logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Samenwerking en Beleid rondom Kinderopvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie in de Gemeente Waalwijk

De gemeente Waalwijk heeft beleid ontwikkeld met betrekking tot peuterspeelzaalwerk, kinderopvang (dagopvang en buitenschoolse opvang) en de integratie daarvan in het brede schoolconcept. Dit artikel beschrijft de uitgangspunten, actiepunten en samenwerkingsvormen die in dit beleid zijn vastgelegd, gebaseerd op beschikbare documentatie. De focus ligt op de organisatie van opvang voor kinderen van 2 tot 12 jaar, de criteria voor deelname aan Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), en de rolverdeling tussen gemeente, onderwijsinstellingen en kinderopvangorganisaties.

Integrale Samenwerking en het Brede Schoolconcept

Een belangrijk uitgangspunt is de integrale samenwerking, waarbij peuterspeelzaal en kinderopvang volledig geïntegreerd zijn in één kindcentrum. Dit optimaliseert het aanbod van voorschoolse educatie en de infrastructuur daarvoor. De gemeente Waalwijk staat gemeenten vrij in het tempo en de wijze waarop deze samenwerking lokaal wordt ingevuld. De fusie tussen Stichting Peuterspeelzalen Waalwijk en Mikz BV heeft deze samenwerking vereenvoudigd, waardoor peuterspeelzaalwerk en kinderopvang vanuit een centrale aansturing kunnen worden georganiseerd. Mikz Kinderopvang is de grootste aanbieder van kinderopvang in de gemeente, bestaande uit dagopvang en buitenschoolse opvang (voorschoolse, tussentijdse en naschoolse opvang). De eerste gecombineerde peutergroep (kinderen uit de peuterspeelzaal en kinderopvang) is gestart met de ingebruikname van het pluspunt BaLaDe.

Buitenschoolse Opvang en Sport- en Cultuurvoorzieningen

De buitenschoolse opvang (BSO) wordt gezien als een expliciet onderdeel van het brede schoolconcept. Er is potentieel om een link te leggen tussen BSO en sport- en cultuuractiviteiten, met name voor kinderen van 8 tot 12 jaar. De verantwoordelijkheid voor de BSO ligt echter bij het onderwijs, niet bij de gemeente. Schoolbesturen zijn sinds 1 augustus 2007 verplicht om een arrangement voor BSO aan ouders aan te bieden indien zij hierom vragen. Het gebruik van sport- en cultuurvoorzieningen door BSO mag niet leiden tot uitbreiding van deze accommodaties, en de gemeente zal hier geen financiële middelen voor beschikbaar stellen. BSO-aanbieders dienen zelf een geschikte accommodatie te zoeken die voldoet aan de vraag.

Spreidingsprincipe en Locatiekeuze

Bij de spreiding van BSO-locaties wordt een spreidingsprincipe gehanteerd. Voor kinderen van 4 tot 7 jaar vindt de opvang in en rondom het schoolgebouw plaats, terwijl kinderen van 8 tot 12 jaar kennis kunnen maken met sport en cultuur buiten het schoolgebouw. Het zoeken en vinden van een geschikte locatie is de verantwoordelijkheid van de BSO-aanbieder. De gemeente streeft naar een optimaal gebruik van de aanwezige voorzieningen.

Samenwerking met Kinderopvangorganisaties

De gemeente staat open voor samenwerking met andere kinderopvangorganisaties dan Mikz, mits deze zich inhoudelijk aan het brede schoolconcept willen binden. Instemming van het betreffende schoolbestuur is hierbij een voorwaarde.

Criteria voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Er zijn specifieke criteria vastgesteld voor kinderen die in aanmerking komen voor VVE. Deze criteria zijn gericht op kinderen vanaf 2 jaar en omvatten:

  • Een laag opleidingsniveau van de primaire verzorger (basis(speciaal) onderwijs, (v)so-zmlk, of maximaal twee leerjaren voortgezet onderwijs).
  • Het thuis spreken van een andere taal dan Nederlands door de primaire verzorgers, en/of een onvoldoende stimulerende omgeving thuis.
  • (Dreigende) ontwikkelingsachterstand bij het kind, gerelateerd aan een taal- en/of leerachterstand, waarbij de achterstand verbeterd of verholpen kan worden door deelname aan een VVE-traject.

Overzicht van Voorzieningen per Wijk en Kern

Een overzicht van de voorzieningen voor primair onderwijs en voor- en naschoolse opvang is beschikbaar per wijk en kern. Dit overzicht omvat peuterspeelzalen, kinderopvanglocaties en buitenschoolse opvanglocaties. Voorbeelden van locaties zijn:

  • Centrum, Besoyen: Hummeltje Tummeltje (Mikz), Het StuurwielZiezo, Het Stuurwiel, RK Besoyen, RK Teresia.
  • Baardwijk, Laageinde, de Hoef: De Handenbindertjes (Mikz), ’t Pinkeltje (Mikz), Kindercentrum Balade (Mikz), Pinokkio, De Poort (Mikz), BaLaDe (Mikz), De Lunt (Mikz), PC Oranje Nassa, RK Baardwijk, OBS De Hoef/Hugo, Locatie De Hoef.
  • Antoniusparochie, Bloemenoord: ’t Peuterhofje (Mikz), ’t Stationneke (Mikz), ’t Wollukje (Mikz), Panda’s (Mikz), Hockeyclub (Mikz), Elegance Health Centre, RK Pieter Wijten, OBS De Hoef/ Hugo, Locatie Hugo.
  • Zanddonk, Meerdijk: Okidoki (Mikz), Kiekeboe (Mikz).

Het overzicht geeft ook inzicht in de vraag en het aanbod van ruimten per voorziening, evenals eventuele overschotten.

Personeelstekort in de Kinderopvang

Er wordt gewezen op een landelijk personeelstekort in de kinderopvang, dat mogelijk het gevolg is van een politiek compromis dat de kwaliteitsambities en het personeelstekort probeerde te balanceren. Dit compromis heeft mogelijk geleid tot een nationale personeelscrisis in de sector. Een mogelijke oplossing is om de onmogelijke eisen te versoepelen.

Regierol van de Gemeente en Overleg met Partners

De gemeente heeft een regierol in het beleid rondom peuterspeelzaalwerk en kinderopvang. Overleg met partners, zoals onderwijsinstellingen en kinderopvangorganisaties, is essentieel om het beleid effectief te implementeren.

Actiepunten en Beleidsdoelen

Het beleid omvat een aantal actiepunten en beleidsdoelen, waaronder:

  • Het voortbestaan en professionaliseren van peuterspeelzaal Bibelebons.
  • Uitbreiding van opvang bij leegstand van schoollokalen.
  • Overleg met het onderwijs over het gebruik van leegstaande schoollokalen.
  • Professionaliseren van peuterspeelzaal ’t Turfke in Capelle en uitbreiding met één groep om de wachtlijst op te heffen.

Behoefte aan Uitbreiding en Professionalisering

In bepaalde kernen, zoals Capelle, is er behoefte aan uitbreiding van de opvangcapaciteit en professionalisering van de peuterspeelzaal. Dit vereist overleg met het onderwijs over het gebruik van beschikbare ruimten.

Conclusie

Het beleid van de gemeente Waalwijk rondom kinderopvang en VVE is gericht op integrale samenwerking, optimalisatie van het aanbod, en het bieden van gelijke kansen aan alle kinderen. De nadruk ligt op het creëren van een stimulerende leeromgeving voor jonge kinderen, met aandacht voor de specifieke behoeften van kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. De samenwerking tussen gemeente, onderwijsinstellingen en kinderopvangorganisaties is cruciaal voor het succesvol implementeren van dit beleid. Het landelijke personeelstekort in de kinderopvang vormt echter een uitdaging die aandacht vereist.

Bronnen

  1. Lokaleregelgeving.overheid.nl
  2. Buitenhek.nl

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven