logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Kleuteronderwijs tijdens en na Corona: Uitdagingen en Gevolgen

De afgelopen jaren hebben de coronapandemie en de bijbehorende maatregelen een significante impact gehad op het onderwijs, in het bijzonder op het kleuteronderwijs. Deze periode bracht niet alleen praktische uitdagingen met zich mee, zoals afstandsonderwijs en het naleven van protocollen, maar had ook gevolgen voor de ontwikkeling en het welzijn van jonge kinderen en de professionals die met hen werken. Dit artikel geeft een overzicht van de ervaringen en bevindingen tijdens deze periode, gebaseerd op beschikbare informatie.

De Eerste Golf en de Uitdagingen van Afstandsonderwijs

Toen de scholen in maart 2020 voor het eerst gesloten werden, ontstond er een ongekende situatie. Leerkrachten, ouders en kinderen moesten zich aanpassen aan een nieuwe manier van leren en werken. Kleuterjuffen stonden voor de specifieke uitdaging om jonge kinderen, die sterk afhankelijk zijn van sociale interactie en fysieke nabijheid, op afstand te bereiken en te stimuleren (Bron 7). De vraag hoe afstand houden van een kleuter in de praktijk gebracht kon worden, was een veelgehoorde zorg (Bron 1).

De overgang naar afstandsonderwijs was niet zonder problemen. Leerkrachten moesten nieuwe technologieën leren beheersen en manieren vinden om de aandacht van de kinderen vast te houden (Bron 7). Het missen van de structuur en routines van de schoolomgeving had een negatieve invloed op de ontwikkeling van kleuters, met name op hun taalontwikkeling en sociaal-emotionele vaardigheden (Bron 2). De afhankelijkheid van de schoolse omgeving voor betekenisvolle interactie en leren werd benadrukt (Bron 2).

Impact op de Ontwikkeling van Kleuters

Uit onderzoek blijkt dat een aanzienlijk deel van de kleuters minder heeft geleerd tijdens de coronacrisis dan in voorgaande jaren (Bron 2). Scholen met een hogere schoolweging, die vaak een complexere leerlingenpopulatie hebben, rapporteerden vaker leerachterstanden (Bron 2). De instroom van doelgroepkleuters, kinderen met een risico op (taal)achterstanden, was lager tijdens de crisis, wat mogelijk leidde tot grotere achterstanden bij aanvang van de basisschool (Bron 2).

Naast leerachterstanden maakten scholen zich zorgen over de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters. De periode van afstandsonderwijs en de beperkingen in sociale contacten hadden een negatieve impact op de groepsvorming en de interactie tussen leerkracht en kind (Bron 2). De noodzaak van structuur en routines, die kleuters normaal gesproken op school ervaren, werd gemist (Bron 2).

De Belasting op Leerkrachten

De coronapandemie legde een enorme druk op leerkrachten. Naast de pedagogische uitdagingen van afstandsonderwijs en het implementeren van protocollen, moesten leerkrachten ook omgaan met hun eigen zorgen en angsten (Bron 8). De sluiting van scholen en de onzekerheid over de toekomst zorgden voor stress en onrust (Bron 7).

Een aanzienlijk aantal leerkrachten heeft te maken gekregen met langdurige coronaklachten, ook wel long covid genoemd (Bron 5, 9). Symptomen zoals vermoeidheid, ademhalingsproblemen en concentratieproblemen belemmerden hun vermogen om hun werk te doen (Bron 5, 9). Een studie toont aan dat een derde van de coronapatiënten na zes maanden nog gezondheidsklachten heeft (Bron 5). De erkenning van deze klachten en de behoefte aan compensatie voor leerkrachten met long covid werden benadrukt (Bron 9). Jannie de Leeuw, een leerkracht, beschreef hoe haar lichaam na een kwartier al protesteerde en hoe moeilijk het was om haar werk te hervatten (Bron 9).

Initiatieven om Ondersteuning te Bieden

Ondanks de uitdagingen werden er verschillende initiatieven ontplooid om leerkrachten en kinderen te ondersteunen. Kleuterjuffen zoals Shana Coudyzer maakten kindvriendelijke prentenboeken om de coronacrisis uit te leggen aan jonge kinderen (Bron 3). Deze boeken hielpen kinderen om de situatie te begrijpen en om te gaan met hun angsten en zorgen (Bron 3). Teams zochten naar manieren om de samenwerking te behouden, ook op afstand, door gebruik te maken van digitale tools en regelmatige overlegmomenten (Bron 8).

De Terugkeer naar de Klas en Nieuwe Uitdagingen

Toen de scholen weer openden, was er opluchting, maar ook voorzichtigheid. Leerkrachten waren blij om de kinderen weer in de klas te hebben, maar moesten tegelijkertijd rekening houden met de nog steeds geldende protocollen en de mogelijke besmettingsrisico's (Bron 11). Het aantal besmettingen nam soms toe, wat leidde tot sluitingen van klassen of zelfs hele scholen (Bron 10). Een basisschool in Eindhoven moest bijvoorbeeld sluiten nadat 61 leerlingen en 1 leerkracht positief getest waren (Bron 10).

De ervaringen van leerkrachten tijdens de coronacrisis werden soms op humoristische wijze verwerkt in dagboeken en boeken (Bron 6). Linda Velde beschreef in haar boek "HOMESCHOOLING & CORONA" de uitdagingen en grappige momenten van het thuis lesgeven (Bron 6). Deze verhalen boden herkenning en troost voor ouders en leerkrachten (Bron 6).

Conclusie

De coronapandemie heeft een diepgaande impact gehad op het kleuteronderwijs. De periode van afstandsonderwijs bracht aanzienlijke uitdagingen met zich mee voor leerkrachten, ouders en kinderen. De ontwikkelingsachterstanden bij kleuters, de belasting op leerkrachten en de noodzaak van extra ondersteuning zijn belangrijke aandachtspunten. Hoewel de situatie inmiddels verbeterd is, is het belangrijk om de lessen uit deze periode te trekken en te investeren in de veerkracht van het onderwijs en het welzijn van alle betrokkenen. De ervaringen van leerkrachten, zoals de impact van long covid, benadrukken de noodzaak van erkenning en ondersteuning voor professionals in het onderwijs.

Bronnen

  1. GLD Nieuws
  2. Onderwijsinspectie
  3. VRT Nieuws
  4. Traktatiecorner
  5. AOB
  6. Boekscout
  7. Omroep West
  8. Stichting Leerkracht
  9. Eenvandaag
  10. Omroep Brabant
  11. GLD Nieuws

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven