Co-ouderschap na Scheiding: Regelingen, Uitdagingen en Ondersteuning
juni 29, 2025
Co-ouderschap, waarbij ouders na een scheiding de zorg en opvoeding van hun kinderen delen, is een steeds vaker voorkomende situatie. Deze vorm van ouderschap brengt specifieke aandachtspunten met zich mee, met name op het gebied van onderwijs. Scholen spelen een cruciale rol in het ondersteunen van kinderen uit gescheiden gezinnen en het faciliteren van een goede communicatie tussen ouders en school. Dit artikel biedt een overzicht van de belangrijkste overwegingen en praktische tips voor ouders en scholen in het kader van co-ouderschap.
Een scheiding is een ingrijpende gebeurtenis voor kinderen. Het is belangrijk dat scholen zich bewust zijn van de veranderde gezinsdynamiek en de impact die dit kan hebben op het welzijn en de prestaties van leerlingen. Ouders worden geacht elkaar te informeren over belangrijke zaken betreffende hun kind, maar de school heeft ook een eigen verantwoordelijkheid in het informeren van beide ouders, tenzij er specifieke juridische beperkingen zijn. Scholen zijn vrijwel altijd bereid om mededelingen in duplo mee te geven of naar twee adressen te sturen, zodat beide ouders op de hoogte blijven van ontwikkelingen en schoolactiviteiten.
Het is van belang dat scholen een neutrale positie innemen en geen partij kiezen tussen de ouders. Een protocol voor gescheiden ouders, met instemming van de medezeggenschapsraad, kan helpen om duidelijke richtlijnen te bieden voor het omgaan met deze situaties. Dit protocol moet in overeenstemming zijn met regelgeving en beoordelingen van de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC).
De informatieplicht van de school ten opzichte van gescheiden ouders is een belangrijk aandachtspunt. Voor ouders met gezamenlijk gezag geldt een actieve informatieplicht: de school moet in beginsel dezelfde informatie aan beide ouders verstrekken. Dit kan door informatie in tweevoud mee te geven aan het kind. Als blijkt dat de informatie niet beide ouders bereikt, moet de school aanvullende inspanningen leveren om aan de informatieplicht te voldoen.
Ouders zonder gezag hebben recht op basisinformatie over de schoolontwikkeling van hun kind, maar mogen geen beslissingen nemen. De school kan, maar is niet verplicht, toegang geven tot het leerlingvolgsysteem. Het is belangrijk op te merken dat de school niet verplicht is verslag te doen van gesprekken met de ene ouder aan de andere ouder, om de privacy van alle betrokkenen te waarborgen.
Wanneer een kind 16 jaar of ouder is, mag het zelf beslissen wie het leerlingdossier mag inzien.
Naast de informatievoorziening zijn er diverse praktische zaken waar rekening mee gehouden moet worden bij co-ouderschap. Het is belangrijk dat ouders duidelijke afspraken maken over de verdeling van de zorg en de communicatie met de school.
Scholen zijn geen partij in een vechtscheiding en hoeven de omgangsregeling van gescheiden ouders niet te faciliteren. Een school mag niet ingrijpen in juridische procedures of afspraken tussen ouders. Wanneer de omgangsregeling niet nageleefd kan worden, moeten ouders zich tot de rechter wenden, niet tot de school.
Het is belangrijk dat scholen zich onthouden van het nemen van stelling of het bewerkstelligen van afspraken tussen ouders. Het faciliteren van contact tussen de ouders en het kind tijdens schooltijd kan problematisch zijn als er sprake is van conflicten tussen de ouders.
De woonplaats van de ouders kan van invloed zijn op de praktische organisatie van het co-ouderschap. Bij co-ouderschap kan een kind twee woningen hebben, wat relevant is voor het leerlingenvervoer. Gemeenten kunnen afzonderlijke aanvragen voor leerlingenvervoer ontvangen van beide ouders, voor de dagen dat het kind doordeweeks bij hen verblijft.
Een verhuizing van een ouder kan de schoolkeuze beïnvloeden. In het geval van een ongelijke zorgverdeling heeft de rechtspraak vaak de voorkeur voor een school dichtbij de woning van de hoofdverzorgende ouder. Bij een gelijke zorgverdeling kunnen andere factoren doorslaggevend zijn. Een inschrijving bij een school is een gezagsbeslissing waarvoor toestemming nodig is van beide gezaghebbende ouders.
Het co-ouderschap kan uitdagingen met zich meebrengen, zoals communicatieproblemen tussen de ouders, praktische logistieke problemen en emotionele stress voor het kind. Het is belangrijk dat ouders open blijven communiceren en samen zoeken naar oplossingen.
Een ouderschapsplan is een schriftelijke overeenkomst tussen de ouders waarin afspraken zijn vastgelegd over de zorg, opvoeding en financiële aspecten van de kinderen. Een goed ouderschapsplan kan helpen om conflicten te voorkomen en de stabiliteit voor het kind te waarborgen. Het ouderschapsplan kan ook specifieke afspraken bevatten over de communicatie met de school.
Co-ouderschap is een complexe, maar vaak succesvolle manier om de zorg en opvoeding van kinderen na een scheiding te organiseren. Scholen spelen een cruciale rol in het ondersteunen van kinderen uit gescheiden gezinnen en het faciliteren van een goede communicatie tussen ouders en school. Door een neutrale positie in te nemen, de informatieplicht na te komen en praktische afspraken te maken, kunnen scholen bijdragen aan het welzijn en de ontwikkeling van kinderen uit gescheiden gezinnen. Een open communicatie tussen ouders en school, en een goed doordacht ouderschapsplan, zijn essentieel voor een succesvol co-ouderschap.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet