logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Taalontwikkelingsstoornis (TOS): Herkenning, Ondersteuning en Begeleiding

Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is een beperking in het taalbegrip of de taalproductie, waarbij de taalontwikkeling anders verloopt dan gebruikelijk. De oorzaak is niet terug te voeren op factoren zoals hersenletsel, intelligentieproblemen, gehoorverlies, lichamelijke problemen of sociaal-emotionele problemen. TOS kan zich uiten in verschillende gebieden, waaronder taalbegrip, taalproductie, taalgebruik, gesproken taal, geschreven taal of gebarentaal. Het is belangrijk te benadrukken dat niet elk kind met een taalachterstand automatisch een TOS heeft; andere oorzaken, zoals een taalarme thuissituatie, ziekte of stress, kunnen ook een rol spelen. Vroegtijdige signalering is cruciaal, omdat kinderen met een TOS zich onmachtig, gefrustreerd en belemmerd in hun communicatie kunnen voelen.

Wat is het verschil tussen TOS en een taalachterstand?

Hoewel een taalachterstand en TOS beide betrekking hebben op vertraging in de taalontwikkeling, is er een fundamenteel verschil in oorzaak en duur. Een taalachterstand is vaak het gevolg van externe factoren en is overkomelijk. TOS daarentegen is een neurobiologische ontwikkelingsstoornis die aangeboren is en specifiek het vermogen om taal te leren en te gebruiken beïnvloedt. Kinderen met TOS hebben geen lagere intelligentie, gehoorproblemen of andere duidelijke oorzaken voor hun taalproblemen. De kern van het probleem ligt in de verwerking van taal in de hersenen, wat het leren van taal in al haar facetten significant bemoeilijkt.

Signalen van een mogelijke TOS

Er zijn verschillende signalen die kunnen wijzen op een mogelijke TOS bij een kind. Deze signalen kunnen variëren afhankelijk van de leeftijd van het kind, maar omvatten onder andere: weinig woorden kennen, moeite hebben met zich verstaanbaar maken, boosheid ervaren wanneer ze niet begrepen worden of anderen niet begrijpen, korte zinnen maken of veel fouten maken in zinsopbouw, een opvallend trage taalontwikkeling, moeite hebben met het begrijpen van taal, lijken niet te luisteren, of weinig praten en voornamelijk non-verbaal communiceren, bijvoorbeeld door aan de mouw te trekken om aandacht te vragen.

De rol van logopedie

Logopedie speelt een cruciale rol bij de diagnose en behandeling van TOS. Een logopedist is gespecialiseerd in het helpen van kinderen met taal- en spraakproblemen. Ze kunnen een diagnose stellen en gerichte oefeningen aanbieden om de taalvaardigheid te verbeteren. De kosten voor logopedie worden doorgaans gedekt door de zorgverzekering. In sommige gevallen, wanneer er onvoldoende vooruitgang wordt geboekt met de reguliere logopedie, kan een doorverwijzing naar een Spraak & Taal Ambulatorium overwogen worden. Deze centra bieden intensief onderzoek en behandeling, gericht op het vinden van de meest effectieve aanpak voor het specifieke kind.

Meertaligheid en TOS

Bij meertalige leerlingen met een TOS uiten de taalontwikkelingsproblemen zich in alle talen die zij spreken. Meertaligheid verergert de taalontwikkelingsproblemen niet en er zijn zelfs aanwijzingen dat het voordelig kan zijn voor de taal- en cognitieve ontwikkeling van kinderen met TOS. Onderzoek suggereert dat meertalige kinderen met TOS beter presteren op cognitieve vaardigheden, zoals geheugen, en bij het leren van nieuwe talen, in vergelijking met eentalige kinderen met TOS.

Ondersteuning door leerkrachten en ouders

Leerkrachten en ouders spelen een essentiële rol in de ondersteuning van kinderen met TOS. Leerkrachten kunnen een kind met TOS ondersteunen door het kind vertrouwen te geven, aangezien ze vaak ervaren dat talige uitingen niet lukken. Aanpassingen in de klas, zoals het toestaan van het voorlezen van teksten bij doorstroomtoetsen, kunnen ook helpen. Ouders kunnen de taalontwikkeling van hun kind stimuleren door veel te praten, samen te lezen, te zingen en spelletjes te spelen. Het beschrijven van wat je doet tijdens het spelen, lezen of boodschappen doen, het stellen van vragen en het geven van de tijd om te antwoorden, zijn allemaal effectieve strategieën.

Non-verbale communicatie

Het begrijpen van non-verbale communicatie is van groot belang bij kinderen met TOS. Als logopedist is het belangrijk om bewust aandacht te besteden aan de lichaamstaal van jonge cliënten. Let op houding, bewegingen en gezichtsuitdrukkingen om te begrijpen hoe het kind zich voelt en om de spanning te verminderen. Het spiegelen van de lichaamstaal van een kind kan helpen om vertrouwen op te bouwen.

Aanvullende hulpbronnen

Naast logopedie en de ondersteuning van leerkrachten en ouders, zijn er verschillende andere hulpbronnen beschikbaar. Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) kan advies en ondersteuning bieden en doorverwijzen naar de juiste hulp. Taalstimuleringsprogramma’s, zoals activiteiten in de bibliotheek of peuteropvang, kunnen extra ondersteuning bieden. Ook kan begeleiding door een opgeleide coach of bijlesjuf nuttig zijn, mits deze voldoende kennis heeft van taalontwikkeling.

De impact van TOS op lange termijn

De meeste kinderen blijven levenslang gevolgen ondervinden van hun TOS. Hoewel logopedie en stimulatie vanuit ouders en leerkrachten verbetering kunnen brengen, wordt vaak een plafond bereikt. Dit kan later in het leven problemen geven bij de studiekeuze en het vinden van een baan, omdat zwakke mondelinge en schriftelijke taalvaardigheden de kansen kunnen beperken.

Nieuwe ontwikkelingen en instrumenten

Er zijn positieve ontwikkelingen in de diagnostiek en behandeling van TOS. Nieuwe diagnostische tools en methodieken, zoals de uitgebreide anamnese-lijst en de VideoRoute Meertaligheid, bieden hoop op verbeterde begeleiding van meertalige kinderen met TOS. Ook zijn er logopedisten die gespecialiseerd zijn in meertaligheid en gebruik maken van nieuwe instrumenten, zoals Speakaboo, om de behandeling te optimaliseren.

Conclusie

Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is een complexe aandoening die een impact kan hebben op de communicatie en ontwikkeling van een kind. Vroegtijdige signalering, logopedie, ondersteuning van leerkrachten en ouders, en aandacht voor non-verbale communicatie zijn essentieel voor een optimale begeleiding. Hoewel TOS vaak levenslang aanhoudt, kunnen gerichte interventies en ondersteuning de taalvaardigheid verbeteren en de kansen van het kind vergroten. Nieuwe ontwikkelingen in diagnostiek en behandeling bieden hoop op verdere verbetering van de begeleiding van kinderen met TOS.

Bronnen

  1. Wij-leren.nl
  2. Stichting IPN
  3. Kentalis
  4. Praatcoach.nl - Afasie
  5. Phongnhaexplorer.com
  6. Digitaalspeciaal.nl
  7. Huis voor Logopedie
  8. CVG Coaching
  9. Gedragsproblemenindeklas.nl
  10. Het Gezinsleven
  11. Praatcoach.nl - Jouw stem

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven