logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Auditieve Verwerking bij Kinderen: Luisteren Leren en Ondersteunen

In de ontwikkeling van een kind speelt luisteren een cruciale rol, niet alleen voor communicatie, maar ook voor leren en sociaal-emotioneel welzijn. Effectief luisteren is echter een vaardigheid die actief ontwikkeld en gestimuleerd moet worden. Dit artikel belicht het belang van auditieve verwerking, de kenmerken van auditieve leerlingen, en strategieën om kinderen te helpen beter te luisteren en informatie effectiever te verwerken. De informatie is gebaseerd op inzichten in hoe de hersenen geluid verwerken en hoe dit proces kan worden ondersteund.

De Hersenen en Auditieve Verwerking

Het verwerken van geluid is een complex proces waarbij verschillende hersengebieden samenwerken. De auditieve cortex is verantwoordelijk voor het verwerken van het geluid zelf, terwijl de prefrontale cortex evalueert hoe betrouwbaar de waarneming is. Dit proces van zelfcontrole is essentieel; het brein past de aandacht aan, focust beter, of herinterpreteert wat er gehoord is op basis van eerdere ervaringen. Deze samenwerking maakt het mogelijk om niet alleen te horen, maar ook te begrijpen wat er wordt gezegd.

Voor kinderen met gehoorverlies of auditieve verwerkingsproblemen is deze metacognitieve inschatting extra belangrijk. Zij kunnen een verstoord zelfbeeld hebben ten aanzien van hun hoorcapaciteiten, wat kan leiden tot overschatting of onderschatting van hun vermogen om te verstaan. Onderzoek toont aan dat slechthorenden zonder hoortoestel hun spraakverstaan vaak overschatten, terwijl het gebruik van hoortoestellen deze discrepantie kan verminderen. Aan de andere kant zijn er ook slechthorenden die juist onzeker blijven, zelfs als ze het gesprek wel goed verstaan.

Wat is een Auditieve Leerling?

Een auditieve leerling is iemand die het beste leert door te luisteren. Deze leerstijl kenmerkt zich door een voorkeur voor mondelinge uitleg, discussies, lezingen en auditieve signalen. Auditieve leerlingen hebben sterke luistervaardigheden en kunnen actief omgaan met informatie die via gesproken woorden wordt gepresenteerd. Ongeveer 34% van de leerlingen valt in deze categorie.

Kenmerkend voor auditieve leerlingen is dat ze:

  • Sterke luistervaardigheden bezitten.
  • Houding hebben voor verbale communicatie, zoals discussies en uitleg.
  • Informatie begrijpen door middel van auditieve signalen zoals toonhoogte en intonatie.
  • Goed functioneren in groepsdiscussies en actief deelnemen.
  • Informatie vaak hardop herhalen om het begrip en geheugen te versterken.
  • Moeite kunnen hebben met stil lezen en concentratie.
  • Voordeel hebben bij leermiddelen zoals audio-opnamen en podcasts.

Voordelen en Uitdagingen van een Auditieve Leerling

Auditieve leerlingen beschikken over verschillende sterke punten. Ze kunnen rijke informatie uit spraak halen, waardoor ze een beter begrip van de stof krijgen. Ze zijn vaak effectieve communicators, bedreven in het verwoorden van hun gedachten en het deelnemen aan discussies. Bovendien passen ze zich gemakkelijk aan op audio gebaseerde leermiddelen aan. Ze voelen zich doorgaans ook comfortabel bij het geven van mondelinge presentaties.

Er zijn echter ook uitdagingen. Auditieve leerlingen kunnen moeite hebben met informatie die uitsluitend via geschreven tekst wordt gepresenteerd. Ze zijn vaak afhankelijk van mondelinge uitleg en kunnen snel afgeleid raken in rumoerige omgevingen. Beperkte toegang tot auditieve leermiddelen kan hun leerproces belemmeren.

Strategieën voor het Stimuleren van Auditieve Verwerking

Om auditieve leerlingen optimaal te ondersteunen, zijn er verschillende leerstrategieën die kunnen worden toegepast:

  • Lees hardop: Laat kinderen de tekst hardop lezen tijdens het studeren om hun auditieve zintuigen te prikkelen.
  • Neem lezingen op: Gebruik een voicerecorder of audio-opname-app om lezingen vast te leggen, zodat kinderen later terug kunnen luisteren.
  • Deelnemen aan discussies: Stimuleer deelname aan groepsdiscussies of zoek studiepartners om concepten te bespreken.
  • Gebruik podcasts en audioboeken: Laat kinderen educatieve podcasts en audioboeken beluisteren.
  • Maak mnemonische hulpmiddelen: Ontwikkel geheugensteuntjes die afhankelijk zijn van auditieve signalen, zoals rijmpjes of liedjes.
  • Leg concepten uit aan anderen: Laat kinderen de stof uitleggen aan anderen om hun begrip te versterken.
  • Gebruik online tutorials en video's: Zoek naar online tutorials die informatie in een auditief formaat presenteren.
  • Integreer studiemuziek: Experimenteer met achtergrondmuziek om de concentratie te bevorderen.
  • Doe mondelinge quizzen: Test de kennis van kinderen door middel van mondelinge quizzen.

Daarnaast kunnen specifieke auditieve vaardigheden worden getraind:

  • Auditieve discriminatie: Oefen met het identificeren en onderscheiden van verschillende geluiden.
  • Auditieve volgorde: Werk aan het verbeteren van het vermogen om de volgorde van instructies te volgen.
  • Auditief geheugen: Versterk het auditieve geheugen door korte toespraken te beluisteren en de belangrijkste punten samen te vatten.
  • Auditieve integratie: Oefen met het integreren en begrijpen van informatie uit verschillende bronnen.

Begrijpend Luisteren: Meer dan Alleen Horen

Begrijpend luisteren is een essentiële vaardigheid die verder gaat dan alleen het horen van woorden. Het omvat het actief verwerken van informatie, het begrijpen van de boodschap van de spreker, en het evalueren van de betrouwbaarheid van de waarneming. Het brein controleert zichzelf voortdurend tijdens het luisteren, past de aandacht aan, en herinterpreteert wat er wordt gezegd op basis van eerdere kennis.

Om effectief te luisteren is het belangrijk om:

  • Duidelijk en beknopt te zijn in de communicatie.
  • Onderbrekingen te vermijden.
  • Het juiste moment te kiezen voor een gesprek.
  • Constructieve feedback te geven en te vragen.

Het Belang van Interoceptie

Naast het verwerken van externe geluiden, is het ook belangrijk om naar het eigen lichaam te luisteren. Interoceptie is het proces waarbij bewustzijn ontstaat van de interne signalen van het lichaam, zoals honger, dorst, pijn en spanning. Een goede interoceptieve waarneming kan bijdragen aan beter welzijn en een groter vermogen om met stress om te gaan. Het is belangrijk om niet alleen actie te ondernemen bij intense signalen, maar ook de subtielere signalen van spanning op te vangen.

Geheugentechnieken en Leren

Het combineren van verschillende leerstijlen kan het leerproces optimaliseren. Zo kan het leren van de tafels effectiever zijn als kinderen er een liedje over zingen en daarbij ritmisch op tafel tikken. Dit combineert visuele, auditieve en bewegingsprikkels, waardoor de informatie op verschillende manieren wordt opgeslagen in de hersenen. Het gebruik van mnemonics en ezelsbruggetjes kan ook helpen om informatie te onthouden.

Technologie als Ondersteuning

Technologie kan een waardevolle ondersteuning bieden bij het leren. Tekst-naar-spraak technologie kan bijvoorbeeld helpen bij het verbeteren van het begrip van geschreven tekst, vooral voor kinderen met dyslexie. Door geschreven woorden te verwoorden, wordt studiemateriaal toegankelijker voor een breder publiek.

Conclusie

Auditieve verwerking is een essentieel onderdeel van leren en communicatie. Door de kenmerken van auditieve leerlingen te begrijpen en de juiste strategieën toe te passen, kunnen kinderen worden geholpen om beter te luisteren, informatie effectiever te verwerken, en hun leerpotentieel te maximaliseren. Het stimuleren van begrijpend luisteren en het ontwikkelen van interoceptieve vaardigheden dragen bij aan het welzijn en de algehele ontwikkeling van het kind.

Bronnen

  1. AhaSlides
  2. Hoorzaken
  3. Eugeneauto
  4. Spreuken.eu
  5. Tweehuizen
  6. Studio-Flex
  7. Toolshero
  8. Docentenbijscholing
  9. Speaktor

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven