Subsidiebeleid voor Omzetting Peuterspeelzaal naar Kindercentrum en Arbeidsvoorwaarden

De omzetting van peuterspeelzaalwerk met voorschoolse educatie naar kinderopvang met voorschoolse educatie brengt specifieke financiële consequenties met zich mee, met name op het gebied van personeelskosten. Deze consequenties zijn aanleiding geweest voor het opstellen van subsidieregelingen om houders van kindercentra te ondersteunen bij de harmonisatie van arbeidsvoorwaarden. Dit artikel beschrijft de relevante regelgeving en voorwaarden voor deze subsidies, gebaseerd op beschikbare documenten.

Doel van de Subsidieregeling

Het primaire doel van de subsidieregeling is om houders van kindercentra te compenseren voor de extra personeelskosten die ontstaan door de overgang van peuterspeelzaalwerk naar kinderopvang. Deze extra kosten vloeien voort uit de toepassing van de Handreiking harmonisatie arbeidsvoorwaarden Peuterspeelzalen-kinderopvang, die tijdelijk aanvullende kosten met zich meebrengt bovenop de reguliere Cao Kinderopvang. De regeling richt zich specifiek op de periode na de inwerkingtreding van de Wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk.

Wettelijke Basis en Definities

De subsidieregeling is gebaseerd op de Algemene Subsidieverordening (ASA 2013) en de Algemene wet bestuursrecht. Verschillende termen zijn binnen de regeling specifiek gedefinieerd. Een ‘beroepskracht voorschoolse educatie’ wordt gedefinieerd als de professional zoals bedoeld in artikel 1.1 van de Wet kinderopvang. Een ‘houder’ is de persoon of entiteit aan wie een onderneming toebehoort die een kindercentrum exploiteert, geregistreerd in het Handelsregister. Een ‘kindercentrum’ is een instelling die voorschoolse educatie aanbiedt en geregistreerd is in het landelijk register kinderopvang. ‘Voorschoolse educatie’ verwijst naar de educatie zoals beschreven in het relevante beleidsplan. De ‘Cao Kinderopvang’ betreft de cao Kinderopvang 2016 – 2017 of een latere versie, terwijl de ‘Cao Welzijn’ verwijst naar de cao Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening 2016 – 2017 of een opvolger daarvan.

Voorwaarden voor Subsidieaanvraag

Om in aanmerking te komen voor de subsidie, moet de aanvrager, de houder van het kindercentrum, aan specifieke voorwaarden voldoen. De belangrijkste voorwaarden zijn:

  • Registratie: Het kindercentrum moet geregistreerd zijn in het landelijk register kinderopvang.
  • Periodieke Subsidie: De houder moet voldoen aan de voorwaarden voor periodieke subsidie op grond van de Subsidieregeling voorschoolse educatie Amsterdam 2018.
  • Eerdere Subsidie: Aan de houder moet in 2017 subsidie zijn verleend voor het aanbieden van voorschoolse educatie in een peuterspeelzaal.
  • Geen Eerdere Subsidie Hoogeveen: In de gemeente Hoogeveen mag in 2017 geen subsidie zijn verleend voor voorschoolse educatie in een peuterspeelzaal.
  • Voldoen aan Verplichtingen: De aanvrager moet voldoen aan de verplichtingen zoals gesteld in de Subsidiebeleidsregels Kindgebonden financiering Peuteropvang gemeente Hoogeveen.

Benodigde Documentatie bij Aanvraag

Naast de algemene vereisten van de ASA 2013, vereist de aanvraag specifieke documentatie. Deze omvat:

  • Overzicht Medewerkers: Een gedetailleerd overzicht van de medewerkers waarop de Handreiking van toepassing is. Dit overzicht moet per medewerker de volgende informatie bevatten:
    • Functie voor 1 april 2017 en op het moment van de aanvraag, inclusief de omvang van het dienstverband.
    • Het salaris dat de medewerker verdiende op 1 april 2017 op basis van de Cao Welzijn.
    • De inschaling in de Cao Kinderopvang en het salaris dat de medewerker zou verdienen op basis van deze Cao met ingang van 1 januari van het jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.
  • Begroting: Een gedetailleerde begroting waarin de extra salariskosten worden berekend die de aanvrager maakt vanwege de verschillen tussen de Cao Welzijn en de Cao Kinderopvang.

Berekening van de Subsidie

De subsidie wordt berekend op basis van het verschil in salaris dat een medewerker zou ontvangen volgens de inschaling van de Cao Kinderopvang, vergeleken met het salaris dat de medewerker daadwerkelijk ontvangt op basis van de Cao Welzijn 2016-2017, conform de Handreiking. De subsidie dekt de extra salariskosten die de houder maakt als gevolg van deze verschillen. Alleen de personeelskosten van medewerkers die direct betrokken zijn bij de uitvoering van voorschoolse educatie of directe ondersteuning daarvan, en die op 1 april 2017 een dienstverband voor onbepaalde tijd hadden op basis van de Cao Welzijn, komen in aanmerking voor de berekening.

Subsidieplafond en Verdeelsleutel

Er wordt jaarlijks een subsidieplafond vastgesteld voor de activiteiten die in aanmerking komen voor subsidie. Indien het subsidieplafond niet toereikend is om alle aanvragen te honoreren, wordt het beschikbare bedrag evenredig verdeeld over de aanvragen die voldoen aan de criteria voor subsidieverlening. Dit betekent dat elke aanvrager een percentage van het aangevraagde bedrag ontvangt, gebaseerd op de verhouding tussen het totale beschikbare subsidiebedrag en de totale som van alle goedgekeurde aanvragen.

Dienstverband en Subsidiebedrag

Indien het dienstverband van een medewerker tijdens het jaar waarin de subsidie wordt verleend beëindigd wordt, wordt het subsidiebedrag naar rato berekend, gebaseerd op het aantal gewerkte maanden. Dit zorgt ervoor dat de subsidie alleen wordt verleend voor de periode waarin de medewerker daadwerkelijk werkzaam was en de extra salariskosten werden gemaakt.

Geldigheid en Inwerkingtreding

De beleidsregels treden in werking de dag na publicatie en werken terug tot en met 1 maart 2018. Ze vervallen van rechtswege op 31 december 2019, maar blijven van toepassing op de vaststelling van subsidies die op grond van deze beleidsregels zijn verleend.

Conclusie

De subsidieregelingen voor CAO-compensatie zijn van belang voor houders van kindercentra die de overgang van peuterspeelzaalwerk naar kinderopvang hebben voltooid. De regelingen bieden financiële ondersteuning om de extra personeelskosten te compenseren die voortvloeien uit de harmonisatie van arbeidsvoorwaarden. Het is essentieel dat aanvragers voldoen aan de gestelde voorwaarden en de benodigde documentatie correct indienen om in aanmerking te komen voor de subsidie. De regeling is tijdelijk van aard en geldt tot 31 december 2019, maar heeft gevolgen voor reeds verleende subsidies.

Bronnen

  1. Regeling vervallen per 31-12-2019
  2. Beleidsplan Eén voorziening voor alle Amsterdamse peuters

Σχετικές αναρτήσεις