Wat Verdien je als Pedagogisch Medewerker in de Kinderopvang?
mei 24, 2025
De kosten voor kinderopvang kunnen een aanzienlijke financiële last zijn voor gezinnen, vooral wanneer beide ouders werken of een opleiding volgen. Om deze last te verlichten, biedt de Nederlandse overheid de kinderopvangtoeslag aan. Deze financiële tegemoetkoming is bedoeld om de kosten van kinderopvang betaalbaar te maken en ouders in staat te stellen om werk en gezinsleven te combineren. In deze gids worden de belangrijkste aspecten van kinderopvangtoeslag besproken, waaronder de voorwaarden, het aanvraagproces, en de recentelijk aangekondigde wijzigingen per 2025. Deze informatie is nuttig voor ouders, maar ook voor onderwijsprofessionals zoals personeel in kinderdagverblijven, die ouders kunnen adviseren over deze regeling.
Kinderopvangtoeslag is een financiële ondersteuning van de overheid voor ouders die hun kinderen naar een geregistreerde kinderopvang brengen. Deze regeling is bedoeld voor kinderen jonger dan 13 jaar en kan worden aangevraagd voor verschillende soorten opvang, zoals dagopvang (bijvoorbeeld kinderdagverblijf of gastouder), buitenschoolse opvang, en peuterspeelzaal, mits de gemeente niet meebetaalt. Wanneer de kosten voor buitenschoolse opvang tussen de middag voor schoolgaande kinderen gemaakt worden, is geen kinderopvangtoeslag beschikbaar. Het is belangrijk om te weten dat de opvanginstelling goedgekeurd moet zijn door de gemeente, wat te controleren is via het Landelijk Register Kinderopvang (LKR). Daarnaast is het een voorwaarde dat ouders kinderbijslag of een pleegouderbijdrage ontvangen, of het kind in belangrijke mate onderhouden, en dat het kind op het woonadres van de ouder(n) is ingeschreven. Voor opvang bij opa en oma is normaal geen kinderopvangtoeslag beschikbaar, tenzij zij zijn ingeschreven als gastouder bij een geregistreerde kinderopvanginstelling [6].
De hoogte van de kinderopvangtoeslag hangt af van meerdere factoren, waaronder het inkomen van de ouders (en eventueel partner), het uurtarief van de opvang, het aantal kinderen dat opvang nodig heeft, en het type opvang. Ouders ontvangen een percentage van de maximum uurprijs die de overheid vaststelt. De maximale uurprijzen per type kinderopvang in 2025 zijn € 10,71 voor dagopvang, € 9,52 voor buitenschoolse opvang, en € 8,10 voor gastouderopvang [2]. Dit betekent dat de overheid een maximum vaststelt voor de vergoeding die ouders ontvangen per uur opvang. De rekening die ouders zelf moeten betalen na aftrek van de kinderopvangtoeslag hangt af van hun inkomen en het aantal uren opvang [4].
Een belangrijk kenmerk van kinderopvangtoeslag is dat het niet automatisch wordt toegekend. Ouders moeten zelf actie ondernemen door een aanvraag in te dienen via de website van de Belastingdienst, ook bekend als Mijn toeslagen [4]. Het is essentieel om actief te zijn in het aanvraagproces en te zorgen dat alle benodigde informatie correct wordt ingevuld, aangezien onjuistheden kunnen leiden tot terugvorderingen [1]. Desondanks biedt deze regeling een nuttige ondersteuning voor gezinnen, zoals blijkt uit cijfers die aangeven dat halverwege 2021 ruim 668.000 Nederlandse ouders kinderopvangtoeslag ontvingen voor ruim één miljoen kinderen [4].
De kinderopvangtoeslag heeft de afgelopen jaren veel publiciteit gekregen vanwege de strenge wijze waarop de Belastingdienst de regeling heeft toegepast. Om fraude tegen te gaan, zijn er stevige regels opgesteld die de toeslag kunnen terugvorderen of stopzetten bij gezinnen die in aanmerking worden gebracht voor fraude. Deze aanpak heeft echter niet altijd succesvol gewerkt, en verschillende ouders zijn onterecht als fraudeur beschouwd. Als gevolg hiervan heeft de Belastingdienst erkenning gegeven aan dit probleem, en zijn gedupeerden inmiddels in aanmerking gebracht voor compensatie [4]. Deze situatie benadrukt het belang van zorgvuldigheid bij het aanvragen en beheren van kinderopvangtoeslag, en de noodzaak voor zowel ouders als de Belastingdienst om correcte informatie te verstrekken en te verifiëren.
Niet alle gezinnen komen in aanmerking voor kinderopvangtoeslag. Om recht te hebben op deze financiële ondersteuning, moeten ouders aan een reeks voorwaarden voldoen. Een van de belangrijkste voorwaarden is dat ouders een contract hebben met een geregistreerde kinderopvanginstelling, zoals een kinderdagverblijf, gastouder, of peuterspeelzaal. De opvanginstelling moet goedgekeurd zijn door de gemeente en beschikt over een registratienummer in het LKR [6].
Verder moeten ouders voldoen aan bepaalde activiteitsvoorwaarden. Ouders moeten werken, een opleiding volgen, of een traject volgen dat de kans op werk vergroot. Onder werken vallen verschillende vormen van inkomsten, waaronder een baan bij een werkgever, maar ook activiteiten als ondernemer, zzp’er, freelancer of artiest. Ook als je een verplichte inburgeringscursus volgt, kun je in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag [6]. Belangrijk is dat je als ouder al recht hebt op toeslag als je slechts één uur per maand werkt of studeert. Dit onderstreept het doel van de regeling om werk en opvang te stimuleren, zelfs voor parttime of afwisselende werk- of studieactiviteiten.
Als ouder heb je al recht op kinderopvangtoeslag vanaf het moment dat je aan de gestelde voorwaarden voldoet. De hoogte van de toeslag hangt echter af van je inkomen. Na het verlies van je baan heb je nog drie maanden recht op kinderopvangtoeslag, wat je geeft de tijd om nieuw werk te vinden zonder dat je meteen in financiële problemen komt [8]. Ook als de partner is opgenomen in een zorginstelling met een WLZ-indicatie (Wet langdurige zorg) met of zonder einddatum, kan er recht zijn op kinderopvangtoeslag, mits je de Belastingdienst op de hoogte brengt van het feit dat je geen toeslagpartner meer hebt [6]. Deze voorwaarden laten zien dat kinderopvangtoeslag is ontworpen om flexibel te zijn in verschillende gezinssituaties.
Een andere belangrijke voorwaarde is dat ouders de Nederlandse nationaliteit moeten hebben of een geldige verblijfsvergunning in Nederland. Ook moet het kind jonger zijn dan 13 jaar en op het woonadres van de ouder(n) ingeschreven staan. In het geval van gescheiden ouders kan het kind maar op één adres ingeschreven staan, maar voor co-ouders bestaat een aparte regeling waardoor beide ouders toch kunnen in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag [6]. Dit is een belangrijke aandachtspunt voor gezinnen die een gescheiden situatie hebben en waarbij beide ouders de kinderen om de beurt opvangen.
Samengevat, komen ouders in aanmerking voor kinderopvangtoeslag als zij werken, leren, of een vergelijkbaar traject volgen, een contract hebben met een erkende opvanginstelling, het kind onderhouden, en voldoen aan de nationaliteits- en inschrijvingseisen. Deze voorwaarden zijn cruciaal en moeten nauwkeurig in ogenschouw worden genomen voordat er een aanvraag wordt ingediend.
Het aanvraagproces voor kinderopvangtoeslag gebeurt online via de website van de Belastingdienst, ook bekend als Mijn toeslagen. Het is noodzakelijk om over een DigiD beschikking en om alle benodigde informatie zorgvuldig in te vullen, zoals inkomensgegevens, het aantal uren opvang, en de gegevens van de opvanginstelling [1]. Wanneer de aanvraag correct is ingevuld, ontvangt men direct inzicht in het bedrag van de toeslag waarop recht bestaat [1]. Het is aan te raden om de aanvraag vooraf te doen, dat wil zeggen voordat men daadwerkelijk gebruik maakt van kinderopvang. Aanvragen vooraf voorkomt dat men achteraf met onverwachte kosten komt te zitten en zorgt ervoor dat de kosten van kinderopvang beheersbaar blijven [3].
Om de aanvraag voor kinderopvangtoeslag succesvol in te dienen, is het belangrijk om alle benodigde documenten en informatie op orde te hebben. Dit omvat een DigiD voor de aanmelding bij de Belastingdienst, het kinderopvangcontract met de opvanginstelling, en inkomensgegevens van de ouder(s) en eventuele partner [4]. Inkomensgegevens kunnen betrekking hebben op loon, eventuele ondernemersinkomsten, of andere bronnen van inkomsten. Het is aan te bevelen om deze gegevens zo accuraat mogelijk te verstrekken, aangezien correcte inkomensinformatie essentieel is voor de berekening van de toeslagbedragen. Foutieve of onvolledige inkomensgegevens kunnen leiden tot verkeerde toeslagbedragen of later tot terugvorderingen [1].
Naast de financiële gegevens, zal men ook moeten ingeven welke uren opvang nodig zijn en wat het type opvang is (dagopvang, gastouder, buitenschoolse opvang). Deze uren kunnen in sommige gevallen worden aangepast, maar het is van belang om het eerste aanvraagmoment goed in te schatten om aanpassingen te beperken. Daarnaast is het nodig om het LKR-nummer van de opvanginstelling bekend te hebben, wat aangeeft dat de opvang voldoet aan de gestelde kwaliteitseisen [6]. Als deze informatie niet beschikbaar is, kan tijdig contact opnemen met de kinderopvangorganisatie of de gastouder dit oplossen.
Het aanvraagproces kan opgesplitst worden in concrete stappen om duidelijkheid te bieden voor ouders die voor het eerst gebruik willen maken van kinderopvangtoeslag:
Check de voorwaarden: Begin met het controleren of je voldoet aan de gestelde voorwaarden. Als je een contract hebt met een geregistreerde kinderopvang, werkt (of studeert), en voldoet aan de andere criteria zoals nationaliteit en kinderbijslag, dan heeft een aanvraag indienen zin [4]. Het aanvragen zonder aan de voorwaarden te voldoen resulteert in een afwijzing van de aanvraag of kan zelfs leiden tot strafbare feiten zoals onjuiste toeslagen aanvragen.
Verzamel benodigde gegevens: Zorg ervoor dat je alle benodigde documenten bij elkaar hebt voordat je de aanvraag start. Dit omvat je DigiD-identificatie, het opvangcontract, inkomensgegevens, en het LKR-nummer van de opvang [4]. Het is aan te raden om deze documenten in een map te bewaren en eventueel kopieën te maken voor controle.
Log in met DigiD: Ga naar de website van Mijn toeslagen (Belastingdienst Toeslagen) en log in met je DigiD. In Mijn toeslagen zie je een overzicht van alle beschikbare toeslagen, waaronder kinderopvangtoeslag. Klik op de optie ‘aanvragen’ bij kinderopvangtoeslag [4]. Veelvuldig het gebruik van DigiD en de overzichtelijke interface hebben ervoor gezorgd dat de aanvraagvereisten toegankelijk en duidelijk zijn voor ouders.
Vul de aanvraag in: Volg de stappen en vul de gevraagde gegevens in. De aanvraag zal vragen om gegevens betreffende je gezinssamenstelling, inkomenssituatie, aantal opvanguren, en soort opvang. Controleer na het invullen of alle gegevens correct zijn ingevuld voordat je de aanvraag verstuurt. Uit de context blijkt dat correct invullen van cruciaal belang is, aangezien onjuistheden kunnen leiden tot terugvorderingen [1].
Aanvraag indienen en bevestiging: Zodra je de aanvraag hebt ingediend, ontvangt je een bevestiging van ontvangst van de Belastingdienst. In principe ontvang je de Kinderopvangtoeslag elke maand met terugwerkende kracht voor de periode waarin je kind naar de opvang is gegaan [8]. Het is een goed idee om na het indienen van de aanvraag een e-mail of brief te bewaren die bevestigt dat je de aanvraag hebt ingediend op een bepaalde datum.
Het aanvraagproces kan enigszins complex overkomen, met name doordat er veel verschillende gegevens nodig zijn en omdat men zorgt moet dragen om niets te vergeten. Echter, door deze stappen zorgvuldig te volgen en de benodigde informatie paraat te hebben, kan de aanvraag succesvol worden afgerond. Hulp kan worden ingeroepen bij de kinderopvangorganisatie of bij de Belastingdienst als het nodig is [5].
Gezins- en inkomenssituaties kunnen veranderen, en het is belangrijk om tijdig deze wijzigingen door te geven aan de Belastingdienst. Bijvoorbeeld, als er een wijziging in het inkomen van de ouders optreedt, het aantal opvanguren wordt aangepast, of er een verandering is in de gezinssamenstelling (zoals het krijgen van een kind of een scheiding), dan moet dit binnen vier weken na de wijziging gemeld worden. Het doorgeven van wijzigingen via Mijn toeslagen of door direct contact op te nemen met de Belastingdienst is essentiel om te voorkomen dat de toeslag onjuist berekend wordt [6, 3]. Tijdige melding van wijzigingen zorgt ervoor dat de toeslagbedragen correct zijn geacht over de tijd, en voorkomt dat latere correcties resulteren in onverwachte terugbetaalvorderingen.
Het is toegestaan om kinderopvangtoeslag tot maximaal drie maanden terug aan te vragen. Dit betekent dat als je de aanvraag opzettelijk hebt vergeten binnen die periode, je toch in aanmerking kunt komen voor de toeslag voor de achterliggende periode als je dit binnen drie maanden doorgeeft [3]. Deze regel biedt een buffer voor gezinnen die misschien door onachtzaamheid of omstandigheden de aanvraag hebben vergeten. Het is echter aan te radig om de aanvraag op tijd te doen om te voorkomen dat je de kans mist op toeslag voor die periode. Als je bijvoorbeeld pas na vier maanden merkt dat je had moeten aanvragen, val je buiten deze periode en kun je helaas geen toeslag krijgen voor die periode.
Communicatie met de Belastingdienst bij het aanvragen van kinderopvangtoeslag kan soms een uitdaging zijn. Een nadeel is dat de communicatie soms lang kan duren en verwarrend kan overkomen [7]. Ouders kunnen te wachten krijgen op een reactie of besluit van de Belastingdienst, wat frustrerend kan zijn, vooral als men afhankelijk is van de toeslag om kinderdagverblijf te betalen. De procedures en formulieren kunnen voor ouders die niet bekend zijn met belastingzaken complex lijken, wat tot verwarring kan leiden [7]. Het is belangrijk om geduldig te blijven en, indien nodig, hulp in te schakelen om eventuele problemen met de Belastingdienst op te lossen. De Belastingdienst heeft een klantcontactcentrum waar men terechtkunnen met vragen over het aanvraagproces [5].
Voor gezinnen die in een juridisch conflict terechtkomen over kinderopvangtoeslag (bijvoorbeeld bij een terugvordering), hebben ouders de mogelijkheid om bezwaar in te dienen. Dit kan bij een geschil over de hoogte van de toeslag of bij een vordering van terugbetaling. Ouders hebben het recht om niet alleen bezwaar in te dienen, maar eventueel ook in beroep te gaan bij de rechter [9]. Deze juridische beschermingen zijn van belang, alhoewel het verstandig is om te proberen in een vroege fase de problemen op te lossen door correcte informatie te verstrekken.
Ondanks de eventuele communicatie-uitdagingen, is de regeling zelf voldoende duidelijk voor ouders die op de hoogte zijn van de procedures. Door te volgen wat de Belastingdienst vraagt en door proactief bij updates te zijn, kan het aanvraagproces efficiënt verlopen. Het is zeker een pluspunt dat men de mogelijkheid heeft om de toeslag vooraf aan te vragen en dat er een periode van drie maanden is voor het aanvragen van achteraf, wat beide bijdragen aan het gemak voor ouders.
Een belangrijk onderwerp voor ouders die gebruik maken van kinderopvang is de manier waarop de regels en de hoogte van de kinderopvangtoeslag in de toekomst veranderen. Begin 2025 gaan belangrijke wijzigingen in die gericht zijn op het verhogen van de toegankelijkheid en het financieel stimuleren van werk voor ouders. De regering heeft aangekondigd dat de subsidies voor kinderopvang verhoogd worden, wat leidt tot een hogere kinderopvangtoeslag [8]. Deze verhoging is bedoeld voor ouders die jaarlijks tussen de € 29.400 en € 159.200 verdienen. Er is dus een budget van € 429 miljoen gereserveerd voor deze toeslagen, wat de eerste stap is richting een nieuw stelsel dat vanaf 2027 volledig op gang moet komen [2].
Vanaf 1 januari 2027 moet de kinderopvang voor alle werkende ouders bijna geheel gratis zijn [2]. Dit doel heeft als streven om het combineren van werk en gezin te vergemakkelijken, wat ook past binnen de bredere context van het loon uit het werken te verhogen. De toekomstige structuren betekenen een aanzienlijke verandering in hoe kinderopvangtoeslag berekend en toegekend wordt. Tegen de tijd dat 2027 nadert, kan het percentage van de maximum uurprijs dat ouders betalen sterk afnemen voor gezinnen met een redelijk inkomen, wat aantrekkelijk is voor veel werkende ouders.
Ondanks de aangekondigde veranderingen, geldt het huidige stelsel nog voor 2025 en 2026. In 2025 is een belangrijke focus de verhoging van de toeslag voor middelbare inkomens en de voorbereiding op het nieuwe stelsel [2]. Ouders met een inkomen in het genoemde bereik ontvangen per 1 januari 2025 een hogere kinderopvangtoeslag, waardoor ze bijvoorbeeld 96% van de kosten vergoeding krijgen in plaats van een lagere percentage als in 2024 [2]. Het is belangrijk voor ouders om op de hoogte te blijven van这些 wijzigingen en te begrijpen hoe het nieuwe stelsel in 2027 zal werken. De Belastingdienst zal de ouders informeren over de noodzakelijke administratieve stappen die nodig zijn om over te gaan naar het nieuwe systeem.
Voor ouders is het aan te bevelen om de hoogte van hun inkomen in relatie te zien tot deze nieuwe drempels. Aangezien de toeslag percentagepeels op inkomen, kunnen ouders die een salarisverhoging krijgen of een hoger jaarinkomen verwachten, in 2025 al in aanmerking komen voor een hogere toeslag [2]. Het is aan te raden om jaarlijks te checken hoe de voortgang van de regeling is, eventuele nieuwe drempels of percentages te analyseren, en via de website van de Rijksoverheid of Mijn toeslagen te kijken naar hoe de toekomstige toekenning van toeslag zal plaatsvinden.
Het aanvragen en beheren van kinderopvangtoeslag kan soms overweldigend lijken, maar er zijn verschillende praktische tips die ouders kunnen volgen om het proces te vereenvoudigen. Ten eerste is het raadzaam om een tijdig onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor kinderopvang en de financiering ervan, vooral als men van plan is om te gaan werken of de opvang te wijzigen. Zorg ervoor dat de opvang voldoet aan alle eisen van de overheid (goedgekeurde opvang) en controleer of de LKR-nummer beschikbaar is [6].
Aan het moment van aanvragen moet je je concentreren op het volledig en correct invullen van de aanvraagformulieren. Een veelvoorkomende fout die moet worden vermeden is het invoeren van incorrecte informatie, zoals onjuiste uren of een verkeerd inkomen, aangezien dit kan leiden tot problemen met terugvorderingen of de verkeerde toekenning van toeslag [1]. Neem de tijd om de vraag voor elke vraag te lezen en vul de gegevens uiterst nauwkeurig in. Na het indienen is het een goed idee om een controle te doen of er geen aantekeningen zijn voor aanvullende informatie of correcties van de kant van de Belastingdienst. Dit kan helpen om potentiële problemen snel op te lossen.
Een andere nuttige tip is om te zorgen dat je periodiek de situatie van de kinderopvangtoeslag beoordeelt. Dit betekent dat men regelmatig (bijvoorbeeld elke zes maanden) moet controleren of er nog steeds recht op de huidige toeslagbedragen bestaat, en of er geen wijzigingen zijn in de persoonlijke situatie die moeten worden doorgegeven [3]. Door dit actief te doen en proactief te communiceren met de Belastingdienst, kun je voorkomen dat je later in onverwachte kosten terechtkomt of dat je toeslag wordt verminderd vanwege onverwachte veranderingen.
Het is ook aan te bevelen om de toelichtingen en hulpmiddelen te gebruiken die beschikbaar zijn van de Belastingdienst en andere organisaties. De Belastingdienst biedt een online berekeningshulpmiddel waarmee men een indicatie kan krijgen van hoeveel toeslag men zou kunnen ontvangen [2]. Daarnaast kunnen ouderverenigingen en gemeentelijke instanties informatie en advies geven over kinderopvang en toeslagen. Voor ouders die potentieel problemen of twijfels hebben over het aanvraagproces, zijn er verschillende adviesdiensten en belangenbehartigers die kunnen helpen om de weg te vinden in de regels [9]. Het is beschamend om te vragen voor hulp bij dit soort onderwerpen; integendeel, het is verstandig om te voorkomen dat fouten worden gemaakt door eventuele onduidelijkheden weg te nemen door gebruik te maken van de hulpbronnen.
Voor gezinnen die meerdere kinderen opvangen, moet men rekening houden met de cumulatieve invoering van de toeslag. Het is mogelijk dat de eerste kinderen die de normaal geldende percentages volgen, anders worden berekend dan eventuele volgende kinderen, wat moet worden gecontroleerd in de berekening [2]. Het is bovendien nuttig om een overzicht bij te houden van de aanvragen en de overeenkomsten met de kinderopvanginstelling, om later terug te kunnen kijken naar bijvoorbeeld de aantal uren die zijn afgesproken en welke kosten er daadwerkelijk in rekening zijn gebracht.
Naast het structurering van papierwerk, zijn er ook bredere aspecten waar ouders rekening mee kunnen houden. Onderwijsprofessionals en kinderopvangmedewerkers kunnen ouders bijvoorbeeld adviseren waar zij terechtkunnen voor hulp bij het invullen van de toeslagen van de Belastingdienst [5]. De samenwerking tussen ouders en opvanginstelling blijft cruciaal voor het behalen van het juiste resultaat, niet alleen wat betreft de kwaliteit van de kinderopvang, maar ook finanziële ondersteuning. Communicatie is hierbij dus ook belangrijk buitens de directe aanvraagprocedures.
Samengevat bieden deze praktische tips een nuttige gids voor ouders om de procedure van kinderopvangtoeslag effectief op te pakken. Door voorbereid te zijn, correct en tijdig gegevens te verstrekken, en hulp te zoeken waar nodig, kunnen ouders en onderwijsprofessionals er samen voor zorgen dat de kinderopvang betaalbaar blijft en dat de overheidssubsidies optimaal benut worden.
Kinderopvangtoeslag vormt een belangrijke ondersteuning voor werkende ouders in Nederland en speelt een cruciale rol in het financieel stimuleren van werk en het bevorderen van een goede zorg voor kinderen. Het is een regeling gebaseerd op duidelijke voorwaarden en een gestructureerd aanvraagproces, waarbij correctheid en tijdigheid essentieel zijn om te voorkomen dat gezinnen problemen ervaren zoals terugvorderingen. Ouders moeten aan bepaalde criteria voldoen, zoals het hebben van een erkende opvang, werkzaamheden of studieactiviteiten, en het voldoen aan administratieve voorwaarden zoals het bekend zijn van inkomen en het doorgeven van wijzigingen.
Het aanvraagproces zelf kan enigszins complex zijn, maar wordt aangevuld door de inspanningen van de Belastingdienst en hulpdiensten die oudergerichte ondersteuning bieden. Communicatie met de Belastingdienst is een factor waar sommigen uitdagingen kunnen ondervinden, maar er zijn passende stappen die men kan nemen om problemen op te lossen, zoals het gebruik van hulpmiddelen en het inschakelen van hulp wanneer nodig. Recentelijk zijn er belangrijke ontwikkelingen geweest die de toeslagregeling in 2025 en 2027 zullen beïnvloeden, met name de hogere toeslagen voor middelbare inkomens en het streven naar gratis kinderopvang voor werkende ouders in de nabije toekomst.
Voor gezinnen en professionals in de kinderopvang blijft het essentieel om op de hoogte te blijven van de eisen en mogelijkheden van kinderopvangtoeslag. De informatie in deze gids, gebaseerd op de contextdocumenten, heeft als doel om een duidelijk overzicht te bieden van hoe ouders het meest efficiënt gebruik kunnen maken van deze regeling, wat hen in staat stelt om de kosten van opvang beheersbaar te houden en hun kinderen een stabiele opvang te bieden. Door de gestelde regels te respecteren en proactief te communiceren, kunnen ouders profiteren van een belangrijke overheidssubsidie en een betere balans bereiken tussen hun werk en gezinsverantwoordelijkheden.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet