Opvoeden van kind met een beperking: Aanbevelingen en praktische tips
juli 9, 2025
De kinderopvangsector kent specifieke regels omtrent het inzetten van jongeren, met recente wijzigingen die van invloed zijn op de mogelijkheden voor 16- en 17-jarigen. Deze regels zijn bedoeld om de veiligheid en ontwikkeling van jonge werknemers te waarborgen, terwijl tegelijkertijd ruimte wordt geboden voor het opdoen van werkervaring. Dit artikel geeft een overzicht van de actuele regelgeving, de rechten en plichten van zowel werkgevers als werknemers, en de implicaties voor de kinderopvangpraktijk.
De Nadere Regeling Kinderarbeid (NRK) is van belang bij het inzetten van jongeren onder de 18 jaar. Per 18 november zijn er aanpassingen doorgevoerd in deze regeling, met als doel de bescherming van jongeren te verbeteren en tegelijkertijd meer mogelijkheden te creëren voor het opdoen van werkervaring [13]. Voor jongeren van 16 en 17 jaar geldt dat ze bijna elk type werk mogen doen, met uitzondering van gevaarlijk werk, zoals het werken met gevaarlijke stoffen [5]. Gevaarlijke werkzaamheden mogen onder deskundig toezicht wel worden uitgevoerd [5].
Voor 16-jarigen geldt een wettelijk minimumjeugdloon van € 4,72 per uur, terwijl dit voor 17-jarigen € 5,40 per uur bedraagt [5]. Voor 18-jarigen en ouder gelden aangepaste minimumlonen, oplopend tot € 13,68 per uur voor 21-jarigen en ouder [5].
Jongeren van 16 en 17 jaar mogen gemiddeld 40 uur per week werken. Per dienst geldt een maximum van 9 uur en per week een maximum van 45 uur, waarbij het totaal in 4 weken niet boven de 160 uur uit mag komen [5]. Schooltijd wordt meegerekend als arbeidstijd, wat betekent dat jongeren die nog naar school gaan, minder uren betaald werk mogen verrichten [5]. Het is niet toegestaan voor deze leeftijdsgroep om ’s nachts te werken, oproepdiensten te doen of over te werken [5]. Ze hebben recht op extra rusttijden [5].
Een belangrijke wijziging in de NRK betreft de beperkingen voor jongeren onder de 16 jaar in de horeca. Kinderen onder de 16 jaar mogen niet meer werken in ruimtes waar alcoholhoudende dranken geschonken kunnen worden [1, 8]. Wel mogen ze in andere ruimtes werken, zoals in keukens en ruimtes zonder klantcontact [1]. Voor 13- en 14-jarigen is het inzetten in de horeca lastig, omdat ze niet in ruimtes mogen werken waar alcohol wordt geschonken, niet op schooldagen mogen werken, niet laat in de avond en alleen niet-industriële hulparbeid van lichte aard mogen verrichten [12].
Pedagogisch medewerkers die met baby’s van 0 tot 1 jaar werken, zijn per 1 januari 2025 verplicht een extra scholing te volgen [6]. Er zijn overgangsregelingen en uitzonderingen op deze regel [6].
Voor het werken in de kinderopvang zijn verschillende opleidingen beschikbaar. Een MBO-opleiding Pedagogisch medewerker kinderopvang duurt 2 tot 3 jaar en biedt goede baankansen met een salarisindicatie van € 2.100 - € 2.900 bruto per maand [7]. Een MBO-opleiding Gespecialiseerd pedagogisch medewerker duurt 3 jaar en biedt specialisatie in zorgbehoevende kinderen en leidinggeven, met een salarisindicatie van € 2.300 - € 3.200 bruto per maand [7]. Ook een Associate degree is een optie [7]. Voor de functie van pedagogisch coach is een relevante mbo niveau 4 opleiding of een hbo-opleiding met pedagogische focus vereist [9]. Een opleiding tot onderwijsassistent kan ook een goede basis vormen voor een baan in de kinderopvang, vanwege de vergelijkbare vaardigheden [14].
De kinderopvangbranche kampt met een tekort aan personeel, wat leidt tot een hogere werkdruk voor medewerkers [4]. Flexibiliteit in werktijden en het aantal werkuren is daarom een belangrijk thema [4]. Sommige medewerkers willen minder uren werken, terwijl anderen juist meer uren wensen [4]. Kinderopvangorganisaties bieden vaak mogelijkheden voor flexibele werkuren, zoals parttime contracten [11].
De overheid biedt kinderopvangtoeslag om de kosten van kinderopvang te verlagen [2]. De hoogte van de toeslag is afhankelijk van het inkomen van de ouders, het aantal kinderen en het type opvang [2]. Er zijn maximale uurtarieven vastgesteld per opvangsoort, en de toeslag wordt alleen berekend over dit maximale tarief [2]. De Belastingdienst betaalt de kinderopvangtoeslag, en de uitbetaaldatums zijn vastgesteld [2].
| Jaar | Dagopvang | Buitenschoolse | Gastouder | |---|---|---|---| | 2025 | € 10,71 | € 9,52 | € 8,10 | | 2024 | € 10,25 | € 9,12 | € 7,53 | | 2023 | € 9,12 | € 7,85 | € 6,85 |
Bij het inzetten van vakantiekrachten is het belangrijk om rekening te houden met de leerplicht. Kinderen tot 16 jaar mogen op een schooldag maximaal 2 uur klusjes rond het huis en in de buurt doen [15]. Er zijn specifieke verboden voor vakantiekrachten onder de 16 jaar, zoals het werken met fabrieken en machines, het werken achter de kassa met verantwoordelijkheid voor geldzaken, het werken in de horeca waar alcohol wordt geschonken, het werken in lawaaierige omgevingen en het tillen van zware lasten (meer dan 10 kilo) [15]. Ook is het werken met giftige stoffen verboden voor werknemers onder de 18 jaar [15].
De regelgeving rondom het inzetten van jongeren in de kinderopvang is complex en vereist zorgvuldige naleving. De recente wijzigingen in de Nadere Regeling Kinderarbeid bieden meer mogelijkheden voor jongeren om werkervaring op te doen, maar stellen tegelijkertijd duidelijke eisen aan de veiligheid en bescherming van hun rechten [13]. Werkgevers moeten op de hoogte zijn van deze regels en de nodige administratieve maatregelen treffen om te voldoen aan de verplichtingen rond kinderarbeid. Door te investeren in de opleiding en begeleiding van jonge werknemers, kunnen kinderopvangorganisaties bijdragen aan hun ontwikkeling en een veilige en stimulerende werkomgeving creëren.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet