logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Omgaan met Uitdagingen in de Kleuterklas: Een Gids voor Ouders en Leerkrachten

De eerste schoolervaring is cruciaal voor de ontwikkeling van een kind. Een positieve relatie met de leerkracht en een stimulerende leeromgeving zijn essentieel voor het welzijn en de groei van de kleuter. Echter, situaties kunnen ontstaan waarin de relatie tussen kind en leerkracht niet optimaal verloopt, of waarin de leerkracht zelf te maken heeft met uitdagingen die de kwaliteit van het onderwijs beïnvloeden. Dit artikel biedt een overzicht van mogelijke problemen en benaderingen, gebaseerd op inzichten uit de praktijk en ervaringen van kleuterleerkrachten.

De Rol van de Kleuterjuf

De kleuterjuf speelt een centrale rol in de ontwikkeling van jonge kinderen. De verantwoordelijkheden zijn divers en omvatten het observeren en rapporteren van de ontwikkeling van kleuters op cognitief, sociaal, emotioneel en fysiek gebied. Het organiseren van leeractiviteiten die aansluiten bij de behoeften van de kinderen, het stimuleren van basisvaardigheden zoals veters strikken en kleuren herkennen, en het beheren van de klas zijn allemaal onderdeel van de taken. Daarnaast is samenwerking met ouders en collega’s van groot belang. (Bron 2)

Een ervaren kleuterjuf benadrukt het belang van reflectie op het eigen handelen. Het is belangrijk om na te denken over de redenen achter bepaalde keuzes en of deze daadwerkelijk bijdragen aan de doelen die men wil bereiken. (Bron 3) Het is niet de bedoeling om een mening op te dringen, maar om bewustwording te creëren en tot een doordachte aanpak te komen.

Uitdagingen voor de Leerkracht

Het beroep van kleuterjuf kan veeleisend zijn. Naast de pedagogische taken, is er een groeiende administratieve last. Leerkrachten besteden veel tijd aan het nakijken van werk, het schrijven van handelingsplannen, het invoeren van gegevens in rapportagesystemen en het bijwonen van groepsbesprekingen. (Bron 6) Dit kan leiden tot overbelasting en verminderde focus op het primaire proces: het onderwijs zelf.

Sommige leerkrachten ervaren druk om de leerstof van groep drie al aan kleuters aan te bieden, en om de resultaten te registreren volgens een systeem dat voortkomt uit de orthopedagogiek. Dit kan leiden tot een focus op meetbare vaardigheden ten koste van de sociale en emotionele ontwikkeling van het kind. (Bron 6)

Een leerkracht kan ook persoonlijke uitdagingen ervaren, zoals zwangerschap. In deze periode is het belangrijk om te zoeken naar een goede balans tussen werk en privé, en om tijdig in gesprek te gaan met de directeur over mogelijke aanpassingen, zoals minder lange dagen, een dag in de week vrij nemen of taken delegeren. (Bron 1) Het is essentieel om naar het eigen lichaam te luisteren en niet te lang door te werken als dit niet meer mogelijk is. (Bron 1)

Wanneer de Klik Niet Ontstaat

Het kan voorkomen dat er geen goede klik is tussen een kind en de leerkracht. Dit kan verschillende oorzaken hebben en kan leiden tot negatieve ervaringen voor het kind. Een ouder vertelt over een ervaring uit het verleden waarbij een leerkracht een negatieve indruk achterliet die nog steeds voelbaar is, jaren later. (Bron 7) Het is belangrijk om dit serieus te nemen, omdat een negatieve ervaring op jonge leeftijd een langdurige impact kan hebben.

Wat te doen als er geen klik is? Allereerst is het belangrijk om te proberen de situatie te bespreken met de leerkracht. Probeer te achterhalen wat de oorzaak van het probleem is en zoek samen naar oplossingen. (Bron 7, 11) Het is belangrijk om de leerkracht de tijd te geven om het kind te leren kennen en niet direct conclusies te trekken. (Bron 4)

Als het gesprek met de leerkracht niet tot een oplossing leidt, kan het zinvol zijn om de intern begeleider of de directeur in te schakelen. Samen kunnen jullie zoeken naar mogelijkheden om de situatie te verbeteren. (Bron 11) Het is echter belangrijk om te beseffen dat kinderen niet zomaar van klas worden gewisseld omdat er geen klik is. (Bron 11)

Omgaan met Ouderlijke Bezwaren

Soms hebben ouders bezwaren over de aanpak van de leerkracht. Het is belangrijk om open te staan voor de zorgen van ouders en om een constructief gesprek aan te gaan. (Bron 11) Vermijd roddelen met andere ouders en bespreek de problemen rechtstreeks met de leerkracht of de directeur. (Bron 10)

Sommige ouders hebben onrealistische verwachtingen, bijvoorbeeld door te verwachten dat hun kind direct naar groep twee mag. (Bron 4) Het is belangrijk om uit te leggen dat de kleuterjuf de tijd nodig heeft om een totaalbeeld van het kind te krijgen en dat het welzijn van het kind voorop staat. (Bron 4)

Het is ook belangrijk om te onthouden dat niet alle vragen van ouders even redelijk zijn. Een leerkracht kan bijvoorbeeld niet worden gevraagd om het fruit van een kind in stukjes te snijden. (Bron 4)

De Belangrijkste Ontwikkelingsgebieden

In het eerste schooljaar is het vooral belangrijk om te focussen op de sociale en emotionele ontwikkeling van het kind. Kinderen leren omgaan met anderen, hun emoties te reguleren en zich te integreren in de groep. (Bron 5) Leren via spel is hierbij essentieel. Het is belangrijk om kinderen voldoende ruimte te geven om te spelen en te ontdekken. (Bron 5)

Hoewel cognitieve vaardigheden belangrijk zijn, is het niet de bedoeling om kleuters te overladen met leerstof. Het is belangrijk om een rijk aanbod te bieden aan materialen in de letterhoek, taalhoek en schrijfhoek, maar om kinderen niet te dwingen om letters te leren. (Bron 3)

Het is ook belangrijk om te letten op de motorische ontwikkeling van kinderen. Buitenspelen en bewegen zijn essentieel voor de hersenontwikkeling. (Bron 6)

Regels en Grenzen

Duidelijke regels en verwachtingen zijn belangrijk voor een positieve en ordelijke klasomgeving. (Bron 2) De regels moeten helder en begrijpelijk zijn voor de kinderen en consequent worden nageleefd. (Bron 9)

Een leerkracht kan verschillende strategieën gebruiken om het gedrag van kinderen te beïnvloeden. Een beloningssysteem kan motiverend werken, maar het is belangrijk om ook aandacht te besteden aan positieve bekrachtiging. (Bron 9) Straffen moeten zorgvuldig worden overwogen en niet te vaak worden gebruikt. (Bron 9)

Conclusie

De kleuterklas is een belangrijke omgeving voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Een positieve relatie met de leerkracht, een stimulerende leeromgeving en aandacht voor de sociale, emotionele, cognitieve en motorische ontwikkeling zijn essentieel. Uitdagingen kunnen ontstaan, zowel voor de leerkracht als voor het kind. Open communicatie, samenwerking en een constructieve aanpak zijn belangrijk om deze uitdagingen te overwinnen en een positieve leerervaring te creëren. Het is van belang om te onthouden dat het welbevinden van het kind voorop staat en dat leren pas kan plaatsvinden als een kind zich veilig en vertrouwd voelt.

Bronnen

  1. https://community.24baby.nl/geboorteclubs/geboorteclub-november-2023/kleuterjuf-en-33-weken-zwanger-Z92m2p
  2. https://nl.phongnhaexplorer.com/vea/onderwijs/wat-moet-je-als-kleuterjuf-allemaal-doen.html
  3. https://wij-leren.nl/werken-in-een-kleuterwereld.php
  4. https://www.famme.nl/niet-zeggen-tegen-kleuterjuf-meester/
  5. https://magazine.doomijn.nl/kleuters/5-vragen-aan
  6. https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/kleuterjuf-is-het-zat
  7. https://forum.ikenmama.nl/t/wat-doe-je-als-er-geen-klik-is-tussen-je-kind-en-de-juf/37999
  8. https://oudersenonderwijs.nl/kennisbank/passend-onderwijs/ondersteuning-op-een-reguliere-school/het-gaat-niet-goed-met-uw-kind-op-school/
  9. https://jufmaike.nl/tips-voor-de-startende-leerkracht/
  10. https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/moeite-met-de-juf
  11. https://www.squla.nl/blog/geen-klik-met-de-leerkracht-hoe-ga-je-hiermee-om

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven