Hoogbegaafdheid: Uitdagingen en Ondersteuning voor Ouders
juni 30, 2025
Co-ouderschap is een steeds vaker voorkomende regeling voor gescheiden ouders, waarbij zij de zorg en opvoeding van hun kinderen delen. Deze regeling heeft niet alleen gevolgen voor de dagelijkse omgang met de kinderen, maar ook voor financiële en fiscale aspecten. Dit artikel biedt een overzicht van de relevante informatie met betrekking tot co-ouderschap en gemeentelijke belastingen in de gemeente Zoetermeer, gebaseerd op beschikbare regelgeving en richtlijnen.
Co-ouderschap houdt in dat gescheiden ouders de zorg en opvoeding van hun kinderen gelijkmatig delen. Een belangrijk uitgangspunt is dat kinderen ongeveer evenveel tijd doorbrengen in de woningen van beide ouders. Historisch gezien werden kinderen na een scheiding vaak primair toegewezen aan de moeder, waarbij de vader een beperkte rol had. Deze situatie is in de loop der jaren veranderd, mede dankzij de Wet Bevordering Voortgezet Ouderschap en Zorgvuldige Scheiding (2009).
Co-ouderschap heeft diverse fiscale gevolgen die van belang zijn voor beide ouders. Het is belangrijk om deze gevolgen te begrijpen om de belastingaangifte correct te kunnen invullen.
Bij co-ouderschap maakt het niet uit welke ouder de kinderbijslag ontvangt. De kinderbijslag is bedoeld voor de kosten van de opvoeding van het kind en is niet gebonden aan één specifieke ouder. Bij twee of meer kinderen kan het voordelig zijn om de kinderbijslag over beide adressen te verdelen.
Het kindgebonden budget is een belastingtoeslag voor ouders met kinderen. De verdeling van dit budget wordt geregeld op basis van de zorgregeling. Als de zorg voor het kind gelijk verdeeld is (meer dan 50 procent per ouder), moeten de ouders samen afspreken wie het budget ontvangt. Het is mogelijk om het KGB op een gezamenlijke rekening te laten storten.
Partneralimentatie heeft invloed op de belastingaangifte. Het ontvangen van partneralimentatie wordt meegerekend als inkomen, terwijl het betalen van partneralimentatie aftrekbaar kan zijn. Kinderalimentatie heeft daarentegen geen invloed op de belastingaangifte; het ontvangen of betalen van kinderalimentatie hoeft niet te worden opgegeven.
Na een scheiding is het belangrijk om te controleren of de loonheffingskorting correct is ingesteld. Het kan voorkomen dat de korting moet worden aangepast om te voorkomen dat er onterecht dubbele kortingen worden ontvangen, bijvoorbeeld als men voorheen samenwoonde en nu een alleenstaande ouder is.
De gemeente Zoetermeer haalt een aanzienlijk deel van haar inkomsten uit gemeentelijke belastingen, met name de onroerende zaakbelasting (OZB). Andere gemeentelijke belastingen zijn onder meer toeristenbelasting, parkeerbelasting en hondenbelasting.
Er zijn twee soorten gemeentelijke belastingen: belastingen en heffingen. Belastingen, zoals de OZB, gaan naar de gemeente en de gemeente bepaalt zelf waarvoor deze opbrengst wordt gebruikt. Heffingen, zoals rioolheffing, dekken de kosten die de gemeente maakt en de totale opbrengst mag niet hoger zijn dan de totale kosten.
De OZB is een belangrijke bron van inkomsten voor de gemeente Zoetermeer. De hoogte van de OZB wordt bepaald aan de hand van de WOZ-waarde van de woning. De WOZ-waarde wordt vastgesteld door de gemeente en is gebaseerd op de marktwaarde van de woning.
De afvalstoffenheffing is afhankelijk van het aantal personen in het huishouden. De bedragen voor 2025 zijn als volgt:
De BIZ wordt opgelegd aan eigenaren en gebruikers van onroerende zaken die niet primair als woning dienen. De hoogte van de bijdrage voor de eigenaar hangt af van de WOZ-waarde, met een minimum van € 250,- en een maximum van € 1.500,-. Voor gebruikers is het tarief vastgesteld op € 400,00 voor het kernwinkelgebied (gebied A) en € 150,00 voor de entreegebieden (gebied B).
De gemeente Zoetermeer kan in bepaalde gevallen ambtshalve vermindering van gemeentelijke belastingen verlenen. Dit betekent dat de gemeente automatisch een vermindering toekent als het bedrag van de belasting te hoog is vastgesteld. Een ambtshalve vermindering wordt verleend als het te hoog vastgestelde bedrag ten minste € 5,32 per belastingaanslag lager is. Er is een drempelbedrag van € 4,07 voor ambtshalve vermindering.
Het is belangrijk om de WOZ-waarde van de woning te controleren. Als de WOZ-waarde onjuist is vastgesteld, kan dit leiden tot een te hoge belastingaanslag. De gemeente Zoetermeer biedt informatie over hoe de WOZ-waarde wordt bepaald en hoe deze gecontroleerd kan worden.
De regels rondom co-ouderschap en de beoordeling daarvan door de belastingdienst zijn recent aangepast. Vroeger werd gekeken naar minimaal 156 dagen verblijf per jaar bij elke ouder. Nu wordt gekeken naar een herhalend ritme van minimaal 78 dagen over een periode van zes maanden bij elke ouder.
De informatie in dit artikel is gebaseerd op de verstrekte bronnen. De meeste informatie komt van officiële overheidswebsites en gemeentelijke regelgeving, wat de betrouwbaarheid ten goede komt. Eén bron (blogpost) wordt gebruikt voor de uitleg van fiscale voordelen, maar deze wordt ondersteund door informatie van de belastingdienst. De bronnen zijn consistent in hun boodschap, waardoor de informatie als betrouwbaar kan worden beschouwd.
Co-ouderschap heeft aanzienlijke fiscale en gemeentelijke belastingimplicaties. Het is essentieel voor gescheiden ouders in Zoetermeer om op de hoogte te zijn van deze implicaties om hun belastingaangifte correct te kunnen invullen en onnodige kosten te voorkomen. De gemeente Zoetermeer biedt informatie en mogelijkheden om de WOZ-waarde te controleren en eventueel in aanmerking te komen voor ambtshalve vermindering van belastingen. Door de recente aanpassingen in de regelgeving is het belangrijk om de actuele richtlijnen te volgen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet