logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Ouderbetrokkenheid en Schoolsucces: Een Partnerschap voor de Ontwikkeling van het Kind

Ouders spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van hun kinderen, en deze rol reikt verder dan de muren van de woning. De samenwerking tussen ouders en school is essentieel voor het succes van een kind, zowel op academisch als sociaal-emotioneel vlak. Dit artikel belicht de verschillende aspecten van ouderbetrokkenheid, de uitdagingen die hierbij komen kijken, en de manieren waarop scholen en ouders effectief kunnen samenwerken. De focus ligt op het creëren van een gelijkwaardige relatie waarin beide partijen bijdragen aan de ontwikkeling van het kind.

De Betekenis van Ouderbetrokkenheid

Ouderbetrokkenheid is meer dan alleen deelname aan schoolactiviteiten of het verrichten van vrijwilligerswerk. Het omvat de mate waarin ouders zich verantwoordelijk voelen voor de schoolontwikkeling van hun kinderen. Dit uit zich in het tonen van interesse in het schoolleven, het ondersteunen van het kind bij het leren, en het onderhouden van contact met de school (Driessen, 2021). Ouderparticipatie, daarentegen, verwijst specifiek naar de deelname van ouders aan activiteiten op school, zoals het helpen in de klas of zitting hebben in de ouderraad. Hoewel ouderparticipatie een vorm van ouderbetrokkenheid kan zijn, is het niet noodzakelijk dat de twee hand in hand gaan. Ouderbetrokkenheid vindt voornamelijk thuis plaats en heeft een grotere impact op het leersucces van kinderen (wij-leren.nl).

Verschillende Vormen van Ouderbetrokkenheid

Joyce Epstein’s model voor school, familie en gemeenschapspartnerschappen biedt een raamwerk voor het bevorderen van ouderbetrokkenheid. Dit model onderscheidt zes typen activiteiten die scholen kunnen inzetten (Epstein, School, Family, and Community Partnerships - 2010):

  1. Ouders bijstaan in opvoedingsactiviteiten: Het ondersteunen van ouders bij het creëren van een leerrijke thuisomgeving.
  2. Ouders informeren over school: Het verstrekken van duidelijke en toegankelijke informatie over het schoolbeleid, de verwachtingen en de prestaties van het kind.
  3. Ouders betrekken bij vrijwilligerswerk op school: Het bieden van mogelijkheden voor ouders om actief deel te nemen aan het schoolleven.
  4. Ouders betrekken bij huiswerkopdrachten: Het ondersteunen van ouders bij het begeleiden van hun kinderen bij het maken van huiswerk.
  5. Ouders betrekken bij beslissingen op schoolniveau: Het betrekken van ouders bij de besluitvorming over het schoolbeleid.
  6. Ouders een rol geven bij de samenwerking tussen school en de samenleving: Het stimuleren van de samenwerking tussen school, ouders en de lokale gemeenschap.

Elk van deze typen kent specifieke uitdagingen, en scholen dienen de activiteiten af te stemmen op de behoeften van de leerlingen en hun ouders (Epstein, School, Family, and Community Partnerships - 2010).

De Voordelen van Ouderbetrokkenheid

Onderzoek toont aan dat kinderen beter presteren als er een sterke verbinding is tussen thuis en school (Epstein et al., 2018). Wanneer ouders betrokken zijn bij het onderwijs van hun kinderen, hebben deze een hoger zelfvertrouwen, zijn ze meer gemotiveerd en behalen ze betere resultaten (Hoover-Dempsey & Sandler, 2005). Ouderbetrokkenheid draagt bij aan de ontwikkeling van een positief zelfbeeld en intrinsieke motivatie (Driessen, 2021). Het is echter belangrijk dat ouders hun kinderen aanmoedigen en ondersteunen, in plaats van hen te controleren, aangezien overmatige controle juist een negatief effect kan hebben (Hill & Tyson, 2009).

De ontwikkeling van taal en geletterdheid begint thuis, en ouders spelen een cruciale rol bij het stimuleren van deze ontwikkeling (Sénéchal & LeFevre, 2014; Snow, 2021). Ook bij de schoolloopbaanoriëntatie is de begeleiding van ouders van belang, aangezien kinderen hen vaak als belangrijkste raadgever beschouwen (Klaassen et al., 2011; Lusse, 2019).

Uitdagingen bij Ouderbetrokkenheid

Ondanks de vele voordelen, zijn er ook uitdagingen bij het bevorderen van ouderbetrokkenheid. Sommige ouders ervaren onduidelijkheid over hun rol en de momenten waarop hun bijdrage wordt verwacht (Lusse, 2013). Het kan ook voorkomen dat ouders zich te veel bezighouden met hun kind tijdens schoolactiviteiten, waardoor de relatie tussen het kind en de leerkracht onder druk komt te staan (wij-leren.nl). Daarnaast kunnen ouders, door drukke levensomstandigheden, moeite hebben om tijd vrij te maken voor ouderparticipatie (wij-leren.nl).

Voor ouders met een lagere sociaaleconomische status of een lagere geletterdheid kunnen er extra drempels zijn om betrokken te raken bij het onderwijs van hun kinderen (Kalthoff, 2018; Kurvers & Van Steensel, 2022). Het is daarom belangrijk dat scholen rekening houden met de specifieke behoeften van deze ouders en hen op maat ondersteunen.

Succesfactoren voor Samenwerking

Om een succesvolle samenwerking tussen ouders en school te realiseren, zijn er een aantal belangrijke factoren:

  • Transparante verwachtingen: Ouders moeten duidelijk weten wat er van hen wordt verwacht en wanneer hun bijdrage gewenst is (Lusse, 2013).
  • Heldere communicatie: De communicatie tussen school en ouders moet begrijpelijk en uitnodigend zijn (Lusse, 2013).
  • Wederkerige relatie: De samenwerking moet gebaseerd zijn op gelijkwaardigheid en wederzijds respect (Ilias, 2022).
  • Gemeenschappelijke doelstellingen: Leraren en ouders moeten samenwerken aan de ontwikkeling van het kind en gemeenschappelijke doelen nastreven (Ilias, 2022).
  • Aandacht voor de thuisomgeving: Scholen moeten de thuisomgeving van alle leerlingen leren kennen en rekening houden met de culturele achtergrond en de behoeften van de kinderen (Lusse et al., 2024).

Het opbouwen van een vertrouwensrelatie tussen leraren en ouders is essentieel. Dit vereist open communicatie, wederzijds respect en de bereidheid om naar elkaar te luisteren (Lusse, 2019).

Ouderbetrokkenheid in Risicosituaties

In situaties waarin kinderen risico lopen, is de samenwerking tussen school en ouders extra belangrijk. Scholen moeten ouders in deze situaties op maat faciliteren en hen ondersteunen bij het bieden van de juiste begeleiding aan hun kind (Lusse et al., 2024). Dit kan bijvoorbeeld door het aanbieden van extra ondersteuning bij het opvoeden, het verwijzen naar hulpverlenende instanties, of het organiseren van gezamenlijke gesprekken met de betrokken professionals.

Conclusie

Ouderbetrokkenheid is een essentieel onderdeel van een succesvol onderwijs. Door een gelijkwaardige samenwerking tussen ouders en school te bevorderen, kunnen we de ontwikkeling van kinderen optimaal ondersteunen. Het model van Joyce Epstein biedt een waardevol raamwerk voor het vormgeven van deze samenwerking, waarbij rekening wordt gehouden met de verschillende behoeften van leerlingen en hun ouders. Het is van groot belang dat scholen actief werken aan het creëren van een omgeving waarin ouders zich welkom voelen en hun verantwoordelijkheid kunnen nemen in het onderwijs van hun kinderen. Ouderbetrokkenheid is geen hype, maar een basis voor goed onderwijs.

Bronnen

  1. Onderwijskennis.nl
  2. wij-leren.nl
  3. Rob Segers Blog

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven