Fiscale Aftrekbaarheid van Peuterspeelzaalkosten in Nederland: Wat Ouders Moeten Wetten
juni 21, 2025
Tekenen is een fundamentele activiteit voor jonge kinderen, die verder gaat dan enkel plezier. Het is een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van fijne motoriek, fantasie, waarnemingsvermogen en creativiteit. Als leerkracht in het kleuteronderwijs is het essentieel om te begrijpen hoe de tekenontwikkeling verloopt en hoe deze het beste gestimuleerd kan worden. Dit artikel biedt een overzicht van de verschillende fases in de tekenontwikkeling, praktische tips voor leerkrachten en ideeën voor activiteiten die de creativiteit van kleuters bevorderen.
De tekenontwikkeling van een kind verloopt in verschillende fases, die over het algemeen op dezelfde manier doorlopen worden, hoewel de snelheid per kind kan verschillen. Deze fases zijn belangrijk om te herkennen, zodat de leerkracht de juiste ondersteuning kan bieden.
De eerste fase is het krassen. In deze fase ontdekt het kind dat een beweging met een potlood sporen achterlaat. De lijnen zijn vaak door elkaar en de tekening lijkt op een wirwar van lijnen, soms omschreven als ‘spaghetti’. Vervolgens volgt het krabbelen, een voorfase van tekenen waarbij het kind nog geen betekenis aan de krabbels kan geven. Pas wanneer een kind kan benoemen wat zijn krabbels voorstellen, spreken we van tekenen.
Daarna komt de fase van het doedelen. Kinderen beginnen vormen te herkennen en te experimenteren met verschillende bewegingen. Vervolgens ontwikkelen ze zich naar het tekenen van eenvoudige vormen en het weergeven van objecten. In latere fases leren kinderen beweging weer te geven, bijvoorbeeld door armen en benen in verschillende posities te tekenen, of door haren te laten wapperen. Ook leren ze om veraf en dichtbij weer te geven door objecten op de achtergrond kleiner te tekenen. Uiteindelijk, in de latere kleuterjaren, proberen kinderen te tekenen naar werkelijkheid, waarbij ze proberen hun tekeningen zo realistisch mogelijk te maken.
Het is belangrijk te onthouden dat niet ieder kind de fases even snel doorloopt en dat tekenen niet verplicht kan worden. Een kind tekent wat het kan en niet wat het weet. Frustraties kunnen ontstaan wanneer een kind bijvoorbeeld weet dat een hand vingers heeft, maar nog niet weet hoe deze getekend moeten worden.
De leerkracht speelt een cruciale rol in het stimuleren van de tekenontwikkeling van kleuters. Er zijn verschillende manieren om dit te doen:
Naast het bieden van de juiste materialen en een stimulerende omgeving, zijn er ook specifieke activiteiten die de tekenontwikkeling van kleuters kunnen bevorderen.
Het stimuleren van creativiteit is essentieel in de kleuterklas. Tekenen is een manier voor kinderen om hun fantasie te uiten, hun gevoelens te verwerken en hun wereld te verkennen. Het is belangrijk om een omgeving te creëren waarin kinderen zich vrij voelen om te experimenteren, fouten te maken en hun eigen stijl te ontwikkelen.
Tekenen is een waardevolle activiteit voor kleuters die bijdraagt aan hun algehele ontwikkeling. Door de verschillende fases van de tekenontwikkeling te begrijpen en de juiste stimulans te bieden, kan de leerkracht de creativiteit en het zelfvertrouwen van de kinderen bevorderen. Het is belangrijk om te onthouden dat tekenen vooral leuk moet zijn en dat het niet om het eindresultaat gaat, maar om het proces. Door een stimulerende omgeving te creëren en diverse activiteiten aan te bieden, kan de leerkracht de tekenontwikkeling van kleuters optimaal ondersteunen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet