Ouderschapsverlof in de transportsector: Wijzigingen per 1 april 2025

Het ouderschapsverlof is een belangrijke regeling die werknemers toestaat om tijd vrij te maken voor het opvoeden van een jong kind, zowel op een betaalde als onbetaalde basis. In de transportsector, onder de CAO Transport & Logistiek 2025, zijn er belangrijke wijzigingen op komst. Vanaf 1 april 2025 treedt een nieuwe regeling in die het ouderschapsverlof vereenvoudigt en beter aansluit bij de wettelijke regelgeving. Deze wijzigingen zijn het gevolg van aanpassingen in de Wet Arbeid en Zorg (WAZO) en worden bepaald door het wettelijk betaald ouderschapsverlof dat sinds 2022 bestaat.

In dit artikel wordt ingegaan op de wijzigingen en de toepassing ervan binnen de CAO Transport & Logistiek 2025. Hierbij worden zowel de juridische kaders als de praktische gevolgen voor werknemers en werkgevers besproken. De tekst is gebaseerd op de beschikbare informatie uit de bronnen die opgenomen zijn in het bronnenoverzicht.

Juridisch kader van ouderschapsverlof

Het ouderschapsverlof in Nederland is sinds de invoering van de Wet Arbeid en Zorg (WAZO) in 2022 veranderd. Deze wet bepaalt dat werknemers het recht hebben op een zogenaamde "wettelijke betaald ouderschapsverlof". Dit betekent dat ze gedurende het eerste levensjaar van hun kind, een bepaalde hoeveelheid betaald ouderschapsverlof kunnen opnemen. Het aantal uren ouderschapsverlof is beperkt tot 9 werkweken, verdeeld over het eerste levensjaar van het kind. Tijdens deze periode ontvangt de werknemer een uitkering van 70% van hun gemiddeld loon via het UWV.

Buiten deze wettelijke regeling bestaat er ook een bovenwettelijke regeling, zoals die in de CAO Transport & Logistiek 2025 is opgenomen. Deze regeling biedt aanvullende voordelen en vereenvoudigingen. De nieuwe regeling die per 1 april 2025 in werking treedt, maakt deel uit van de CAO Transport & Logistiek 2025 en is ontworpen om de uitvoering van ouderschapsverlof eenduidiger en transparanter te maken voor zowel werkgevers als werknemers.

Wijzigingen in de regeling per 1 april 2025

De regeling van ouderschapsverlof is per 1 april 2025 aan belangrijke wijzigingen onderhevig geraakt. Deze wijzigingen zijn het gevolg van een aanpassing in de CAO Transport & Logistiek 2025 en worden uitgevoerd om ervoor te zorgen dat de regeling beter aansluit op de wettelijke regeling. De nieuwe regeling is opgenomen in artikel 5.11 van de CAO, onder de kop "Arbeid en zorg".

Betaald ouderschapsverlof

In de nieuwe regeling is het betaald ouderschapsverlof uitgebreid en is het nu mogelijk om 9 werkweken ouderschapsverlof in het eerste levensjaar van het kind op te nemen. Deze uren zijn verdeeld over een periode van twaalf maanden. Tijdens deze uren ontvangt de werknemer een uitkering van 70% van hun gemiddeld loon via het UWV. De werkgever is daarnaast verplicht om de uitkering aan te vragen en door te geven aan de werknemer.

Naast deze wettelijke uitkering is de werkgever verplicht om het salaris van de werknemer volledig aan te vullen. Dat wil zeggen dat de werknemer gedurende deze uren 100% van hun salaris ontvangt. Deze aanvullende regeling geldt voor alle werknemers die ouderschapsverlof opnemen vanaf 1 april 2025.

Onbetaald ouderschapsverlof

Naast het betaald ouderschapsverlof is er ook het onbetaald ouderschapsverlof mogelijk. Dit verlof is toegestaan tot het achtste levensjaar van het kind. Het aantal uren onbetaald ouderschapsverlof is beperkt tot 830 uur. Dit is gelijk aan de helft van de normale arbeidsomvang in het normjaar. Als een werknemer gebruik maakt van betaald ouderschapsverlof, wordt dit in mindering gebracht op het aantal uren dat beschikbaar is voor onbetaald ouderschapsverlof. In totaal mag het aantal betaald en onbetaald ouderschapsverlof uren niet overschrijden 830 uur voor één en hetzelfde kind.

Aanvraagproces en toepassing

Het aanvraagproces van ouderschapsverlof is nu eenduidiger geregeld. Werknemers kunnen ouderschapsverlof aanvragen bij hun werkgever, die vervolgens de uitkering aanvraagt en doorgeeft aan de werknemer. De werkgever is verplicht om deze uitkering aan te vragen en erop toe te zien dat deze correct wordt verwerkt. De werknemer ontvangt vervolgens het volledige salaris, onder voorwaarde dat de uitkering daadwerkelijk is verstrekt.

Voor ouderschapsverlof dat is aangevraagd voor 1 april 2025, blijft de oude regeling gelden. Deze regeling bepaalde dat de werknemer gedurende twaalf maanden een vergoeding ontvangt ter hoogte van 40% van het salaris over maximaal de helft van de overeengekomen arbeidsomvang. Deze oude regeling blijft gelden tot 1 april 2025. Werkgevers en werknemers die al een afspraak hebben gemaakt, zien hun afspraken onveranderd behouden.

Belastingsaansluiting en sociale voorwaarden

Tijdens ouderschapsverlof blijft de werknemer onderworpen aan alle sociale voorwaarden die normaal gelden. Dit betekent dat de werknemer tijdens ouderschapsverlof verder loonopbouw, verlof en pensioenopbouw geniet. In het kader van de nieuwe regeling is het ook mogelijk om het zogenaamde "loopbaanbudget" en IKB (Individuele Competentie Bonus) op te bouwen tijdens ouderschapsverlof. Dit is een belangrijke wijziging in vergelijking met de oude regeling, waarbij deze voordelen niet of beperkt werden toegepast tijdens ouderschapsverlof.

Handelsvertegenwoordigers en vrachtwagenchauffeurs

Voor werknemers met een variabele beloning, zoals handelsvertegenwoordigers en vrachtwagenchauffeurs, gelden specifieke regels. Het vakantieloon voor deze groep wordt berekend op basis van het gemiddelde loon over het voorgaande kalenderjaar. In het geval van ouderschapsverlof geldt dit principe ook, waarbij het loon dat tijdens ouderschapsverlof wordt uitgekeerd, gebaseerd is op het gemiddelde loon over het voorgaande jaar.

Belangrijke regels binnen de CAO Transport & Logistiek 2025

De CAO Transport & Logistiek 2025 bevat ook een aantal belangrijke regels die van toepassing zijn op ouderschapsverlof. Zo is het aanvragen van ouderschapsverlof bij de werkgever in principe goedkeuringsplichtig. De werkgever dient de aanvraag binnen een redelijke termijn te beoordelen en goed of af te keuren. In het geval van zwaarwegende bedrijfsbelangen kan de aanvraag worden afgewezen.

Bovendien geldt dat ouderschapsverlof binnen 6 maanden na het kalenderjaar waarin het is opgebouwd, moet worden opgenomen. Anders vervallen de uren ouderschapsverlof. Deze regel geldt zowel voor betaald als onbetaald ouderschapsverlof.

Toepassing en praktische gevolgen

De wijzigingen in de regeling per 1 april 2025 hebben praktische gevolgen voor zowel werknemers als werkgevers. Voor werknemers is het nu duidelijker welke rechten en verplichtingen er zijn. Het feit dat het salaris tijdens betaald ouderschapsverlof volledig aanvult, betekent dat werknemers financieel beter af zijn dan bij de oude regeling, waarbij het salaris slechts 40% was aanvullend op de uitkering via het UWV.

Voor werkgevers betekent de nieuwe regeling dat er aandacht moet worden besteed aan het aanvragen en verwerken van uitkeringen via het UWV. De werkgever is verplicht om deze uitkeringen aan te vragen op naam van de werknemer en ervoor te zorgen dat deze correct worden verwerkt. Dit heeft invloed op het loonadministratieproces en vereist een nauwkeurige administratieve opvolging.

Overgangsregeling

Werkgevers en werknemers die afspraken hebben gemaakt vóór 1 april 2025, zien deze afspraken intact blijven. Dit geldt ook voor de oude regeling waarbij de werknemer gedurende twaalf maanden een vergoeding ontvangt van 40% van het salaris. Deze overgangsregeling zorgt ervoor dat er geen onverwachte veranderingen optreden in bestaande afspraken. Werknemers die een nieuwe aanvraag doen vanaf 1 april 2025, zien de nieuwe regeling automatisch van toepassing.

Invloed op looninrichting

De nieuwe regeling heeft ook gevolgen voor de looninrichting. Werkgevers moeten er rekening mee houden dat het loon tijdens ouderschapsverlof volledig wordt aangevuld. Dit betekent dat de uitkering van het UWV direct wordt doorgevoerd naar de werknemer. Voor loonadministratie is het belangrijk om de juiste looncomponenten aan te passen en ervoor te zorgen dat de uitkering correct wordt verwerkt.

Beperkingen en toepassingsgebied

De regeling voor ouderschapsverlof is alleen van toepassing op werknemers die werken onder de CAO Transport & Logistiek 2025. Werknemers die onder een andere CAO vallen, kunnen andere regels tegenkomen. Het is daarom belangrijk dat werknemers zich informeren over de CAO die op hen van toepassing is en de regels die daarbij horen.

Conclusie

De regeling van ouderschapsverlof in de CAO Transport & Logistiek 2025 is per 1 april 2025 aangepast om het gebruik van ouderschapsverlof eenvoudiger en duidelijker te maken. De nieuwe regeling maakt het mogelijk om 9 werkweken ouderschapsverlof op te nemen in het eerste levensjaar van het kind, waarbij het salaris tijdens ouderschapsverlof volledig aanvult. Daarnaast blijft onbetaald ouderschapsverlof mogelijk tot het achtste levensjaar van het kind. De wijzigingen zijn ontworpen om de regeling beter aansluiting te geven op de wettelijke regelgeving en om ervoor te zorgen dat werknemers en werkgevers duidelijke richtlijnen hebben bij het aanvragen en toepassen van ouderschapsverlof. Het is belangrijk dat zowel werknemers als werkgevers zich informeren over de nieuwe regeling en ervoor zorgen dat afspraken goed worden gecoördineerd.

Bronnen

  1. CAO Transport & Logistiek 2025 vakantie en verlofvormen
  2. Vereenvoudiging regeling ouderschapsverlof
  3. Vereenvoudiging vergoeding ouderschapsverlof per 1 april 2025
  4. Regeling betaald en onbetaald ouderschapsverlof
  5. Nieuwe cao regeling voor betaald ouderschapsverlof (Sociaal Werk)

Gerelateerde berichten