Fiscale Aftrekbaarheid van Peuterspeelzaalkosten in Nederland: Wat Ouders Moeten Wetten
juni 21, 2025
De ontwikkeling van jonge kinderen is een complex proces dat een zorgvuldige aanpak vereist. Integraal Kindcentrum (IKC) Het Baken in Harlingen zet in op een holistische benadering, waarbij de ontwikkeling van het kind centraal staat en er samengewerkt wordt met externe expertise om de best mogelijke ondersteuning te bieden. Dit artikel beschrijft de verschillende aspecten van onderwijs en ondersteuning binnen IKC Het Baken, gebaseerd op beschikbare informatie.
Een belangrijk aspect van de werkwijze van IKC Het Baken is de betrokkenheid van externe deskundigen. Door kennis van buitenaf te benutten, wordt de expertise binnen het team vergroot en kunnen leerlingen beter worden opgevangen en begeleid. Er zijn structurele overleggen met deze externen om informatie uit te wisselen en de inzet van expertise te coördineren. Om de verantwoordelijkheid helder te houden, zijn er afspraken opgesteld over wie welke kennis, taak en rol heeft. Dit maakt het mogelijk om preventief te anticiperen op zorgelijke situaties.
Het onderwijsaanbod binnen IKC Het Baken is divers en afgestemd op de behoeften van de individuele leerling. Voor technisch lezen wordt de methode "Veilig Leren Lezen" gebruikt. Voor rekenen wordt de methode "De Wereld in getallen" ingezet, aangevuld met concreet materiaal uit de kisten van "Met sprongen vooruit". Deze methode sluit aan bij het bestaande rekenprogramma "W.I.G." en biedt mogelijkheden tot differentiatie, waarbij de moeilijkheidsgraad van de opdrachten wordt aangepast aan het niveau van het kind. Kinderen die moeite hebben met bepaalde opdrachten krijgen extra uitleg en oefening, terwijl kinderen die snel klaar zijn worden uitgedaagd met moeilijkere taken.
Voor de wereldoriënterende vakken wordt gewerkt met de methode Blink, die gericht is op onderzoekend, ontdekkend en ontwerpend leren. Deze methode integreert aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek en besteedt aandacht aan 21e-eeuwse vaardigheden zoals samenwerken, kritisch denken en informatievaardigheden. De thema's van Blink worden groepsoverstijgend ingezet, waardoor leerlingen uit verschillende leerjaren samen kunnen werken aan een bepaald thema. Dit bevordert de samenwerking en het leren van elkaar.
In de kleuterbouw wordt gewerkt met het aanbod van "Onderbouwd", een volgmodel van spel- en ontwikkeling van het kind. De kinderopvang en peuteropvang werken als voorloper met het Taalaanbod van Uk & Puk, een gecertificeerd VVE-programma (Voor- en Vroegschoolse Educatie).
IKC Het Baken beschikt over interne begeleiders die verantwoordelijk zijn voor de leerlingenzorg. Er is een IB-er voor de onderbouw (groepen 0-4) en een IB-er voor de bovenbouw (groepen 4-8). Zij houden het leerlingvolgsysteem bij en bepalen in samenwerking met de leerkrachten welke leerlingen extra hulp en ondersteuning nodig hebben. Er is ook een coördinator opvang die verantwoordelijk is voor de organisatie en planning van de opvang en het aanspreekpunt is voor ouders.
De school werkt samen met ambulante begeleiders vanuit de Stichting en het Samenwerkingsverband om extra ondersteuning te bieden. De school vindt het belangrijk om externe kennis te betrekken bij de leerlingen, om de kennis binnen het team te vergroten en om leerlingen beter te kunnen opvangen en begeleiden.
De overgang van de peutergroep naar de kleutergroep wordt zorgvuldig begeleid. Er vindt een driehoeksgesprek plaats tussen de vaste medewerker van het kind, de leerkracht van groep 1 en de ouders. Tijdens dit gesprek wordt de ontwikkeling van het kind besproken en de behoeften in kaart gebracht. Ook wordt informatie uitgewisseld over de manier van werken in de kleutergroep. Kinderen die al bekend zijn met de structuren en leerkrachten van de kleutergroep, maken een soepelere overgang.
IKC Het Baken beschikt over een uniek leerplein, een open leeromgeving die bijzondere leeromstandigheden creëert. Het leerplein biedt toegang tot een bibliotheek met kinderboeken, kasten met reken-, taal- en gezelschapsspellen en een toneel. Leren vindt niet alleen plaats in het lokaal, maar overal en altijd.
In de midden- en bovenbouw werkt IKC Het Baken met een leerlingenraad. In de leerlingenraad zitten kinderen die gekozen zijn door hun klasgenoten. Zij bespreken zaken die belangrijk zijn voor de leerlingen en denken mee met de leerkrachten over de organisatie van activiteiten. De leerlingenraad bevordert de betrokkenheid van de leerlingen bij de school en stimuleert hun kritisch denkvermogen en probleemoplossend vermogen.
IKC Het Baken biedt buitenschoolse opvang (BSO) en een kinderdagverblijf aan. De BSO is het hele jaar geopend, met uitzondering van de week tussen kerst en oud en nieuw. In de vakanties wordt er hele dagen opvang aangeboden. Er zijn vaste en flexibele pakketten beschikbaar, afgestemd op de wensen van de ouders. Tijdens de schoolgaande weken wordt een TOP-arrangement aangeboden, met activiteiten op verschillende gebieden zoals koken, bewegen en creativiteit. In de vakanties wordt er gewerkt met thema's en een activiteitenprogramma.
Het kinderdagverblijf is geopend van maandag tot en met vrijdag van 07.00 (6.30 op aanvraag) tot 18.30 uur. Vanaf 2 jaar krijgen kinderen voorschoolse educatie aangeboden om hun start op de basisschool zo kansrijk mogelijk te maken.
IKC Het Baken heeft een team van 14 leerkrachten, verdeeld over zeven groepen. In de meeste groepen werken twee (part-time) leerkrachten. Daarnaast zijn er vaste pedagogisch medewerkers die de kinderen begeleiden op het kinderdagverblijf, de peuteropvang en de buitenschoolse opvang. Verschillende leerkrachten hebben een extra taak, zoals coördinator techniek en wetenschap, coördinator excellentie, IT-coördinator, taal/lezen coördinator, vertrouwenspersoon, onderwijsassistent voor NT2 leerlingen en onderwijsondersteuner.
In Harlingen wordt een nieuwe wijk, Gratinga, gebouwd. In deze wijk worden straatnamen vernoemd naar markante vrouwen uit de geschiedenis van Harlingen. Wethouder Erik de Groot benadrukt dat hiermee geschiedenis wordt geschreven en dat vrouwen de erkenning krijgen die ze verdienen. De hoofdstraat in Gratinga zal de naam dragen van Eva van Dantzig, een getalenteerd pianiste en logopediste die tijdens de Tweede Wereldoorlog werd gedeporteerd en vermoord in Sobibór. Andere vrouwen die geëerd worden met een straatnaam zijn Maria van der Hoek, Mieke Souvereinstraat, Cato Mirandehof en Juffrouw Schaafplein.
IKC Het Baken in Harlingen biedt een breed scala aan onderwijs en ondersteuning voor jonge kinderen. De school zet in op een holistische benadering, waarbij de ontwikkeling van het kind centraal staat en er samengewerkt wordt met externe expertise. Door de inzet van diverse methodieken, een leerlingenraad, een leerplein en een uitgebreid team van professionals, wordt er een stimulerende en veilige leeromgeving gecreëerd. De erkenning van lokale heldinnen in de nieuwe wijk Gratinga onderstreept het belang van geschiedenis en de rol van vrouwen in de samenleving.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet