Vacatures en Taken van Kleuterjuffen in Nederland en België
juni 20, 2025
Zelfregulatie, het vermogen om eigen gedrag, emoties en gedachten te sturen om een doel te bereiken, is een cruciale vaardigheid voor kinderen. Het ontwikkelen van zelfregulatie is nauw verbonden met executieve functies van de hersenen en speelt een belangrijke rol in succes op school, op het werk en in het persoonlijke leven. Deze vaardigheid is niet aangeboren, maar kan worden geleerd en verbeterd. Dit artikel biedt een overzicht van zelfregulatie bij kinderen, de factoren die de ontwikkeling ervan beïnvloeden, en praktische tips voor ouders en opvoeders om deze vaardigheid te stimuleren.
Zelfregulatie omvat het stellen van doelen, het plannen van acties om die doelen te bereiken, het monitoren van de voortgang en het aanpassen van de aanpak indien nodig. Het omvat ook het beheersen van emoties en het uiten ervan op een gezonde manier. Kinderen met een goed ontwikkeld vermogen tot zelfregulatie voelen zich vaak zekerder en effectiever. Het is een vaardigheid die essentieel is voor het functioneren in de maatschappij en het bereiken van persoonlijke doelen.
Zelfregulatie is sterk verbonden met de executieve functies van de hersenen. Deze denkvaardigheden helpen kinderen om hun gedrag, gedachten en emoties te sturen. Executieve functies zijn essentieel voor het uitvoeren van dagelijkse taken, het oplossen van problemen en het bereiken van doelen. Het ontwikkelen van executieve functies is dus direct gerelateerd aan het verbeteren van de zelfregulatie.
Verschillende factoren kunnen de ontwikkeling van zelfregulatie beïnvloeden. In heterogene groepen is het een uitdaging om strategieën aan te passen aan het niveau en de behoeften van alle leerlingen. Leerlingen met leerproblemen of beperkte metacognitieve vaardigheden hebben extra ondersteuning nodig. Een gebrek aan motivatie kan weerstand oproepen tegen het ontwikkelen van zelfregulatie, en het ontwikkelingsniveau van een kind speelt ook een rol. Jonge kinderen of kinderen met gedragsproblemen hebben vaak minder goed ontwikkelde executieve functies, wat zelfregulatie bemoeilijkt.
Ook de klasomgeving en de houding van de leerkracht zijn van invloed. Een gebrek aan structuur of veel gedragsproblemen in de klas kunnen het moeilijk maken om zelfregulatievaardigheden te oefenen. Leerkrachten die controlegericht zijn of lage verwachtingen hebben, stimuleren minder snel autonomie en zelfregulatie.
Er zijn verschillende manieren waarop ouders en opvoeders de zelfregulatie van kinderen kunnen stimuleren.
Help kinderen om zichzelf te evalueren door hen te vragen wat ze goed hebben gedaan en waar ze nog aan kunnen werken. Dit helpt hen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun acties en om te leren van hun fouten en successen.
Creëer regelmatig momenten van stilte en reflectie waarin kinderen de tijd hebben om na te denken over hun ervaringen en gevoelens. Dit kan bijvoorbeeld tijdens een wandeling in de natuur of voor het slapengaan.
Kinderen gedijen goed in een gestructureerde omgeving. Zorg voor een dagelijkse routine waarin ze weten wat ze kunnen verwachten. Dit kan helpen bij het verminderen van stress en angst. Een visueel schema kan kinderen helpen om zich aan de dagelijkse taken te houden.
Help kinderen om problemen zelf op te lossen door vragen te stellen in plaats van direct een oplossing te geven. Vraag bijvoorbeeld: "Wat denk je dat je nu kunt doen?" of "Heb je dit eerder meegemaakt? Wat werkte toen?".
Prijs kinderen wanneer ze iets alleen kunnen en waardeer ook de pogingen, zelfs als ze niet helemaal slagen. Zo laat je zien dat de inspanning telt en geef je vertrouwen in hun eigen kunnen.
Geef kinderen verantwoordelijkheden die passen bij hun leeftijd, zoals het opruimen van hun kamer of het helpen bij de afwas. Dit helpt hen om verantwoordelijkheid te dragen en zelfstandigheid te ontwikkelen.
Zorg voor een veilige omgeving waarin kinderen zich sterk en veilig voelen. Bij signalen van stress kunnen ouders helpen om dit gezond te laten houden. Een goede relatie met het kind is hierbij essentieel, zodat het kind de motivatie in zichzelf kan vinden.
Moedig kinderen aan om taken zelf uit te voeren, ook al duurt het langer. Laat ze kleine foutjes maken, want die horen bij het leerproces. Bied hulp aan als het echt nodig is, maar laat ze eerst zelf proberen.
Luister actief naar wat het kind zegt en toon begrip voor zijn of haar gevoelens. Help het kind om zijn of haar emoties te benoemen en te uiten op een gezonde manier.
Kinderen leren veel door te observeren. Wees je bewust van je eigen gedrag, want je bent hun grootste voorbeeld. Laat zien hoe je met situaties omgaat en hoe je zelfregulatie toepast.
De leeftijd van 3 jaar is een cruciale fase in de ontwikkeling van zelfstandigheid. Kinderen beginnen op deze leeftijd vaak te verlangen om "alles zelf te doen". Geef ze taakjes die passen bij hun leeftijd, zoals een plantje water geven of de tafel dekken met onbreekbare spullen.
Kinderen floreren op positieve feedback. Wanneer je hun goede gedrag erkent, moedigt dit hen aan om dit gedrag te herhalen. Geef oprechte complimenten en laat zien dat je trots bent op hun inspanningen.
Het is belangrijk om de intrinsieke motivatie van kinderen te stimuleren. Laat ze ontdekken wat ze leuk vinden en wat hun talenten zijn. Help ze om doelen te stellen die uitdagend zijn, maar wel haalbaar.
Het is belangrijk om te onthouden dat zelfregulatie een vaardigheid is die tijd en oefening vereist. Er zullen momenten zijn waarop kinderen moeite hebben om hun gedrag te beheersen of hun emoties te reguleren. Wees geduldig en bied ondersteuning.
Zelfregulatie is een essentiële vaardigheid voor kinderen die hen helpt om succesvol te zijn in alle aspecten van hun leven. Door de ontwikkeling van zelfregulatie te stimuleren, kunnen ouders en opvoeders kinderen helpen om zelfvertrouwen op te bouwen, verantwoordelijkheid te nemen en hun volledige potentieel te bereiken. Het vereist geduld, consistentie en een positieve benadering, maar de inspanningen worden beloond met veerkrachtige, zelfstandige en succesvolle kinderen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet