logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Kleuteronderwijs door de Jaren Heen: Toewijding, Veranderingen en Blijvende Waarden

Het beroep van kleuterjuf is door de jaren heen een constante geweest in het leven van vele kinderen, maar de invulling en eisen van dit beroep zijn aanzienlijk veranderd. Uit verschillende bronnen blijkt dat de kern van het werk – het begeleiden en ondersteunen van jonge kinderen in hun ontwikkeling – ongewijzigd is gebleven, terwijl de randvoorwaarden, de verwachtingen en de werkdruk wel degelijk zijn toegenomen. Dit artikel belicht de ervaringen en ontwikkelingen in het kleuteronderwijs, gebaseerd op de verhalen en observaties van kleuterjuffen met jarenlange ervaring.

De Blijvende Passie voor het Vak

Vele kleuterjuffen beschrijven hun werk als een roeping, een passie die hen al op jonge leeftijd aansprak. Marieke Buursema, werkzaam sinds 1983, wist al vroeg dat zij met kinderen wilde werken, hoewel haar eerste droom kraamverzorgster te worden was (Bron 12). Ook Stefani Heinz, na 40 jaar in het onderwijs, geeft aan haar werk tot aan haar pensioen te willen blijven doen (Bron 1). Deze toewijding is een rode draad door de verhalen van de gevierde kleuterjuffen. Het werken met jonge kinderen, hun puurheid en hun enthousiasme, blijven een bron van inspiratie en voldoening.

Nathalie Bosman-Fransen noemt het “het allermooiste beroep” en beschrijft de complimenten van kleuters als bijzonder waardevol (Bron 8). Het ontvangen van een knuffel of een oprechte opmerking over een jurk geeft meer voldoening dan welke professionele erkenning ook. Juf Ingrid, na een lange carrière, kijkt uit naar haar pensioen, maar zal haar ervaring als kleuterjuf zeker missen, nu ze recentelijk oma is geworden (Bron 5).

Veranderingen in het Onderwijslandschap

Hoewel de passie voor het vak constant blijft, is het onderwijslandschap zelf aanzienlijk veranderd. Juf José, die 25 jaar geleden naar Smerdiek kwam, merkt op dat de eisen voor kleuters zijn opgeschroefd (Bron 2). Kleuters moeten meer presteren dan vroeger, mede door de eisen die in groep 3 gesteld worden. Dit heeft geleid tot een toename van methodisch werken en een afname van de ruimte voor eigen creativiteit en het maken van eigen lesmateriaal.

Marieke Buursema bevestigt deze trend. Het onderwijs is “schoolser” geworden en er wordt meer van kinderen verwacht (Bron 12). Gelukkig is er tegenwoordig weer meer aandacht voor het belang van spelen, omdat men inziet dat een kind goed in zijn vel moet zitten om te kunnen leren. Kleuteronderwijs wordt gezien als een vak apart, en Marieke volgt zelfs een opleiding tot Jonge Kind Specialist om beter op te komen voor de belangen van kleuters.

Ook de administratieve lasten zijn toegenomen. Juf José geeft aan dat er in de loop der jaren een leerlingvolgsysteem is ingevoerd waarbij van elk kind een map bijgehouden moet worden met alle ontwikkelingsstappen (Bron 2). Hoewel een leerlingvolgsysteem nuttig kan zijn, mag het niet overdrijven worden, omdat dit ten koste gaat van de tijd die besteed kan worden aan de kinderen zelf.

Toenemende Werkdruk en Uitdagingen

De toegenomen eisen en administratieve lasten hebben geleid tot een hogere werkdruk voor kleuterjuffen. Juf José ervaart dit als een grote uitdaging, vooral met 36 kleuters in één groep (Bron 2). Zij vindt dat het maximum aantal kinderen per groep 24 zou moeten zijn, om voldoende aandacht aan elk kind te kunnen geven.

Een andere factor die bijdraagt aan de werkdruk is de verandering in de verwachtingen van ouders. Ouders zijn mogelijk kritischer geworden in de afgelopen jaren (Bron 1), wat extra aandacht en communicatie vereist.

Ook de digitalisering van het onderwijs brengt uitdagingen met zich mee. Hoewel digitale spelletjes leerzaam kunnen zijn en gebruikt worden op het digibord (Bron 1), is het belangrijk om te waken voor een overmatige focus op technologie en het verlies van traditionele speelvormen, zoals een poppenkast (Bron 1).

Balans tussen Werk en Privé

De combinatie van een hoge werkdruk en de persoonlijke toewijding aan het vak kan een uitdaging vormen voor de balans tussen werk en privé. Een kleuterjuf die zwanger is, beschrijft de fysieke en mentale belasting van het werk tijdens de zwangerschap (Bron 4). Zij zoekt naar manieren om de werkdruk te verminderen, zoals minder lange dagen, een dag in de week vrij nemen, extra pauzes en het buiten de klas werken.

Het is belangrijk dat werkgevers en werknemers samen zoeken naar oplossingen om de werkdruk te verlichten en de gezondheid en het welzijn van de kleuterjuffen te waarborgen.

De Waarde van Ervaring en Teamwork

Ondanks de uitdagingen is de ervaring van kleuterjuffen van onschatbare waarde. Juf Bettie, na 46 jaar in het onderwijs, benadrukt dat kinderen altijd kinderen blijven en dat het belangrijk is om te genieten van het werk (Bron 9). Zij geeft aan dat de druk toeneemt, maar dat het plezier in het vak de sleutel tot succes is.

Teamwork is ook essentieel. Juf José heeft de steun van een onderwijsassistent met een Remedial Teaching-opleiding, wat haar helpt om de individuele behoeften van de kinderen te ondersteunen (Bron 2).

Viering van Toewijding en Erkenning

De verhalen van de gevierde kleuterjuffen – José, Marieka, Bettie, Petra en Annet (Bronnen 2, 3, 6, 9, 13) – illustreren de toewijding en passie die kenmerkend zijn voor dit beroep. Hun jubilea worden gevierd met feestelijke bijeenkomsten, cadeaus en speciale activiteiten, als blijk van waardering voor hun jarenlange inzet.

De vieringen zijn vaak een moment van reflectie en dankbaarheid, waarbij de kleuterjuffen terugkijken op hun carrière en de impact die ze hebben gehad op het leven van talloze kinderen.

Conclusie

Het kleuteronderwijs is door de jaren heen aanzienlijk veranderd, maar de kern van het werk – het begeleiden en ondersteunen van jonge kinderen in hun ontwikkeling – is gebleven. Kleuterjuffen ervaren een toenemende werkdruk en administratieve lasten, maar blijven gedreven door hun passie voor het vak en hun toewijding aan de kinderen. Het is essentieel dat werkgevers en werknemers samenwerken om de werkdruk te verlichten en de gezondheid en het welzijn van de kleuterjuffen te waarborgen, zodat zij hun belangrijke werk met plezier en energie kunnen blijven doen. De verhalen van de gevierde kleuterjuffen zijn een inspiratie en een herinnering aan de waarde van dit prachtige beroep.

Bronnen

  1. Magazine Doomijn
  2. Internetbode
  3. Drschaepmanschool
  4. 24Baby Community
  5. Nieuwsblad
  6. Schoolvarik
  7. NPokennis
  8. Metro Nieuws
  9. RTV NOF
  10. Juf Marion
  11. CSG De Waard
  12. EO
  13. Regio Nieuws Hoogeveen

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven