hun kind als fiscaal ten laste opnemen in hun privé-aangifte hebben recht op meer belastingvrije som en betalen bijgevolg minder privébelasting. In geval van echtgescheiden ouders kan het kind echter enkel als ten laste worden ingeschreven bij de ouder bij wie het kind gedomicilieerd staat. De fiscale regeling omtrent het fiscaal co-ouderschap past hier een mouw aan. Beide ouders kunnen hun gemeenschappelijk kind dan als ten laste opnemen in hun privé-aangifte. De verhoging van de belastingvrije som voor het kind ten laste wordt bijgevolg gelijkmatig verdeeld voor beide ouders.
De Belastingdienst biedt verschillende belastingvoordelen aan, waaronder de inkomensafhankelijke combinatiekorting (IACK), het kindgebonden budget (KGB) en de kinderopvangtoeslag. Deze belastingvoordelen zijn afhankelijk van de situatie van het gezin, het inkomen, de leeftijd van de kinderen en of het co-ouderschap.
De IACK is een belastingvoordeel voor werkende ouders met jonge kinderen. Om in aanmerking te komen, moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Ten eerste moet het kind jonger zijn dan 12 jaar op 1 januari van het belastingjaar. Ten tweede moet het kind ten minste zes maanden op het woonadres van de ouder ingeschreven staan. Ten derde moet de ouder een arbeidsinkomen hebben van meer dan € 6.073 (in 2024). Bij co-ouderschap kan het complexer zijn om aan deze voorwaarden te voldoen. Omdat de kinderen vaak bij beide ouders ingeschreven staan, kan het zijn dat slechts één ouder in aanmerking komt voor de IACK. Echter, er is een versoepeling opgenomen in de uitvoeringsregeling. Als de kinderen ten minste drie hele dagen per week bij iedere ouder verblijven, of om de week bij de ene en de andere ouder, kan ook de ouder waar de kinderen niet ingeschreven staan in aanmerking komen voor de korting. De hoogte van de IACK is afhankelijk van het arbeidsinkomen van de ouder. Voor ouders die nog niet de AOW-leeftijd hebben bereikt, bedraagt de korting 11,45% van het arbeidsinkomen boven € 6.073, tot een maximum van € 2.950. Voor ouders die de AOW-leeftijd hebben bereikt, is de korting 5,90% van het arbeidsinkomen boven € 6.073, met een maximum van € 1.522.
Het KGB is een extra bijdrage in de kosten voor kinderen tot 18 jaar. Deze bijdrage is uitsluitend beschikbaar voor ouders die kinderbijslag ontvangen. Hoe hoog de toeslag is, hangt af van het inkomen, het persoonlijk vermogen, de hoeveelheid kinderen en hun leeftijd. Bij co-ouderschap kan het KGB verdeeld worden over beide ouders. Standaard ontvangt de ouder die de kinderbijslag ontvangt ook het KGB, maar ouders kunnen overeenkomen dat de andere ouder het KGB ontvangt. Het is raadzaam om te berekenen welke verdeling het meest gunstig is, aangezien de hoogte van het KGB afhankelijk is van het inkomen en de samenstelling van het gezin. In 2023 bedroeg het KGB respectievelijk € 1.653,- voor één kind, € 3.185,- voor twee kinderen en € 4.717,- voor drie kinderen. Voor 2024 zijn dit bedragen verhoogd naar € 2.436,-, € 4.872,- en € 7.308,-.
Na 18 jaar verandert de situatie van de kinderbijslag en het KGB. De kinderbijslag stopt wanneer het kind 18 jaar wordt. Ook het KGB stopt met ingang van de maand nadat je kind 18 is geworden. Daarnaast kunnen andere toeslagen, zoals de huurtoeslag, veranderen. De Belastingdienst biedt hulp bij het aanvragen van deze toeslagen en geeft aan welke voorwaarden gelden.
Bij co-ouderschap zijn er specifieke voorwaarden voor het ontvangen van belastingvoordelen. De Belastingdienst vereist dat de verdeling van de zorg en opvoeding gelijkmatig is. Dit betekent dat het kind minstens drie dagen per week bij beide ouders moet verblijven, of volgens een wekelijks afwisselend schema. Ook moet het kind ten minste zes maanden op het woonadres van de ouder ingeschreven staan. Bij co-ouderschap kan het complexer zijn om aan deze voorwaarden te voldoen. Omdat de kinderen vaak bij beide ouders ingeschreven staan, kan het zijn dat slechts één ouder in aanmerking komt voor de IACK. Echter, er is een versoepeling opgenomen in de uitvoeringsregeling. Als de kinderen ten minste drie hele dagen per week bij iedere ouder verblijven, of om de week bij de ene en de andere ouder, kan ook de ouder waar de kinderen niet ingeschreven staan in aanmerking komen voor de korting.
De Belastingdienst biedt hulp bij het aanvragen van belastingvoordelen, zoals de IACK, het KGB en de kinderopvangtoeslag. Het is belangrijk om te weten dat bij co-ouderschap de voorwaarden en regelingen anders kunnen zijn. De Belastingdienst kan om het ouderschapsplan vragen als zij een bewijs wil van de gemaakte afspraken over het co-ouderschap. Zo kan de Belastingdienst beoordelen of je bijvoorbeeld inkomensafhankelijke combinatiekorting kan krijgen.
Bij ouders die de AOW-leeftijd hebben bereikt, gelden andere staffels voor de IACK. Tot € 6.074: Geen korting. Vanaf € 6.074 tot € 31.838: 5,90% van het arbeidsinkomen boven € 6.073. Vanaf € 31.838: € 1.522. Het KGB is een extra bijdrage in de kosten voor kinderen tot 18 jaar. Bij co-ouderschap kan het KGB verdeeld worden over beide ouders. Standaard ontvangt de ouder die de kinderbijslag ontvangt ook het KGB, maar ouders kunnen overeenkomen dat de andere ouder het KGB ontvangt. Het is raadzaam om te berekenen welke verdeling het meest gunstig is, aangezien de hoogte van het KGB afhankelijk is van het inkomen en de samenstelling van het gezin.
Fiscaal co-ouderschap na 18 jaar is een complexe situatie, waarin ouders moeten weten welke belastingvoordelen ze kunnen krijgen en hoe deze worden verdeeld. De regelgeving is specifiek en vereist dat de verdeling van de zorg en opvoeding gelijkmatig is. De Belastingdienst biedt hulp bij het aanvragen van belastingvoordelen, zoals de IACK, het KGB en de kinderopvangtoeslag. Het is belangrijk om te weten dat de voorwaarden en regelingen kunnen verschillen, afhankelijk van de situatie van het gezin en de leeftijd van de kinderen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet