logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Peuterspeelzaal kosten in De Ronde Venen: Overzicht en subsidievoorwaarden

De keuze voor een peuterspeelzaal is voor veel ouders een belangrijke stap in de opvoedingsgeschiedenis van hun kind. Deze vroege vorm van kinderopvang biedt een veilige en stimulerende omgeving waarin peuters kunnen leren omgaan met andere kinderen en volwassenen, en waar hun sociaal-emootionele, cognitieve en lichamelijke ontwikkeling wordt gestimuleerd. In de gemeente De Ronde Venen zijn verschillende peuterspeelzalen beschikbaar, waaronder Pino & Dribbel, Klein Duimpje, Ministek en Duimelot. Voor ouders is het echter belangrijk om te weten wat de kosten zijn en of er subsidie of tegemoetkomingen mogelijk zijn.

Deze artikel biedt een overzicht van de kosten en subsidievoorwaarden voor peuterspeelzalen in De Ronde Venen, met specifieke aandacht voor de situatie in 2018. Het artikel is opgebouwd uit een aantal thema’s: het uurtarief, de ouderbijdrage, de subsidie en de toegankelijkheid van de peuterspeelzalen. Daarnaast wordt ingegaan op de financiële ondersteuning voor ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag.

Kosten voor de peuterspeelzaal

De kosten van de peuterspeelzaal kunnen variëren per instelling. In 2018 was het maximale uurtarief voor kinderopvang in Nederland €8,10 per uur. Dit tarief gold voor de gemeente De Ronde Venen als het basisbedrag dat instellingen mochten rekenen voor de zorg van een peuter. Buiten deze richtlijnen konden peuterspeelzalen echter ook hogere tarieven hanteren, afhankelijk van de locatie, de faciliteiten en het aantal kinderen per opvoeder. Ouders werden geadviseerd om bij meerdere instellingen de tarieven te vergelijken, zodat ze een geschikt en betaalbaar aanbod konden kiezen.

Daarnaast konden ouders rekenen op een extra subsidie van €500 per jaar per doelgroeppeuter. Deze subsidie was bedoeld om de financiële belasting voor ouders te verlichten en maakte deel uit van de gemeentelijke ondersteuning. Ouders die werken of studeren konden bovendien aanspraak maken op kinderopvangtoeslag (KOT), die via de Belastingdienst werd uitbetaald. Voor ouders die geen recht hebben op KOT, was er een gemeentelijke subsidie beschikbaar. Deze subsidie was inkomensafhankelijk en werd berekend op basis van het gezamenlijke inkomen van de ouders.

Ouderbijdrage per inkomensgroep

De ouderbijdrage aan de peuterspeelzaal was in 2018 afhankelijk van het gezamenlijke inkomen van de ouders. Voor ouders die geen recht hadden op kinderopvangtoeslag, was de ouderbijdrage berekend op basis van een adviestabel van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Deze tabel gaf voor elk inkomensinterval aan hoeveel ouders gemiddeld per maand moesten betalen. De tabel was echter geen verplichte richtlijn, en instellingen waren niet verplicht om deze tarieven over te nemen. Ouders werden daarom geadviseerd om de tarieven bij meerdere instellingen te vragen, zodat ze een geschikt aanbod konden kiezen.

Een voorbeeld van de ouderbijdrage per uur in 2018 is als volgt:

Gezamenlijk inkomen Ouderbijdrage per uur (1e kind) Ouderbijdrage per uur (2e kind)
< €17.918 €0,64 €0,46
€17.919 - €27.549 €0,94 €0,48
€27.550 - €37.909 €1,40 €0,59
€37.910 - €51.562 €1,89 €0,74
€51.563 - €74.117 €2,90 €1,01
€74.118 - €102.705 €4,55 €1,36
> €102.705 €5,61 €2,19

Ouders met een lager inkomen betaalden dus een lagere ouderbijdrage, terwijl ouders met een hoger inkomen een hogere bijdrage moesten leveren. Deze structuur maakte het mogelijk om de kosten van de peuterspeelzaal voor alle ouders betaalbaar te maken.

Subsidievoorwaarden

Voor instellingen die subsidie wilden aanvragen, waren er een aantal voorwaarden. Deze voorwaarden waren vastgelegd in de "Nadere regels subsidie peuterspeelzalen en VVE De Ronde Venen 2018". Ouders die geen recht hadden op kinderopvangtoeslag en kinderen die een aanvullend voorschools aanbod nodig hadden, konden aanspraak maken op gemeentelijke subsidie. De subsidie kon worden aangevraagd tussen 1 oktober en 1 november van het jaar vóór het subsidiejaar. De aanvraag moest digitaal worden ingediend, en de aanvrager moest beschikken over een eHerkenning-account met betrouwbaarheidsniveau 2.

De subsidie was berekend op basis van het verwachte aantal peuters per maand en het door de gemeente vastgestelde uurtarief. Voor reguliere peuters was het uurtarief €8,10, terwijl voor doelgroeppeuters het uurtarief €9,06 was. De subsidie kon worden uitbetaald als een bevoorschot of in meerdere stukken, afhankelijk van de hoogte van de aanvraag.

Instellingen die subsidie wilden ontvangen moesten aan een aantal eisen voldoen. Zo moesten de leidinggevende VVE-leidsters beschikken over taalniveau 3F en schrijfniveau 2F of bezig zijn in een scholingstraject hiervoor. Daarnaast moesten de instellingen gebruik maken van een gecertificeerd VVE-programma en een kind-volgsysteem. De organisatie moest ook toegankelijk zijn voor alle (doelgroep)peuters uit de gemeente en geen belemmering vormen voor de vrije schoolkeuze van ouders na de peuterperiode.

Toegankelijkheid en kwaliteit van de peuterspeelzalen

De peuterspeelzalen in De Ronde Venen waren toegankelijk voor kinderen van 2 tot 4 jaar. Ze waren openbare instellingen die voor iedereen toegankelijk waren. De peuterspeelzalen moesten aan dezelfde kwaliteitseisen voldoen als kinderdagverblijven, zoals vastgelegd in de Wet kinderopvang. Deze eisen betroffen onder andere de kind-ouders-ratio, de faciliteiten, de beveiliging en de kwalificaties van de opvoeders.

Vanaf 1 januari 2018 was er een harmonisatie tussen peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. Dit betekende dat alle ouders die werken, studeren of een inburgeringscursus volgen, kinderopvangtoeslag konden aanvragen bij de Belastingdienst. Ouders die niet werken, een alleenverdiener zijn of een peuter hebben met een risico op taalachterstand, konden aanspraak maken op de gemeentelijke subsidie. Deze harmonisatie maakte het mogelijk om kinderopvang voor elke peuter beschikbaar te maken, ongeacht de financiële situatie van de ouders.

Verantwoordelijkheid van de gemeente

De gemeente De Ronde Venen had een maatschappelijke verantwoordelijkheid voor de beschikbaarheid en kwaliteit van de peuterspeelzalen. Deze verantwoordelijkheid was vastgelegd in de Maatschappelijke Agenda van de gemeente, waarin de inwoner centraal stond. De gemeente wilde een inclusieve samenleving bevorderen en streefde naar zelfregie, eigen kracht, ontschot, integraal en lokaal beleid. De SMI-regeling (Sociaal Medische Indicatie) was een belangrijk onderdeel van dit beleid en sluit aan op het thema "Opvoeden met vertrouwen".

De gemeente stelde ook een subsidie beschikbaar voor ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag en voor kinderen die een aanvullend voorschools aanbod nodig hebben. Deze subsidie was bedoeld om de financiële belasting voor ouders te verlichten en maakte deel uit van de gemeentelijke ondersteuning. Ouders die aanspraak wilden maken op deze subsidie, moesten aantonen dat ze geen KOT ontvangen en een inkomensverklaring meesturenden.

Conclusie

De peuterspeelzaal is een waardevolle instap voor jonge kinderen in de maatschappij. Het biedt een veilige en stimulerende omgeving waarin kinderen leren omgaan met andere kinderen en volwassenen, terwijl ze zich op allerlei gebieden ontwikkelen. Voor ouders is het echter vaak ook een financiële overweging om hun kind naar een peuterspeelzaal te sturen. In de gemeente De Ronde Venen zijn verschillende peuterspeelzalen beschikbaar, waaronder Pino & Dribbel, Klein Duimpje, Ministek en Duimelot. Deze instellingen zijn toegankelijk voor kinderen van 2 tot 4 jaar en voldoen aan dezelfde kwaliteitseisen als kinderdagverblijven.

De kosten van de peuterspeelzaal kunnen variëren per instelling. In 2018 was het maximale uurtarief voor kinderopvang in Nederland €8,10 per uur. Daarnaast konden ouders rekenen op een extra subsidie van €500 per jaar per doelgroeppeuter. Ouders die werken of studeren konden aanspraak maken op kinderopvangtoeslag, terwijl ouders die geen recht hebben op KOT, een gemeentelijke subsidie konden ontvangen. Deze subsidie was inkomensafhankelijk en werd berekend op basis van het gezamenlijke inkomen van de ouders.

Voor instellingen die subsidie wilden aanvragen, waren er een aantal voorwaarden. Deze voorwaarden waren vastgelegd in de "Nadere regels subsidie peuterspeelzalen en VVE De Ronde Venen 2018". De subsidie kon worden aangevraagd tussen 1 oktober en 1 november van het jaar vóór het subsidiejaar. De aanvraag moest digitaal worden ingediend, en de aanvrager moest beschikken over een eHerkenning-account met betrouwbaarheidsniveau 2.

De peuterspeelzalen in De Ronde Venen zijn toegankelijk voor kinderen van 2 tot 4 jaar en voldoen aan dezelfde kwaliteitseisen als kinderdagverblijven. Vanaf 1 januari 2018 was er een harmonisatie tussen peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. Dit betekende dat alle ouders die werken, studeren of een inburgeringscursus volgen, kinderopvangtoeslag konden aanvragen bij de Belastingdienst. Ouders die niet werken, een alleenverdiener zijn of een peuter hebben met een risico op taalachterstand, konden aanspraak maken op de gemeentelijke subsidie. Deze harmonisatie maakte het mogelijk om kinderopvang voor elke peuter beschikbaar te maken, ongeacht de financiële situatie van de ouders.

De gemeente De Ronde Venen had een maatschappelijke verantwoordelijkheid voor de beschikbaarheid en kwaliteit van de peuterspeelzalen. Deze verantwoordelijkheid was vastgelegd in de Maatschappelijke Agenda van de gemeente, waarin de inwoner centraal stond. De gemeente wilde een inclusieve samenleving bevorderen en streefde naar zelfregie, eigen kracht, ontschot, integraal en lokaal beleid. De SMI-regeling was een belangrijk onderdeel van dit beleid en sluit aan op het thema "Opvoeden met vertrouwen".

Bronnen

  1. Kosten en vergoedingen voor de peuterspeelzaal
  2. Gelijke kansen voor peuters in de gemeente De Ronde Venen
  3. Nadere regels subsidie peuterspeelzalen en VVE De Ronde Venen 2018
  4. Peuterspeelzaal kosten in 2015
  5. Kinderopvang starten in De Ronde Venen
  6. Voor vroegschoolse educatie
  7. Subsidie peuteropvang aanvragen
  8. Beleidsregels tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven