Kosten Peuterspeelzaal: Informatie en Toeslagen voor Ouders
juni 21, 2025
Spelletjes spelen is een essentiële activiteit in de opvoeding van kleuters. Het stimuleert de cognitieve, motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen. Door middel van spel ontdekken kleuters hoe ze samenwerken, hoe ze regels leren volgen en hoe ze creatief denken. Daarnaast zijn spelletjes een heerlijke manier om kinderen actief te houden, vooral wanneer het slecht weer is of wanneer ze even tussendoor wat energie willen loslaten.
In deze gids worden verschillende soorten kleuterspelletjes beschreven, inclusief educatieve spellen, actieve binnenspellen, kringspelletjes en energizers. De focus ligt op spelletjes die zowel educatief als speelse elementen bevatten, aangevuld met praktische tips voor ouders en leerkrachten.
Cognitieve en motorische vaardigheden worden tijdens het spelen sterk gestimuleerd. Spelletjes zoals Kroko Loko en Dier op Dier helpen kleuters om geheugenvermogen, rekenvaardigheden en coördinatie te ontwikkelen. Bij Kroko Loko, bijvoorbeeld, leren kinderen dieren herkennen en classificeren, terwijl ze tegelijkertijd geheugen en rekenen oefenen. Dit spel is ideaal voor groepen van 2-12 kinderen en geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar.
Een ander educatief spel is Hop in Galop. Dit HABA-spel helpt kinderen met het tellen en het maken van eenvoudige sommen. Het spel duurt ongeveer 10 minuten en is geschikt voor kinderen vanaf 3 jaar. De kinderen moeten hun paard terug naar de stal brengen, terwijl ze tegelijkertijd voorwerpen op de juiste manier in de stal plaatsen.
Voor kinderen die aan het leren lezen en schrijven zijn, zijn spellen zoals Maak het verhaal af van groot belang. In dit spel verzinnen kinderen samen een verhaal door om de beurt zinnen toe te voegen. Het helpt bij het ontwikkelen van woordenschat, grammatica en creatief denken.
Wanneer het slecht weer is of wanneer kinderen binnen moeten blijven, zijn actieve binnenspelletjes een uitkomst. Deze spellen helpen kinderen hun energie te loslaten en tegelijkertijd te blijven bewegen. Een klassieker is Ballon hooghouden, waarbij kinderen proberen een ballon in de lucht te houden door erop te blazen. Dit spel stimuleert coördinatie en teamwork.
Een ander populair spel is Het dansspel, waarbij kinderen om de beurt een dansmove uitvoeren en de anderen deze moeten nadoen. Deze activiteit helpt bij het ontwikkelen van motoriek en creativiteit. Wanneer kinderen speeldoeken of cape gebruiken, wordt het spel extra speels en verbeelding wordt verder gestimuleerd.
Ploffen is een kringspel dat kinderen helpen tellen en hun concentratie verbeteren. Een getal wordt gekozen, bijvoorbeeld vijf. De kinderen tellen om de beurt, en bij het genoemde getal zegt de leerkracht of een kind "plof". Het kind dat "plof" zegt, gaat zitten. Het spel gaat door tot er één kind over is. Dit helpt bij het ontwikkelen van tellen en concentratie.
Commando is een energizer waarbij kinderen opdrachten uitvoeren. De opdrachten zijn meestal handenbewegingen, zoals stampen, klappen of handen op het hoofd. Als de leerkracht het woord "commando" niet gebruikt, mogen de kinderen niets doen. Dit spel helpt bij het ontwikkelen van gehoorzaamheid en snelheid in het reageren.
Kringspelletjes zijn ideaal voor de klas of in de groep. Ze zijn kort, eenvoudig en helpen kinderen zich beter te concentreren. Een voorbeeld is Juf Steen, waarbij kinderen een steen door de rij geven en de juf moet raden wie de steen heeft. Dit spel stimuleert sociale vaardigheden en het oefenen van concentratie.
Spiegelspel is een klassieker waarbij de leerkracht of een kind een beweging maakt en de anderen moeten het na doen. Dit helpt bij het ontwikkelen van coördinatie en het begrijpen van lichaamstaal. Het spel kan geleidelijk complexer worden gemaakt door meerdere bewegingen tegelijk uit te voeren.
Tik tik, wie ben ik? is een spel waarbij kinderen met een raar stemmetje op de rug van een kind tikken en raden wie het zijn. Als het goed raadt, mag het volgende kind raden. Dit spel helpt bij het ontwikkelen van communicatievaardigheden en het oefenen van het herkennen van stemkenmerken.
Standbeeldspel is een kringspel waarbij kinderen zich moeten houden als standbeeld. De leerkracht of een kind maakt een beweging en de anderen moeten het nadoen. Dit helpt bij het ontwikkelen van concentratie en het leren van lichaamsbewegingen.
Educatieve spellen zijn een uitstekende manier om kinderen te leren tellen, rekenen en woorden te herkennen. Spellen zoals Rekenracer - tellen en Treinstation Klokkijken helpen bij het ontwikkelen van rekenvaardigheden. In Rekenracer moeten kinderen verkeerslichten tellen en de auto naar het juiste antwoord rijden. In Treinstation Klokkijken leren kinderen klokkijken met digitale en analoge klokken.
Woordzoekers online en Mozaïek Alfabet zijn andere spellen die woordenschat en spelling oefenen. Bij Mozaïek Alfabet moeten kinderen letters met dezelfde kleur klikken. Dit helpt bij het herkennen van letters en het leren van kleuren.
Tema-activiteiten zoals Spellenpakket Lente en Jumbolino | Thema WINTER zijn ook educatief en speels. Deze spellen helpen kinderen het seizoen te herkennen en gegevens over het thema te leren. Bijvoorbeeld, in Jumbolino | Thema WINTER leren kinderen over koud weer, winteractiviteiten en dieren die in de winter leven.
Spelletjes spelen is ook essentieel voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters. Door middel van samenwerking en regelgeving leren kinderen hoe ze met anderen omgaan. Spellen zoals Concept: Kids (Dieren) en Sterk als een Draak zijn coöperatieve spellen waarbij kinderen samenwerken om te winnen. In Concept: Kids (Dieren) moeten kinderen eigenschappen van dieren raden door illustraties te omranden. In Sterk als een Draak moeten kinderen memory spelen met tegels die dezelfde dieren bevatten.
Minute to win it-spellen zijn ook sociaal. Deze spellen zijn meestal tijdgebonden en vereisen snelheid en precisie. Ze helpen bij het ontwikkelen van teamwork en het leren van regels.
Spelletjes spelen is een essentiële activiteit in de opvoeding van kleuters. Het stimuleert de cognitieve, motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen. Door middel van spel ontdekken kleuters hoe ze samenwerken, hoe ze regels leren volgen en hoe ze creatief denken. De geselecteerde spellen in deze gids zijn zowel educatief als speels en zijn geschikt voor kinderen vanaf 3 jaar.
Ouders en leerkrachten kunnen deze spellen gebruiken om kinderen te stimuleren, tussendoortjes te introduceren en actieve binnenspellen te organiseren. De geselecteerde spellen zijn ideaal voor groepen en individuele kinderen en zijn geschikt voor diverse leeftijdscategorieën.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet