Traktaties voor 3-jarige Kinderen: Ideeën voor de Kinderopvang
september 7, 2025
De rol van de kinderopvang in de ontwikkeling van kinderen is significant, en een belangrijk aspect daarvan is het stimuleren van taalontwikkeling en leesplezier. Verschillende initiatieven en methoden kunnen worden ingezet om kinderen al op jonge leeftijd enthousiast te maken voor boeken en lezen. Dit artikel beschrijft de mogelijkheden en benadrukt het belang van voorlezen en het werken met boeken binnen de kinderopvang, gebaseerd op beschikbare informatie.
Voorlezen is een fundamentele activiteit die de taalontwikkeling van kinderen stimuleert. Dagelijks voorlezen en praten over boeken staan centraal in leesbevorderende activiteiten binnen de kinderopvang. Boeken bieden 'vitamine voor de hersenen', ontspannen kinderen en trainen hun concentratievermogen. Bovendien draagt het bij aan de ontwikkeling van fantasie, sociale en emotionele vaardigheden. Het is belangrijk om betekenisvolle activiteiten rondom het voorlezen te organiseren.
Er zijn jaarlijks diverse nationale campagnes en projecten die de aandacht vestigen op het belang van lezen, zoals de Nationale Voorleesdagen en de Media Ukkie Dagen. Stadkamer organiseert tijdens deze themaweken activiteiten in en buiten de bibliotheek, vaak in samenwerking met het onderwijs. De Nationale Voorleesdagen, die plaatsvinden in januari, richten zich op het stimuleren van het voorlezen aan kinderen tot 6 jaar, met het Prentenboek van het Jaar als centraal thema. De campagne wordt afgetrapt met het Nationale Voorleesontbijt, waarbij bekende Nederlanders voorlezen op kinderopvanglocaties. De Media Ukkie Dagen, in maart, richten zich op mediawijsheid bij jonge kinderen.
Om lezen te promoten in de kinderopvang, is het belangrijk om een boekenrijke omgeving te creëren. Dit betekent dat er een divers aanbod aan boeken aanwezig moet zijn, van weetjesboeken tot moppenboeken, die aansluiten bij de interesses van de kinderen. Het is ook waardevol om kinderen de mogelijkheid te bieden om samen met een maatje te lezen, of om deel te nemen aan toneelleesactiviteiten. Een creatieve activiteit is het zelf maken van een boek, bijvoorbeeld een verhalenboek of een dichtbundel.
Na het voorlezen kunnen verwerkingsactiviteiten worden ingezet om het verhaalbegrip en het plezier te versterken. Activiteiten zoals knutselen, toneelspelen of het maken van een filmpje, geïnspireerd door het verhaal, zijn hierbij passend. Het is belangrijk om de verwerkingsactiviteit dicht bij het verhaal te houden. Voorbeelden van concrete, uitgewerkte voorbeelden bij boeken, speciaal voor de kinderopvang, zijn te vinden op www.leesplan.nl/kinderopvang/praktische-tips.
Er zijn diverse auteurs en boeken die geschikt zijn voor gebruik in de kinderopvang. Enkele suggesties zijn:
Specifieke boeken die worden genoemd zijn:
Het is belangrijk om ook oudere kinderen te blijven voorlezen. Om dit te stimuleren, kunnen de volgende tips worden toegepast:
Pedagogisch medewerkers in de buitenschoolse opvang (BSO) spelen een cruciale rol in het enthousiasmeren van kinderen om te lezen. Door zelf als leesbevorderaar op te treden, kunnen ze kinderen ook na school in aanraking brengen met boeken en leesbevorderingsactiviteiten. Uit onderzoek blijkt dat bijna 70 procent van de zevenjarigen thuis vrijwel dagelijks een boek leest, maar dit percentage daalt naar 35 procent op twaalfjarige leeftijd. Dit onderstreept het belang van het stimuleren van lezen ook buiten de thuissituatie.
Het stimuleren van lezen en voorlezen in de kinderopvang is essentieel voor de taalontwikkeling en het leesplezier van kinderen. Door een boekenrijke omgeving te creëren, gebruik te maken van nationale campagnes en praktische tips toe te passen, kunnen pedagogisch medewerkers een belangrijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling van jonge lezers. Het is belangrijk om te onthouden dat voorlezen niet alleen voor jonge kinderen is; ook oudere kinderen profiteren van het voorlezen en de interactie die daarbij komt kijken.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet