Reizen met Kinderen na Scheiding: Belangrijke aandachtspunten voor Co-ouders
juni 27, 2025
De term ‘goed genoeg opvoederschap’ is een belangrijk concept in de jeugdhulp en jeugdbescherming. Het gaat om het bieden van een stabiele, zorgzame en liefdevolle omgeving waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Dit artikel beschrijft de voorwaarden voor goed genoeg opvoederschap, gebaseerd op verschillende modellen en inzichten, en hoe professionals deze kunnen gebruiken bij het beoordelen van de opvoedsituatie van een kind. Het artikel richt zich op het in kaart brengen van de krachten en zorgen binnen een gezin, met de veiligheid van het kind als hoogste prioriteit.
Volgens de Engelse kinderarts en psychoanalyticus Donald W. Winnicott houdt goed genoeg opvoederschap in: een stabiele, zorgzame en liefdevolle ‘bemoediging’ van het kind, waardoor die zich goed ontwikkelt. Dit is een proces dat op een adequate manier tegemoetkomt aan de behoeften van het kind, rekening houdend met de heersende culturele standaarden, die over generaties heen kunnen veranderen. Naast basisbehoeften zoals lichamelijke verzorging, voeding en bescherming, hebben kinderen drie emotionele behoeften: liefde, zorg en verbintenis; controle en het consistent stellen van grenzen; en stimulering van hun ontwikkeling.
Het bepalen van ‘goed genoeg’ opvoederschap vereist een brede kijk, waarbij rekening wordt gehouden met de normen, waarden, culturele invloeden en de actuele kennis. Het is een ingewikkeld proces dat een reflectieve houding vereist van professionals en teams, waarbij verschillende perspectieven worden belicht en belangen zorgvuldig worden afgewogen.
De Vries et al. (2005) onderscheiden vier kwalificaties van ouderschap, met name bij ouders met een verstandelijke beperking: goed ouderschap, goed genoeg ouderschap, problematisch ouderschap en tekortschietend ouderschap. Tekortschietend ouderschap wordt gekenmerkt door verwaarlozing, mishandeling of onvoldoende ondersteuning van het kind. Goed genoeg ouderschap wordt gedefinieerd als een situatie waarin kinderen voldoende ondersteuning krijgen in hun ontwikkeling.
Het BIC-model is een instrument om de omstandigheden rondom een kind in kaart te brengen en te beoordelen. Het model is gebaseerd op veertien voorwaarden waaronder een kind zich optimaal kan ontwikkelen. Deze voorwaarden zijn gebaseerd op het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind en zijn onderverdeeld in zeven dimensies die betrekking hebben op het gezin en zeven die betrekking hebben op de samenleving.
Dit Engelse model brengt de ontwikkeling en veiligheid van een kind in kaart, evenals de factoren die hierop van invloed zijn. Het model gaat uit van de interactie tussen de ontwikkelingsbehoeften van het kind, de capaciteiten van de ouders om in die behoeften te voorzien, en de invloed van gezins- en omgevingsfactoren.
De volgende voorwaarden zijn essentieel voor de optimale ontwikkeling van een kind:
Het Framework for the Assessment of Children in Need and Their Families identificeert zeven dimensies die van invloed zijn op de ontwikkeling van een kind:
Green & Parker (2012) identificeren vier functies van een gezin: het opbouwen van emotionele veerkracht, het bieden van basisbehoeften, het aanleren van sociale relaties binnen en buiten het gezin, en het leren zich aan te passen.
Bij het beoordelen van een opvoedsituatie is het belangrijk om de gehele situatie te bekijken en te beoordelen of deze ‘goed genoeg’ is. Hulpverleners moeten de bredere situatie in het gezin taxeren, rekening houdend met de gezinsgeschiedenis, de relaties binnen het gezin, de ervaringen van de ouders en de invloed van de omgeving. Het is essentieel om samen met het gezin te beoordelen of er sprake is van ‘goed genoeg’ opvoederschap, met de veiligheid van het kind als hoogste prioriteit.
Goed genoeg opvoederschap is een complex concept dat vereist dat ouders hun kinderen voldoende ondersteuning bieden in hun ontwikkeling, rekening houdend met hun basisbehoeften en emotionele behoeften. Verschillende modellen, zoals het BIC-model en het Framework for the Assessment of Children in Need and Their Families, kunnen hulpverleners helpen bij het beoordelen van de opvoedsituatie en het identificeren van gebieden waar ondersteuning nodig is. De veertien voorwaarden voor optimale ontwikkeling bieden een concrete leidraad voor het beoordelen van de kwaliteit van de opvoedsituatie. Het is van cruciaal belang dat hulpverleners een reflectieve houding aannemen en rekening houden met de normen, waarden en culturele invloeden van het gezin en de omgeving.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet