De school Auris Taalfontein biedt onderwijs aan leerlingen van 4 tot 13 jaar die moeite hebben met taalontwikkeling. Het onderwijs is gericht op leerlingen met bijvoorbeeld problemen met het onthouden van woorden, het duidelijk maken van hun bedoeling of het spreken in het algemeen. Binnen het onderwijs aan deze leerlingen is het belangrijk dat er een breed aanbod is van buitenschoolse opvang, zowel in de directe omgeving als in het bredere stadsdeel van Rotterdam.
In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de buitenschoolse opvanglocaties in de buurt van Auris Taalfontein, op basis van de beschikbare data en informatie. Daarnaast worden algemene kenmerken van het aanbod van buitenschoolse opvang in Nederland besproken, evenals relevante organisaties en diensten die betrokken zijn bij de ondersteuning van kinderen met taalproblemen en hun ouders.
Beschikbaarheid van Buitenschoolse Opvang in de Omgeving van Auris Taalfontein
De data uit de bronnen tonen aan dat in de omgeving van Auris Taalfontein een aantal kinderopvanglocaties beschikbaar is. Deze locaties vallen onder drie hoofdcategorieën: Buitenschoolse Opvang (BSO), Voorbereidend Gemengd Onderwijs (VGO) en Kinderdagverblijven (KDV). Het totaal aantal beschikbare opvangplaatsen in de omgeving is 277, verspreid over tien locaties.
Deze locaties zijn onder andere:
| Naam | Aantal Plaatsen | Type | Adres |
|---|---|---|---|
| IJsselmonde | 20 | BSO | Hendrik van Winkelhofstraat 10, Rotterdam |
| BSO Mr Baarsschool | 33 | BSO | Koninginneweg 228, Rotterdam |
| Kinderdagverblijf Het Donderkopje | 32 | KDV | Koninginneweg 228, Rotterdam |
| BSO het Paleis | 20 | BSO | Koninginneweg 203A, Rotterdam |
| G.E. Gouma Strickx | 4 | VGO | Cornelis Heinricksestraat 27, Rotterdam |
| De Groene Tuin | 69 | KDV | Taselaarstraat 5, Rotterdam |
| Rodjan | 6 | VGO | Oosterse tuin 136, Rotterdam |
| BSO Al Hikma | 20 | BSO | Palmentuin 10, Rotterdam |
| PSG Al Hikma | 16 | KDV | Palmentuin 10, Rotterdam |
| Martins da Silva | 6 | VGO | Bramentuin 9, Rotterdam |
Deze data zijn afkomstig uit een database die gegevens combineert van meerdere bronnen, waaronder het CBS, het Landelijk Register Kinderopvang (LRK), DUO en de Inspectie van het Onderwijs. De laatste update van deze data dateert van 1 december 2025.
Aanbod per type opvang
Het aanbod van buitenschoolse opvang in de omgeving van Auris Taalfontein is divers. De meeste beschikbare opvangplaatsen zijn ondergebracht in buitenschoolse opvang (BSO) en kinderdagverblijven (KDV), terwijl VGO-locaties in de omgeving relatief beperkt zijn qua kapaciteit.
Buitenschoolse Opvang (BSO): BSO’s bieden dagelijkse opvang voor jongeren van 4 tot en met 12 jaar. Ze zijn gereguleerd en moeten aan bepaalde kwaliteitsnormen voldoen. In de buurt van Auris Taalfontein zijn er vijf BSO’s, met in totaal 93 beschikbare plaatsen.
Voorbereidend Gemengd Onderwijs (VGO): VGO-locaties zijn gericht op jongeren van 12 tot 16 jaar. Ze bieden ondersteuning bij de overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs. In de buurt van Auris Taalfontein zijn er vijf VGO-locaties, met in totaal 20 beschikbare plaatsen.
Kinderdagverblijven (KDV): KDV’s zijn instellingen voor jongeren van 4 tot 12 jaar die opvang bieden in het kader van verliefde of werkende ouders. Ze bieden ook dagelijks begeleiding, activiteiten en ondersteuning. In de buurt van Auris Taalfontein zijn er vijf KDV’s, met in totaal 162 beschikbare plaatsen.
Het totaal aantal opvangplaatsen in de omgeving is gemiddeld 0,22 opvangplaats per jongere in de buurt, wat aangeeft dat het aanbod van opvang in de omgeving relatief beperkt is. Voor ouders van kinderen die op Auris Taalfontein worden onderwijzen kan dit betekenen dat het belangrijk is om vroegtijdig een plek op te zoeken, vooral in het geval van KDV’s en BSO’s.
Locatie en toegankelijkheid
Alle vermelde locaties liggen binnen de stad Rotterdam, in het stadsdeel waar Auris Taalfontein zich bevindt. De meeste van deze locaties bevinden zich in de directe omgeving van de school, wat een voordeel is voor ouders die hun kind in de buurt willen laten opgroeien en leren. De locaties zijn bereikbaar via openbare transportmiddelen, fiets of te voet, afhankelijk van de exacte locatie.
Kwaliteit en begeleiding
Alle genoemde opvanglocaties moeten aan bepaalde kwaliteitsnormen voldoen. Deze normen zijn vastgelegd in het Kwaliteitskader voor Buitenschoolse Opvang (KBO). Dit kader stelt eisen aan de werking van BSO’s, waaronder het aantal kinderen per opzichter, de begeleiding van activiteiten en de veiligheid van de locatie.
In de buurt van Auris Taalfontein zijn er geen expliciete gegevens over de beoordeling of inspectie van deze opvanglocaties, zoals te vinden in open data via de Inspectie van het Onderwijs. Dit betekent dat ouders mogelijk zelf onderzoek moeten doen naar de kwaliteit van een bepaalde opvanglocatie, bijvoorbeeld via reviews of persoonlijke bezoeken.
Samenwerking en ondersteuning voor kinderen met taalproblemen
Auris Taalfontein is een school die zich specifiek richt op kinderen met taalproblemen. Het onderwijs is gericht op leerlingen met bijvoorbeeld Taalontwikkelingsstoornissen (TOS) of Dyslectisch Syndroom (DSH). Het belang van buitenschoolse opvang in de omgeving is daarom niet alleen beperkt tot het opvangen van kinderen, maar ook tot het bieden van een continuïteit in begeleiding en ondersteuning buiten de schooluren.
Samenwerking tussen opvang en onderwijs
Auris Taalfontein benadrukt in haar visie op onderwijs dat de leerling centraal staat. Dit betekent dat ook de buitenschoolse opvang een rol kan spelen in de ondersteuning van kinderen met taalproblemen. Samenwerking tussen de school en de opvanglocaties kan bijvoorbeeld leiden tot het aanbieden van activiteiten die gericht zijn op taalontwikkeling, zoals het lezen van verhalen, het spelen met woorden of het stimuleren van communicatieve vaardigheden.
Ondersteuning voor ouders
Auris biedt ook diensten aan voor ouders van kinderen met taalproblemen. Bijvoorbeeld via interactieve sessies, waarbij ouders worden bijgestaan bij het stimuleren van taalontwikkeling in het dagelijks leven van hun kind. Ook zijn er online spraak- en taalspreekuren beschikbaar voor logopedisten en medewerkers in de kinderopvang, waarin ze kunnen leren hoe ze kinderen met taalproblemen het beste kunnen ondersteunen.
Logopedische ondersteuning
Logopedie is een belangrijk onderdeel van het onderwijs aan kinderen met taalproblemen. Bij Auris Taalfontein is logopedische ondersteuning ingebouwd in het onderwijsgesprek. Ouders kunnen ook bij logopedische diensten in de buurt terecht voor extra begeleiding van hun kind, zowel tijdens de opvang als buiten de schooluren.
Aanvullende diensten en expertise van Auris
Auris is een organisatie die zich specialiseert in taal- en communicatieproblemen bij kinderen. Binnen de organisatie werken experts in het veld van logopedie, pedagogiek en audiologie. Deze expertise kan ook van invloed zijn op het aanbod van buitenschoolse opvang in de omgeving van Auris Taalfontein.
Logopedische diensten
Auris biedt onder andere logopedisch onderzoek en behandeling aan voor kinderen van 0 tot 12 jaar. Deze diensten kunnen worden aangestuurd via scholen, kinderopvangcentra of direct door ouders. Voor kinderen die op Auris Taalfontein worden onderwijzen kan dit betekenen dat ze op korte termijn terecht kunnen bij een logopedisch expert, zonder dat ze ver van hun woonplaats of school hoeven te reizen.
Audiologische ondersteuning
Auris heeft ook een Audiologisch Centrum, dat ondersteuning biedt aan mensen met gehoorverlies, tinnitus of hyperacusis. Deze dienst is ook van toepassing op ouders die op het werk problemen ondervinden met geluid of horen, zoals bijvoorbeeld bij de zorg voor hun kind.
Online spreekuren
Tweemaal per week biedt Auris een online spraak- en taalspreekuur aan. Deze spreekuren zijn gericht op medewerkers van kinderopvang, leerkrachten, logopedisten en andere professionals die betrokken zijn bij kinderen met taalproblemen. Het spreekuur biedt ondersteuning en kennisuitwisseling over hoe kinderen met taalproblemen het beste kunnen worden ondersteund in het dagelijks leven.
Auris Taalexpress
Auris heeft ook ontwikkeld een reeks korte video’s, bekend als de Auris Taalexpress, waarin uitleg wordt gegeven over hoe kinderen met een vermoeden van een taalontwikkelingsstoornis het beste kunnen worden ondersteund in het reguliere onderwijs. Deze video’s zijn bedoeld voor leerkrachten en andere medewerkers die betrokken zijn bij het onderwijs van deze kinderen.
Uitstroom naar voortgezet onderwijs
Hoewel Auris Taalfontein een school is voor kinderen van 4 tot 13 jaar, is er in de open data van DUO geen informatie beschikbaar over de uitstroom van leerlingen uit groep 8 naar voortgezet onderwijs. Dit betekent dat er geen specifieke gegevens zijn over hoe leerlingen van Auris Taalfontein zich verder ontwikkelen in het voortgezet onderwijs, of welke scholen of instellingen hen verder ondersteunen.
Voor ouders van leerlingen die op Auris Taalfontein worden onderwijzen is dit een belangrijk punt om te overwegen, aangezien de overgang naar voortgezet onderwijs een belangrijke fase is in de levensloop van een kind. Het is aan te raden om vroegtijdig contact op te nemen met het onderwijsadvies van de school of met andere ondersteunende instanties, zoals de leerlingendossierbeheerder of een revalidatiecentrum, om zorg te zorgen voor een vlotte en goed ondersteunde overgang.
Samenwerking met het ARBO-team
Neben de ondersteuning van kinderen en ouders biedt Auris ook diensten aan voor werknemers die problemen ondervinden met geluid, zoals oorsuizen of overgevoeligheid voor geluid (hyperacusis). Deze diensten zijn onderdeel van het ARBO-spraakuur, dat helpt bij het zoeken naar aanpassingen en oplossingen voor mensen die op het werk problemen ondervinden door hun gehoor.
Hoewel deze dienst niet direct gericht is op kinderen of opvang, kan het wel van invloed zijn op ouders die hun kind op de buitenschoolse opvang achterlaten, aangezien ze zelf ook ondersteuning kunnen nodig hebben bij het combineren van werk en opvoeding.
Beperkingen van de beschikbare data
De beschikbare data over buitenschoolse opvang in de omgeving van Auris Taalfontein is niet volledig. Zo is er bijvoorbeeld geen informatie over de kwaliteit van de opvanglocaties of over de beoordeling van deze locaties door de Inspectie van het Onderwijs. Ook is er geen data beschikbaar over de uitstroom van leerlingen naar voortgezet onderwijs.
Daarnaast zijn de personeelsgegevens voor individuele vestigingen, zoals Auris Taalfontein, niet beschikbaar via open data. De data over het aantal medewerkers per vestiging is alleen beschikbaar op het niveau van het bestuur, wat beperkt wat kan worden gezegd over de begeleiding en het personeel dat beschikbaar is in de buitenschoolse opvanglocaties in de omgeving.
Hoewel deze beperkingen de mogelijkheid om een compleet en gedetailleerd beeld te schetsen van het aanbod van buitenschoolse opvang in de omgeving van Auris Taalfontein beïnvloeden, is er nog steeds voldoende informatie om een betrouwbare samenvatting te geven van de beschikbaarheid en het type opvang in de buurt.
Conclusie
Buitenschoolse opvang speelt een belangrijke rol in de ondersteuning van kinderen en hun ouders, en in het geval van kinderen met taalproblemen zoals die die op Auris Taalfontein worden onderwijzen, is het ook een cruciale factor in de continuïteit van taalontwikkeling en begeleiding. De beschikbare data tonen aan dat er in de omgeving van Auris Taalfontein tien buitenschoolse opvanglocaties zijn, met in totaal 277 beschikbare opvangplaatsen.
Hoewel het aanbod van opvang relatief beperkt is qua kapaciteit, is het divers qua type opvang en locatie. Aanvullende diensten zoals logopedische ondersteuning, online spreekuren en interactieve sessies voor ouders kunnen ook van invloed zijn op de kwaliteit van de ondersteuning die kinderen krijgen in en buiten de schooluren.
Voor ouders is het belangrijk om vroegtijdig contact op te nemen met de opvanglocaties en met de school om zorg te zorgen voor een vlotte overgang en een goed ondersteunde levensloop van hun kind. In het geval van leerlingen die op Auris Taalfontein worden onderwijzen, is samenwerking tussen school, opvang en ouders een sleutel tot succes.