logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Spelletjes voor kinderen met het thema iemand opvangen: Vertrouwen en groepsdynamiek bevorderen

In kinderopvang en kleuteronderwijs speuren educatieve en bewegingsgerichte activiteiten een essentieel onderdeel uit. Een van de meest waardevolle aspecten die deze activiteiten bevorderen, is het thema "iemand opvangen". Dit is niet alleen een fysieke daad, maar ook een mentale en emotionele ervaring die bijdraagt aan vertrouwen, groepscohesie en sociale vaardigheden. In dit artikel bespreken we een aantal spelletjes waarbij het thema opvangen centraal staat. Deze activiteiten zijn geschikt voor kinderdagverblijven, kleuterscholen en andere kindergerichte instellingen.

Inleiding

Spelletjes die het thema "iemand opvangen" bevatten, zijn niet alleen leuk om te doen, maar ook een waardevolle context voor kinderen om te leren over verantwoordelijkheid, samenwerking en vertrouwen. In de SOURCE DATA zijn verschillende activiteiten beschreven die dit thema op een speelse manier versterken. Deze activiteiten kunnen zowel in groepen als individueel gespeeld worden, en zijn meestal makkelijk aan te passen aan de leeftijd en de fysieke mogelijkheden van de kinderen.

Een aantal activiteiten waarbij kinderen leren om iemand op te vangen of te ondersteunen, bevorderen de groepsdynamiek, sociale vaardigheden en fysieke coördinatie. Hieronder geven we een overzicht van deze spelletjes, inclusief uitleg over hoe ze gespeeld worden en waarom ze leerzaam zijn.

Vertrouwensspelletjes voor kinderen

1. De blinde ruiter

Een klassieker onder vertrouwensspelletjes is "De blinde ruiter". Dit spel is uitstekend geschikt om vertrouwen en samenwerking te bevorderen. Het spel vereist dat kinderen in tweetallen werken: één kind zit op de rug van het andere kind, dat blind is gemaakt. Het bovenste kind moet het parcours veilig navigeren, terwijl het onderste kind vertrouwt op de instructies van zijn partner.

Hoe speel je het?

  • De kinderen vormen tweetallen. Het ene kind gaat op de rug van het andere zitten.
  • Het onderste kind wordt geblinddoekt.
  • Het bovenste kind moet het parcours veilig navigeren, eventueel met behulp van non-verbale communicatie of een lint dat de kinderen met elkaar verbindt.
  • Na een bepaalde afstand wisselen de kinderen van positie.

Waarom is dit leerzaam?

  • Het versterkt vertrouwen tussen kinderen.
  • Het bevordert communicatie en samenwerking.
  • Het helpt bij het ontwikkelen van fysieke controle en balans.
  • Het leert kinderen om te reageren op feedback van anderen.

Tip:

Het is aan te raden om de kinderen eerst in een eenvoudige ruimte te laten spelen, bijvoorbeeld in een lokaal of speelzaal. Pas als ze vertrouwd raken met het spel, kun je het parcours complexer maken.

2. Gewoon laten vallen

Een ander vertrouwensspel is "Gewoon laten vallen", waarbij een kind in het midden van een groep staat en zich vertrouwend laat vallen, terwijl de anderen het opvangen. Dit spel is niet alleen fysiek uitdagend, maar ook een krachtige ervaring op het gebied van vertrouwen en groepsdynamiek.

Hoe speel je het?

  • Vorm een kleine kring met kinderen.
  • Een kind staat in het midden van de kring en wordt geblinddoekt.
  • Het kind laat zich langzaam naar buiten vallen, terwijl de anderen het opvangen.
  • Vervolgens geven de kinderen het blinddoekte kind een zacht duwtje in een andere richting.
  • Het kind in het midden moet zich zo stijf mogelijk maken om gemakkelijk op te kunnen worden gevangen.

Waarom is dit leerzaam?

  • Het leert kinderen om te vertrouwen op anderen.
  • Het bevordert groepscohesie en het gevoel van veiligheid binnen een groep.
  • Het stimuleert fysieke controle en reactievermogen.

Tip:

Voor kinderen jonger dan 6 jaar is het aan te raden om het spel te beperken tot lichte duwtjes en simpele opvangen. Voor oudere kinderen kan het parcours complexer worden, bijvoorbeeld met obstakels of richtingswijzigingen.

Spelletjes met opvangen in bewegingsactiviteiten

3. Kranten mep

Hoewel dit spel niet direct het thema "opvangen" behandelt, bevat het een element van fysieke interactie en verantwoordelijkheid. Het spel "Kranten mep" is een klassieker die kinderen uitdaagt om snel te reageren.

Hoe speel je het?

  • De kinderen staan in een kring.
  • Iemand heeft een opgerolde krant in het midden.
  • De spelleider noemt een naam.
  • Het genoemde kind moet zo snel mogelijk proberen het kind in het midden te meppen met de krant.
  • Als het kind in het midden niet geraakt wordt, moet het een andere naam noemen.

Waarom is dit leerzaam?

  • Het stimuleert reflexen en snelheid.
  • Het bevordert het gevoel van verantwoordelijkheid bij het meppen.
  • Het versterkt de groepsdynamiek door het snel veranderen van rollen.

Tip:

Het is aan te raden om te letten op veiligheid. Gebruik een lichte krant en voorkom grof gedrag.

4. Levend memory

Dit spel is een creatieve variant op memory, waarbij kinderen fysiek moeten interageren met elkaar. Het thema "opvangen" is hier indirect aanwezig, aangezien de kinderen elkaar moeten herkennen en reageren op elkaar.

Hoe speel je het?

  • De kinderen staan in een groep.
  • Twee kinderen worden uit de groep gekozen en moeten een bepaalde opdracht uitvoeren.
  • De overige kinderen moeten herkennen wat de opdracht was.
  • Als het juist geraden wordt, wisselen de kinderen van rol.

Waarom is dit leerzaam?

  • Het versterkt het geheugen en de aandacht.
  • Het stimuleert sociale interactie.
  • Het leert kinderen om te observeren en te reageren.

Tip:

Voor jonge kinderen kun je de opdrachten simpel houden, bijvoorbeeld "springen" of "klappen". Voor oudere kinderen kunnen de opdrachten complexer worden, zoals "loop naar de deur en tik erop".

Conclusie

Spelletjes met het thema "iemand opvangen" zijn waardevolle activiteiten die kinderen leren om te vertrouwen, samen te werken en verantwoordelijkheid te nemen. Deze activiteiten bevorderen niet alleen de sociale vaardigheden, maar ook de fysieke ontwikkeling en de groepscohesie. Of het nu gaat om vertrouwensspelletjes zoals "De blinde ruiter" of bewegingsactiviteiten zoals "Kranten mep", alle activiteiten zijn gericht op het bevorderen van positieve interacties tussen kinderen.

Deze spellen zijn geschikt voor kinderdagverblijven, kleuterscholen en andere kindergerichte instellingen. Ze kunnen aangepast worden aan de leeftijd en de fysieke mogelijkheden van de kinderen, en zijn makkelijk te organiseren met weinig materialen. Door deze spellen regelmatig in te zetten, kan men een veilige en leerzame omgeving creëren waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen.

Bronnen

  1. vertrouwensspelen-voor-kinderen-teambuildingoefeningen-in-kinderdagverblijven-en-scholen
  2. 101-leukste-spelletjes-voor-kinderen-in-en-rond-het-huis
  3. tussendoortjes
  4. Groep3/tussendoortjes
  5. binnen-en-buitenspelletjes
  6. 10-spelletjes-voor-tussendoor
  7. gym-beweging/lessen-rond-themas

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven