logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Een pedagogisch werkplan voor kinderopvang: Doelen, opzet en voorbeelden

Een pedagogisch werkplan speelt een centrale rol in de kwaliteit van kinderopvang. Het is een essentieel instrument dat niet alleen wettelijk verplicht is, maar ook een duidelijk overzicht geeft van de visie, doelen en methoden die een kinderopvangorganisatie hantert. Voor zowel ouders als medewerkers biedt het werkplan inzicht in hoe kinderen verzorgd, opgevoed en gestimuleerd worden. Bovendien helpt het om de veiligheid en het welzijn van de kinderen te waarborgen, conform de eisen van de Wet Innovatie Kwaliteit Kinderopvang (IKK). In dit artikel wordt ingegaan op de inhoud en doelstellingen van een pedagogisch werkplan, de rol van pedagogisch medewerkers, de toepassing van pedagogische theorieën, en worden enkele voorbeelden van werkplannen beschreven.

Wat is een pedagogisch werkplan?

Een pedagogisch werkplan is een document dat de pedagogische visie en het beleid van een kinderopvangorganisatie beschrijft. Het dient als richtlijn voor het gedrag, de interacties en de activiteiten die medewerkers met kinderen uitvoeren. Volgens de Wet IKK is het werkplan een verplicht onderdeel van elke kinderopvangorganisatie, aangevuld door een pedagogisch beleidsplan. Het werkplan is hierin een concreet uitwerking van het beleidsplan, waarin de praktische toepassing van de pedagogische doelen centraal staat.

Het werkplan biedt een overzicht van de manier waarop kinderen in een veilige, educatieve en stimulerende omgeving worden opgevangen. Het bevat onder andere details over de groepsindeling, de beroepskracht-kindratio (BKR), de aanwezigheid van EHBO-vaardigheden, de begeleiding tijdens activiteiten, en de manier waarop de ontwikkeling van kinderen wordt gevolgd. Voor ouders is dit een waardevolle bron van informatie, omdat het hun inzicht geeft in hoe hun kind wordt verzorgd en wat de doelen zijn van de opvang.

De rol van pedagogisch medewerkers

Pedagogisch medewerkers zijn de kern van elke kinderopvangorganisatie. Zij zijn verantwoordelijk voor het verzorgen, opvoeden en stimuleren van kinderen, en moeten voldoen aan wettelijke eisen in termen van aantal medewerkers per groep (BKR). Daarnaast moeten zij geschoold zijn in een VVE-programma (Verzorgend Verzorgend Onderwijs), zoals vermeld in bron [6]. De medewerkers moeten minimaal taalniveau 3F of B2 hebben en jaarlijks een opleidingsplan volgen.

Bij een normale openingstijd is de BKR strikt te volgen, maar de zogenaamde "3-uursregeling" stelt dat een afwijkende verhouding per dag maximaal 3 uur mag duren, zoals beschreven in bron [2]. Dit betekent dat bijvoorbeeld tijdens de middagpauze of de randuren van de dag (zoals 7:00-8:00 of 17:00-18:00) de verhouding kan worden aangepast. Tijdens deze momenten moet er minimaal de helft van de vereiste verhouding aanwezig zijn. Als een medewerker bijvoorbeeld naar het toilet moet of wordt vervangen door een leidinggevende, is dit een toegestane afwijking. Dit systeem helpt bij het beheersen van logistieke uitdagingen, terwijl het toch voldoet aan de kwaliteitseisen.

Alle pedagogisch medewerkers moeten een geldig EHBO-certificaat hebben, wat bijvoorbeeld uit de informatie van bron [2] blijkt. Daarnaast wordt er een protocol Brandveiligheid opgesteld en jaarlijks geëvalueerd. Bij activiteiten buiten de locatie, zoals uitstapjes of zwemmen, moet er extra aandacht worden besteed aan veiligheid. In deze gevallen wordt de toestemming van ouders afgevraagd, en wordt er zorgvuldig gekeken naar het risico.

Pedagogische basisdoelen en aanvullende beleidspunten

De pedagogische basisdoelen, zoals vastgelegd in de Wet IKK en uitgewerkt door hoogleraar Riksen Walraven, vormen de fundamenten van elk werkplan. Deze doelen zijn verplicht en dienen als richtlijn voor het ontwikkelen van het pedagogische beleid van een organisatie, zoals vermeld in bron [1].

De vier pedagogische basisdoelen zijn: 1. Emotionele veiligheid voor het kind bieden: Pedagogisch medewerkers tonen respect voor de zelfstandigheid van kinderen en stellen tegelijkertijd duidelijke grenzen. Door structuur en veiligheid te bieden, ervaren kinderen zich geborgen. 2. Persoonlijke kwaliteiten bevorderen: Hierbij gaat het om het ontwikkelen van de persoonlijkheid van kinderen, zoals zelfstandigheid, creativiteit en sociale vaardigheden. 3. Bevorderen van de ontwikkeling van het kind: Dit betekent het stimuleren van cognitieve, motorische en sociale groei via speel- en leeractiviteiten. 4. Aanvullende zorg: Wanneer kinderen extra aandacht nodig hebben, zoals bij een overgang naar de basisschool of bij bijzondere situaties, moet het werkplan aangeven hoe dit wordt omgezet in praktijk.

Daarnaast zijn er aanvullende beleidspunten die specifiek voor de organisatie kunnen worden opgenomen, zoals duurzaamheid, inclusiviteit en speelstrategieën. Bijvoorbeeld, in bron [1] en [6] wordt gesproken over het gebruik van verticale groepen, waarin kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar op de groep zitten. Dit helpt bij het creëren van een gevoel van continuïteit en onderlinge leerprocessen, zoals oudere kinderen die rekening leren houden met jongere kinderen.

Inrichting van speelruimtes en speelgoed

De inrichting van de speelruimte en het gebruik van speelgoed vormen een belangrijk onderdeel van het pedagogisch werkplan. Een goed werkplan beschrijft hoe de binnen- en buitenruimte ingericht zijn, en hoe deze aansluiten bij de behoeften van kinderen in verschillende leeftijdsgroepen.

Bijvoorbeeld, in kinderdagverblijf Evy, zoals beschreven in bron [6], wordt er gespecifieerd hoe speelgoed wordt aangeboden voor verschillende leeftijden. Voor baby’s (ca. 3-6 maanden) wordt speelgoed gebruikt dat aansluit bij hun motorische ontwikkeling, zoals plastic draadballen en stoffen dieren. Voor oudere kinderen wordt aandacht besteed aan activiteiten die voorbereiding op de basisschool vormen, zoals het rijgen van kralenkettingen of het luisteren naar educatieve cd’s.

Een verticale groepsindeling, zoals bij Alles Kidz Kinderopvang en Kinderdagverblijf Evy, kan het inrichten van speelruimtes complexer maken. Niet alle activiteiten zijn geschikt voor kinderen van verschillende leeftijden. Daarom worden groepen soms opgesplitst in kleinere eenheden. In dergelijke gevallen moet er minstens één medewerker aanwezig zijn per groep, waarbij het vierogenprincipe (bijvoorbeeld via een babyfoon of camera) wordt gerespecteerd.

Het volgen van kinderontwikkeling

Een pedagogisch werkplan moet ook aangeven hoe de ontwikkeling van kinderen wordt gevolgd. Inzicht in de groei van een kind is essentieel voor het bieden van gepersonaliseerde begeleiding. De vraag is: op welke gebieden wordt de kinderontwikkeling gevolgd, hoe vaak, en wat gebeurt er bij aandachtspunten?

In het werkplan van Alles Kidz Kinderopvang wordt bijvoorbeeld ingegaan op hoe men de kinderontwikkeling volgt. Het digitale kindvolgsysteem helpt bij het systeemmatisch vastleggen van observaties, ontwikkelingsstappen en bijzondere situaties. Dit zorgt ervoor dat medewerkers sneller kunnen reageren op eventuele afwijkingen in de groei van een kind, zoals vermeld in bron [1].

Bij kinderdagverblijf Evy wordt ook aandacht besteed aan het volgen van de kinderontwikkeling. Medewerkers observeren regelmatig gedrag, interactie, motorische vaardigheden en cognitieve ontwikkeling. Wanneer er bijzonderheden worden opgemerkt, zoals vertraging in taalontwikkeling of sociale interactie, wordt een actieplan opgesteld dat aansluit bij de behoeften van het kind. Dit alles is uitgewerkt in het pedagogisch werkplan, zoals te zien is in bron [6].

Pedagogische benaderingen en theorieën

Een goed werkplan bevat ook een pedagogische visie die aansluit bij bewezen educatieve theorieën. In de praktijk wordt vaak gebruikgemaakt van methodes van bekende kinderpedagogen zoals Emmi Pikler en Lev Vygotsky, zoals vermeld in bron [6].

  • Emmi Pikler: Ze benadrukt het belang van vrij spelen, waarbij kinderen hun eigen ontwikkeling kunnen volgen. Haar visie houdt in dat kinderen zich het beste kunnen ontwikkelen in een omgeving waarin zij zich veilig en vrij voelen. Dit betekent dat medewerkers een open en betrokken houding moeten hebben, en kinderen ruimte moeten geven om hun eigen initiatieven te nemen.
  • Lev Vygotsky: Hij stelt de sociaal-culturele theorie van het leren centraal, waarbij sociale interactie en context belangrijk zijn voor cognitieve ontwikkeling. In de kinderopvang wordt dit toegepast via gesprekken, gezamenlijke activiteiten en het gebruik van ondersteunende leermateriaal.

Daarnaast worden interactievaardigheden van de medewerkers uitgebreid besproken in het werkplan. Deze vaardigheden omvatten sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, en duidelijke communicatie, zoals beschreven in bron [6]. Door deze vaardigheden te ontwikkelen, kunnen medewerkers beter aansluiten bij de behoeften van kinderen, en zorgen ze voor een positieve en veilige omgeving.

Veiligheid, EHBO en noodsituaties

Veiligheid is een belangrijk thema in het pedagogisch werkplan. Elke kinderopvangorganisatie moet een EHBO-beleid hebben en medewerkers moeten daarin geschoold zijn. In bron [2] staat dat alle pedagogisch medewerkers een geldig kind-EHBO-certificaat hebben. Daarnaast is er altijd een medewerker aanwezig die in het bezit is van een basis EHBO-opleiding (Bhv’er). Dit is van groot belang om zorgvuldig te reageren op noodgevallen.

Bij uitstapjes, zoals activiteiten buiten de locatie, worden extra veiligheidsmaatregelen genomen. Medewerkers nemen hun mobiele telefoon, EHBO-materiaal, zonnebrand en drinkwater mee. Ouders worden op de hoogte gebracht via het ouderportaal, en kinderen worden duidelijk over de activiteit geïnformeerd. Dit is uitgebreid beschreven in bron [6].

Structuur en grenzen

Structuur en het stellen van grenzen zijn essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Een duidelijke dagelijkse routine helpt kinderen zich veilig en voorspelbaar te voelen, wat hun sociaal-emotionele groei bevordert. In het werkplan van Kinderdagverblijf Evy wordt hier aandacht voor besteed, zoals vermeld in bron [6]. Medewerkers hanteren consistentheid in het stellen van regels, waardoor kinderen weten wat van hen verwacht wordt.

Voorbeeld van een pedagogisch werkplan

Een concreet voorbeeld van een pedagogisch werkplan is te vinden in het werkplan van Kinderopvang Weidum It Pertoer (2025 april), zoals beschreven in bron [3]. Hoewel de exacte inhoud van het werkplan niet volledig vermeld is in de chunk, is duidelijk dat zowel pedagogisch beleid als veiligheidsmaatregelen centraal staan. Dit werkplan dient als houvast voor medewerkers en biedt inzicht in hoe de kinderopvang is ingericht en hoe kinderen in hun ontwikkeling worden gestimuleerd.

Een ander voorbeeld is het pedagogisch werkplan van Kinderopvang Groningen Dondersteen, dat in 2025 april is gepubliceerd (bron [7]). Ook hier wordt aandacht besteed aan de wettelijke eisen, de inrichting van de groep, en de begeleiding van kinderen. Het werkplan is ontworpen om de kwaliteit van de opvang te waarborgen en het te gebruiken als een richtlijn voor het dagelijks werk van medewerkers.

Ouderbetrokkenheid en klachtenbehandeling

Ouderbetrokkenheid is een belangrijk onderdeel van het pedagogisch werkplan. Het moet aangeven hoe ouders worden geïnformeerd, betrokken en hoe hun zorgen worden behandeld. In Kinderopvang Boes wordt bijvoorbeeld een open aanspreekcultuur bevorderd, waarin medewerkers en ouders samenwerken en feedback geven, zoals beschreven in bron [2].

Ouders kunnen hun zorgen melden bij de leiding, die deze vervolgens met zorgvuldigheid en vertrouwelijkheid behandelt. In het geval van geschillen of klachten is het mogelijk om contact op te nemen met het Klachtenloket Kinderopvang, een landelijke instelling die onafhankelijke en deskundige informatie verstrekt. Kinderopvang Boes is aangesloten bij de Geschillencommissie Kinderopvang, wat betekent dat ouders ook bij een onafhankelijke commissie terecht kunnen, zoals vermeld in bron [2].

Een pedagogisch werkplan opstellen: Tips en aanvullende beleidspunten

Het opstellen van een pedagogisch werkplan vereist zorgvuldige overleg en inzicht in de wettelijke kaders. Een werkplan moet duidelijk zijn, maar ook flexibel genoeg om aansluiting te kunnen vinden bij de unieke omstandigheden van de organisatie. In bron [1] worden enkele tips gegeven voor het opstellen van een werkplan. Daarbij is het belangrijk om de volgende punten te vermelden:

  • Pedagogische visie: Wat is de kernwaarde van de kinderopvangorganisatie? Wordt er bijvoorbeeld gewerkt met verticale of horizontale groepen?
  • Groepsindeling: Hoe zijn de kinderen verdeeld, en wat is de maximale groepsgrootte?
  • Speelruimte en omgeving: Hoe is de speelruimte ingericht, en welk speelgoed wordt aangeboden?
  • Kindontwikkeling volgen: Op welke manier en hoe vaak wordt de ontwikkeling van kinderen gevolgd?
  • Oudercontact: Hoe gebeurt communicatie met ouders, en wat is het proces bij klachten of zorgen?

Daarnaast is het verstandig om aanvullende beleidspunten op te nemen, zoals duurzaamheid, inclusiviteit, en het gebruik van digitale tools voor het volgen van de kinderontwikkeling. Deze punten kunnen de visie van de organisatie versterken en haar onderscheiden van andere kinderopvangcentra.

Conclusie

Een pedagogisch werkplan is een essentieel onderdeel van elke kinderopvangorganisatie. Het helpt bij het voldoen aan wettelijke eisen, maar vooral bij het bieden van een duidelijke, veilige en educatieve omgeving voor kinderen. Door middel van pedagogische basisdoelen, interactievaardigheden, EHBO-procedures en het volgen van de kinderontwikkeling, wordt het werkplan een hulpmiddel voor zowel medewerkers als ouders. Voorbeelden van werkplannen, zoals die van Kinderopvang Weidum It Pertoer en Kinderopvang Boes, laten zien hoe pedagogisch beleid kan worden uitgewerkt in de praktijk.

Het werkplan moet zorgvuldig worden opgesteld en regelmatig worden geëvalueerd om te zorgen dat het aansluit bij de wisselende behoeften van kinderen en medewerkers. Door een open en betrokken houding ten opzichte van ouders en een duidelijke visie op kinderontwikkeling, kan een kinderopvangorganisatie een positieve impact maken op het leven van kinderen en hun familie. Het is een investering in kwaliteit, zorg en betrokkenheid, die essentieel is voor een duurzame en succesvolle kinderopvang.

Bronnen

  1. Pedagogisch beleidsplan: Zet jouw kinderopvangorganisatie in de spotlight
  2. Beleid veiligheid en gezondheid
  3. Pedagogisch Werkplan Kinderopvang Weidum It Pertoer 2025 april
  4. Alle beleidsplannen van Alles Kidz Kinderopvang zijn inzichtelijk
  5. Lokale regelgeving
  6. Kinderdagverblijf Evy
  7. Pedagogisch Werkplan Kinderopvang Groningen Dondersteen 2025 april
  8. Bij Miek

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven