logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

35 Jaar Pedagogische Kwaliteit in de Kinderopvang: Ontwikkelingen en Toekomstperspectieven

De kinderopvang in Nederland en Vlaanderen heeft de afgelopen decennia een significante ontwikkeling doorgemaakt. Van een sector die in de jaren '80 nog ter discussie stond, is het uitgegroeid tot een onmisbaar onderdeel van de maatschappij, essentieel voor zowel de opvang van kinderen als de ondersteuning van werkende ouders. Deze ontwikkeling is hand in hand gegaan met een voortdurende focus op het verbeteren van de pedagogische kwaliteit. Dit artikel geeft een overzicht van de recente ontwikkelingen, de huidige stand van zaken en de toekomstige uitdagingen binnen de kinderopvang, gebaseerd op recent onderzoek en analyses.

Toegenomen Pedagogische Kwaliteit: Meting en Monitoring

Om de pedagogische kwaliteit objectief te kunnen meten, is in 2015 het wetenschappelijke instrument MeMoQ ontwikkeld. Dit instrument meet en monitort de pedagogische kwaliteit in de opvang van baby's en peuters, waarbij gekeken wordt naar de emotionele en educatieve ondersteuning die kinderbegeleiders bieden, de kwaliteit van de omgeving, en het welbevinden en de betrokkenheid van de kinderen. Ook de mening van ouders wordt hierbij meegenomen. Een grootschalig onderzoek in 2016, uitgevoerd in 400 kinderopvanglocaties in Vlaanderen en Brussel, concludeerde dat kinderen zich over het algemeen goed voelen in de kinderopvang en dat de emotionele ondersteuning door de begeleiders hoog scoort. Tegelijkertijd werd geconstateerd dat er ruimte is voor verbetering in het inspelen op de nieuwsgierigheid en exploratiedrang van kinderen. Een vervolgonderzoek in 2023, met meer dan 300 deelnemende locaties, bevestigde deze bevindingen en toonde een verdere toename van de pedagogische kwaliteit.

Factoren die Pedagogische Kwaliteit Beïnvloeden

Verschillende factoren spelen een rol bij het bepalen van de pedagogische kwaliteit van kinderopvang. De groepsgrootte en de ratio (het aantal kinderen per begeleider) zijn hierbij van belang. Onderzoek toont aan dat zowel de groepsgrootte als de ratio afzonderlijk invloed hebben op de kwaliteit. De regelgeving schrijft een maximum groepsgrootte van 18 kinderen voor in groepsopvang en acht kinderen in gezinsopvang.

Daarnaast is de kwaliteit van de omgeving van groot belang, met name voor baby's en peuters. De inrichting van de speelruimtes is verbeterd, maar de algemene score voor de omgeving is gemiddeld laag. Dit suggereert dat er nog verbeterpunten zijn in het creëren van een stimulerende en ontwikkelingsgerichte omgeving voor de jongste kinderen.

De Rol van Pedagogisch Medewerkers

De kwaliteit van de pedagogisch medewerkers is cruciaal voor de algehele kwaliteit van de kinderopvang. Er is veel aandacht voor de pedagogische kwalificaties van het personeel, met trainingen en cursussen om hun kennis en vaardigheden up-to-date te houden. Een hechte, sensitieve en liefdevolle relatie tussen pedagogisch medewerkers en kinderen wordt als bijzonder belangrijk beschouwd voor de ontwikkeling van kinderen en de overgang naar de basisschool. Het is essentieel dat medewerkers hierin gecoacht worden en dat er stabiliteit is op de groep door minimale personeelswisselingen.

Een belangrijke ontwikkeling is het vernieuwde Ontwikkelpad kinderopvang, dat zich richt op het aantrekken en doorontwikkelen van groepsondersteuners tot pedagogisch professionals. Dit traject biedt nieuwe opleidingsroutes en ondersteuning bij de opleidingskosten via de SLIM-regeling.

Risicovol Spelen en de Rol van de Opvang

Een recentere discussie binnen de kinderopvang betreft de ruimte die geboden wordt aan risicovol spelen. Onderzoek toont aan dat pedagogisch medewerkers zich vrijer voelen om kinderen hun gang te laten gaan wanneer risicovol spelen onderdeel is van het pedagogisch beleid. Echter, verschillen in opvattingen tussen collega's kunnen een belemmering vormen. Het is belangrijk dat organisaties een pedagogische onderbouwing voor risicovol spelen opnemen in hun beleid, zodat professionals de autonomie en vrijheid hebben om in een fractie van een seconde te beslissen over de risico's die kinderen nemen. Het vermijden van confrontaties over risicovol spel is niet in het belang van de kinderen. Pedagogisch medewerkers moeten leren loslaten en vertrouwen op de capaciteiten van kinderen om zelf grenzen te verkennen en te verleggen.

Uitdagingen en Trends in de Kinderopvang

Naast de positieve ontwikkelingen zijn er ook uitdagingen die de kinderopvangsector te wachten staan. Een toenemende trend is de aandacht voor duurzaamheid binnen opvangcentra, met initiatieven zoals biologische voeding, energiebesparende maatregelen en educatieve programma’s over natuur en milieu. Technologie speelt ook een steeds grotere rol, met apps voor ouders en interactieve leermiddelen voor kinderen. Flexibiliteit in opvangmogelijkheden, afgestemd op wisselende werktijden, is eveneens een belangrijke trend.

Een zorgwekkende ontwikkeling is de toename van grensoverschrijdend gedrag door ouders richting medewerkers, variërend van scheldpartijen tot fysieke agressie. Dit leidt tot stress en een gevoel van onveiligheid bij medewerkers en vereist weerbaarheidstrainingen en een structurele aanpak om dit probleem te bestrijden.

Daarnaast wordt geconstateerd dat ouders soms weerstand bieden bij het aankaarten van mogelijk problematisch gedrag van hun kinderen, wat de samenwerking tussen ouders en de kinderopvang bemoeilijkt.

Samenwerking met Ouders: Een Pedagogisch Partnerschap

Een succesvolle kinderopvang vereist een nauwe samenwerking met ouders. Ouders moeten worden gezien als partners in de opvoeding, waarbij de kinderopvang hen kan ondersteunen door te delen wat er op de groep gebeurt en hen te betrekken bij het leerproces van hun kind. Eén ouderavond per jaar is hiervoor onvoldoende; er is behoefte aan een continue dialoog en een gezamenlijke aanpak.

Educatieve Ondersteuning en Taalstimulatie

Hoewel de emotionele ondersteuning in de kinderopvang hoog scoort, is er behoefte aan meer aandacht voor de educatieve rol. Het stimuleren van kinderen door spel, exploratie en taalstimulatie scoort matig tot laag. Een sterke educatieve ondersteuning is echter van groot belang voor de latere ontwikkeling van kinderen.

Conclusie

De pedagogische kwaliteit in de kinderopvang is de afgelopen jaren aanzienlijk verbeterd, mede dankzij de inzet van professionals en de ontwikkeling van instrumenten zoals MeMoQ. Er zijn echter nog uitdagingen, zoals het verbeteren van de omgeving, het bieden van voldoende ruimte voor risicovol spelen, het omgaan met grensoverschrijdend gedrag en het versterken van de educatieve ondersteuning. Een nauwe samenwerking met ouders en continue investering in de professionele ontwikkeling van pedagogisch medewerkers zijn essentieel om de kwaliteit van de kinderopvang verder te verbeteren en kinderen optimaal te ondersteunen in hun ontwikkeling. De toekomst van de kinderopvang ligt in het creëren van een veilige, stimulerende en educatieve omgeving waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen, met een sterke focus op de individuele behoeften van elk kind en een hechte relatie tussen pedagogisch medewerkers en kinderen.

Bronnen

  1. Noordzij, F. (2024). 35 jaar bouwen aan pedagogische kwaliteit. manag kinderopvang, 30, 12–15. https://doi.org/10.1007/s41190-024-2123-8
  2. Opgroeien. (z.d.). Toegenomen pedagogische kwaliteit in de kinderopvang. https://pers.opgroeien.be/toegenomen-pedagogische-kwaliteit-in-de-kinderopvang
  3. Omaweb. (z.d.). Kinderopvang in Nederland: belangrijke ontwikkelingen en trends. https://www.omaweb.nl/kinderopvang-in-nederland-belangrijke-ontwikkelingen-en-trends/
  4. Kinderopvangtotaal. (z.d.). 35 jaar bouwen aan pedagogische kwaliteit. https://www.kinderopvangtotaal.nl/magazine-artikelen/35-jaar-bouwen-aan-pedagogische-kwaliteit/
  5. Nederlands Jeugdinstituut (NJI). (z.d.). Bied ruimte voor riskant spel in opvang. https://www.nji.nl/nieuws/bied-ruimte-voor-riskant-spel-in-opvang
  6. Kiddo. (z.d.). Reserveer nu - KIDDO 2025 pedagogiek. https://www.kiddo.net/reserveer-nu--kiddo-2025-pedagogiek-pedagogische-stromingen-van-visie-naar-praktijk/1033036
  7. VRT Nieuws. (2024, 17 september). Kwaliteit van de kinderopvang in Vlaanderen en Brussel gaat erop. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/09/17/kwaliteit-van-de-kinderopvang-in-vlaanderen-en-brussel-gaat-erop/
  8. Kinderwijstv. (z.d.). De LD trends voor de kinderopvang in 2025. https://b2b.kinderwijstv.nl/de-ld-trends-voor-de-kinderopvang-in-2025-hoe-bereid-je-je-voor/
  9. Universiteit van Amsterdam (UvA). (2025, 21 februari). Kinderopvang als springplank: band met pedagogisch medewerker cruciaal voor ontwikkeling. https://www.uva.nl/content/nieuws/persberichten/2025/02/kinderopvang-als-springplank-band-met-pedagogisch-medewerker-cruciaal-voor-ontwikkeling.html
  10. Kinderopvang-wijzer. (z.d.). Veranderingen en verharding van de maatschappij gevolgen voor de kinderopvang. https://www.kinderopvang-wijzer.nl/veranderingen-en-verharding-van-de-maatschappij-gevolgen-voor-de-kinderopvang/
  11. Kinderopvang werkt. (z.d.). Vernieuwd Ontwikkelpad kinderopvang. https://www.kinderopvang-werkt.nl/werkgevers/nieuwsoverzicht/vernieuwd-ontwikkelpad-kinderopvang-ontdek-het-concept-en-geef-je-mening
  12. Nederlands Jeugdinstituut (NJI). (z.d.). Minder emotionele problemen na kinderopvang. https://www.nji.nl/nieuws/minder-emotionele-problemen-na-kinderopvang
  13. Toezine. (z.d.). Focus op kwaliteit binnen kinderopvang. https://www.toezine.nl/focus-op-kwaliteit-binnen-kinderopvang-niet-alleen-op-regels/
  14. Kiddo. (z.d.). Samen werken en samenwerken met ouders in de kinderopvang. https://www.kiddo.net/samen-werken-en-samenwerken-met-ouders-in-de-kinderopvang/1033056

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven