Ouderschapsverlof is een belangrijk onderdeil van de arbeidswetgeving in Nederland, en voor vrachtwagenchauffeurs gelden hierbij specifieke regels. De CAO Transport & Logistiek 2025 biedt een uitgebreide regeling over vakantie en verlof, waaronder ouderschapsverlof. Voor vrachtwagenchauffeurs met een variabele beloning, zoals op basis van provisie of ritvergoedingen, zijn er extra aandachtspunten. In dit artikel worden de relevante bepalingen van de CAO Transport & Logistiek 2025 besproken, met nadruk op ouderschapsverlof voor vrachtwagenchauffeurs.
Ouderschapsverlof in de CAO Transport & Logistiek 2025
De CAO Transport & Logistiek 2025 stelt dat werknemers recht hebben op ouderschapsverlof, wat betekent dat vrachtwagenchauffeurs, net als andere werknemers, dit recht kunnen aanvragen bij hun werkgever. Ouderschapsverlof omvat zowel betaald als onbetaald verlof, en de regels rondom het opnemen en het gebruik van ouderschapsverlof zijn duidelijk geregeld.
Een werknemer heeft recht op ouderschapsverlof van maximaal 26 keer het aantal uren dat hij per week werkt. Dit komt neer op ongeveer 1040 uur ouderschapsverlof in totaal. Voor vrachtwagenchauffeurs is het belangrijk om te weten dat zij het ouderschapsverlof kunnen opnemen voor elk kind, zolang het kind jonger is dan 8 jaar. Het recht op ouderschapsverlof is dus voor elk kind apart, en beide ouders hebben een eigen aanspraak op ouderschapsverlof.
Het verlof kan op betaalde of onbetaalde basis worden opgenomen. De keuze voor betaald ouderschapsverlof heeft invloed op het totaal aantal uren dat kan worden opgenomen. Als vrachtwagenchauffeurs gebruik maken van betaald ouderschapsverlof, wordt dit in mindering gebracht op het aantal uren dat zij kunnen opnemen op onbetaalde basis. Het totaal aantal ouderschapsverlofuren voor een en hetzelfde kind mag niet overschrijden 830 uur.
Betaald ouderschapsverlof
Voor vrachtwagenchauffeurs met een variabele beloning, zoals op basis van provisie of ritvergoedingen, geldt dat het vakantieloon wordt berekend op basis van een gemiddeld loon over het voorgaande jaar. Deze regeling is van toepassing zowel voor vakantie als voor ouderschapsverlof.
De CAO Transport & Logistiek 2025 bepaalt dat vrachtwagenchauffeurs die betaald ouderschapsverlof willen opnemen, 40% van hun gemiddelde salaris ontvangen. De duur van deze vergoeding is maximaal twaalf aaneengesloten maanden vanaf de start van het ouderschapsverlof. Het recht op deze vergoeding ontstaat pas nadat het wettelijk betaald ouderschapsverlof is opgenomen. Indien er geen recht op wettelijk betaald ouderschapsverlof bestaat, ontstaat het recht op de CAO-vergoeding onmiddellijk.
Het wettelijk betaald ouderschapsverlof is sinds 2 augustus 2022 onderdeel van de Wet Betaald Ouderschapsverlof (WBO). Sindsdien hebben werknemers in Nederland recht op negen weken gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof tijdens het eerste levensjaar van hun kind of het eerste jaar dat het kind door adoptie of pleegzorg in het gezin is gekomen. Dit verlof is onderdeel van de aanvulling in de CAO Transport & Logistiek 2025.
Onbetaald ouderschapsverlof
Naast betaald ouderschapsverlof kan vrachtwagenchauffeurs ook gebruik maken van onbetaald ouderschapsverlof. Het recht op onbetaald ouderschapsverlof bestaat tot het moment dat het kind acht jaar is geworden. Dit betekent dat vrachtwagenchauffeurs, net als andere werknemers, gedurende de eerste acht jaar van het leven van hun kind het recht hebben op ouderschapsverlof.
Het onbetaald ouderschapsverlof kan op verschillende momenten worden opgenomen, afhankelijk van de wensen van de werknemer en de mogelijkheden van de werkgever. De werkgever kan het verlof alleen weigeren indien er sprake is van zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen. Vrachtwagenchauffeurs kunnen zelf bepalen hoe ze hun ouderschapsverlof willen inzetten, zolang het binnen de wettelijke en CAO-regels valt.
Het opnemen van ouderschapsverlof
Het opnemen van ouderschapsverlof is een proces dat duidelijk is geregeld in de CAO Transport & Logistiek 2025. Vrachtwagenchauffeurs kunnen ouderschapsverlof aanvragen bij hun werkgever zodra zij in dienst zijn. De werkgever moet binnen een redelijke termijn reageren op de aanvraag. Als vrachtwagenchauffeurs hun ouderschapsverlof al hebben opgenomen, maar hun dienstverband eindigt voordat het verlof is volledig genoten, mogen zij het resterende deel meenemen naar de volgende werkgever.
Werkgevers zijn verplicht om bij te houden op hoeveel uur ouderschapsverlof een vrachtwagenchauffeur nog recht heeft en daarover een verklaring te verstrekken. Dit is belangrijk om ervoor te zorgen dat werknemers hun aanspraak op ouderschapsverlof behouden, ook wanneer zij van werkgever wisselen.
Het opnemen van ouderschapsverlof voor meerdere kinderen
Vrachtwagenchauffeurs kunnen ouderschapsverlof opnemen voor meerdere kinderen tegelijk. Dit betekent dat zij niet eerst het ouderschapsverlof voor één kind moeten opnemen voordat zij het ouderschapsverlof voor een ander kind kunnen aanvragen. Beide ouders hebben recht op ouderschapsverlof, en de regels zijn hetzelfde voor vrachtwagenchauffeurs als voor andere werknemers.
Het ouderschapsverlof kan op betaalde of onbetaalde basis worden opgenomen, afhankelijk van de wensen van de werknemer. Het totaal aantal ouderschapsverlofuren voor elk kind mag echter niet overschrijden 830 uur. Voor vrachtwagenchauffeurs is het dus belangrijk om rekening te houden met het totaal aantal uren dat zij kunnen opnemen voor elk kind.
Het opnemen van ouderschapsverlof voor adoptie- en pleegkinderen
Ouderschapsverlof is ook beschikbaar voor vrachtwagenchauffeurs die ouders zijn van een adoptie- of pleegkind. In de CAO Transport & Logistiek 2025 is vastgelegd dat werknemers ouderschapsverlof kunnen opnemen voor hun kind, adoptiekind of erkend kind. Het ouderschapsverlof voor adoptie- en pleegkinderen is gelijk aan het ouderschapsverlof voor eigen kinderen.
Het opnemen van ouderschapsverlof voor adoptie- en pleegkinderen is mogelijk zodra het kind bij de werknemer woont, zoals vastgelegd in de basisregistratie personen. Vrachtwagenchauffeurs kunnen het ouderschapsverlof opnemen voor hun pleegkind, stiefkind of aspirant-adoptiekind, zolang het kind bij hen woont.
Het invloed van ouderschapsverlof op vakantie en andere verloven
Het opnemen van ouderschapsverlof heeft invloed op het opbouwen van vakantie. In de CAO Transport & Logistiek 2025 is vastgelegd dat vrachtwagenchauffeurs geen vakantieverlof opbouwen tijdens het ouderschapsverlof. Wel kunnen zij vitaliteitsuren opbouwen, indien van toepassing.
Het gebruik van ouderschapsverlof heeft ook invloed op de berekening van de vakantietoeslag en de eindejaarsuitkering. De vergoeding voor het ouderschapsverlof wordt meegenomen in deze berekeningen. Dit betekent dat vrachtwagenchauffeurs een gunstiger vakantietoeslag en eindejaarsuitkering kunnen krijgen, afhankelijk van het aantal uren ouderschapsverlof dat zij hebben opgenomen.
Het opnemen van ouderschapsverlof en de pensioenopbouw
Vrachtwagenchauffeurs die ouderschapsverlof opnemen, kunnen de pensioenopbouw tijdens het ouderschapsverlof voortzetten. In de CAO Transport & Logistiek 2025 is vastgelegd dat de werkgever het werkgeversdeel van de pensioenpremie betaalt gedurende een periode van maximaal twaalf maanden per kind waarvoor de werknemer ouderschapsverlof geniet.
Dit betekent dat vrachtwagenchauffeurs die ouderschapsverlof opnemen, hun pensioenopbouw kunnen voortzetten zonder dat dit negatief uitwerkt op hun pensioen. Het is echter belangrijk om te weten dat de pensioenopbouw tijdens het ouderschapsverlof alleen voortgezet wordt indien de werknemer vrijwillig kiest voor deze optie.
Het opnemen van ouderschapsverlof en het eindigen van het dienstverband
Het opnemen van ouderschapsverlof heeft ook invloed op het eindigen van het dienstverband. In de CAO Transport & Logistiek 2025 is vastgelegd dat vrachtwagenchauffeurs die hun dienstverband op verzoek van de werknemer eindigen tijdens of binnen zes maanden na het einde van het ouderschapsverlof, de ontvangen vergoeding over het ouderschapsverlof aan de werkgever terug moeten betalen. Dit geldt niet wanneer de werknemer ontslag neemt nadat de werkgever zijn verzoek om de arbeidsduur aan te passen aan de arbeidsduur tijdens het ouderschapsverlof heeft geweigerd.
Voor vrachtwagenchauffeurs is het dus belangrijk om te weten dat het opnemen van ouderschapsverlof invloed kan hebben op het eindigen van het dienstverband. Het is raadzaam om dit te bespreken met de werkgever om te voorkomen dat er juridische problemen ontstaan.
Conclusie
Ouderschapsverlof is een belangrijk onderdeel van de arbeidswetgeving in Nederland, en voor vrachtwagenchauffeurs gelden hierbij specifieke regels. De CAO Transport & Logistiek 2025 biedt een uitgebreide regeling over ouderschapsverlof, waaronder betaald en onbetaald ouderschapsverlof. Vrachtwagenchauffeurs met een variabele beloning moeten rekening houden met de regels rondom de berekening van het vakantieloon en de vergoeding voor het ouderschapsverlof.
Het opnemen van ouderschapsverlof heeft invloed op het opbouwen van vakantie, de pensioenopbouw en het eindigen van het dienstverband. Voor vrachtwagenchauffeurs is het dus belangrijk om deze regels goed te begrijpen en te bespreken met de werkgever. Door het ouderschapsverlof verstandig te gebruiken, kunnen vrachtwagenchauffeurs hun werk- en privéleven beter balanceren, wat goed is voor hun gezondheid en welzijn.