Salarisschalen en Periodieke Verhogingen in de Kinderopvang: Een Overzicht voor 2025
september 7, 2025
De gemeente Waalwijk heeft beleid ontwikkeld met betrekking tot peuterspeelzaalwerk, kinderopvang (dagopvang en buitenschoolse opvang) en de integratie daarvan in het brede schoolconcept. Dit artikel beschrijft de uitgangspunten, actiepunten en samenwerkingsvormen die in dit beleid zijn vastgelegd, gebaseerd op beschikbare documentatie. De focus ligt op de organisatie van opvang voor kinderen van 2 tot 12 jaar, de criteria voor deelname aan Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), en de rolverdeling tussen gemeente, onderwijsinstellingen en kinderopvangorganisaties.
Een belangrijk uitgangspunt is de integrale samenwerking, waarbij peuterspeelzaal en kinderopvang volledig geïntegreerd zijn in één kindcentrum. Dit optimaliseert het aanbod van voorschoolse educatie en de infrastructuur daarvoor. De gemeente Waalwijk staat gemeenten vrij in het tempo en de wijze waarop deze samenwerking lokaal wordt ingevuld. De fusie tussen Stichting Peuterspeelzalen Waalwijk en Mikz BV heeft deze samenwerking vereenvoudigd, waardoor peuterspeelzaalwerk en kinderopvang vanuit een centrale aansturing kunnen worden georganiseerd. Mikz Kinderopvang is de grootste aanbieder van kinderopvang in de gemeente, bestaande uit dagopvang en buitenschoolse opvang (voorschoolse, tussentijdse en naschoolse opvang). De eerste gecombineerde peutergroep (kinderen uit de peuterspeelzaal en kinderopvang) is gestart met de ingebruikname van het pluspunt BaLaDe.
De buitenschoolse opvang (BSO) wordt gezien als een expliciet onderdeel van het brede schoolconcept. Er is potentieel om een link te leggen tussen BSO en sport- en cultuuractiviteiten, met name voor kinderen van 8 tot 12 jaar. De verantwoordelijkheid voor de BSO ligt echter bij het onderwijs, niet bij de gemeente. Schoolbesturen zijn sinds 1 augustus 2007 verplicht om een arrangement voor BSO aan ouders aan te bieden indien zij hierom vragen. Het gebruik van sport- en cultuurvoorzieningen door BSO mag niet leiden tot uitbreiding van deze accommodaties, en de gemeente zal hier geen financiële middelen voor beschikbaar stellen. BSO-aanbieders dienen zelf een geschikte accommodatie te zoeken die voldoet aan de vraag.
Bij de spreiding van BSO-locaties wordt een spreidingsprincipe gehanteerd. Voor kinderen van 4 tot 7 jaar vindt de opvang in en rondom het schoolgebouw plaats, terwijl kinderen van 8 tot 12 jaar kennis kunnen maken met sport en cultuur buiten het schoolgebouw. Het zoeken en vinden van een geschikte locatie is de verantwoordelijkheid van de BSO-aanbieder. De gemeente streeft naar een optimaal gebruik van de aanwezige voorzieningen.
De gemeente staat open voor samenwerking met andere kinderopvangorganisaties dan Mikz, mits deze zich inhoudelijk aan het brede schoolconcept willen binden. Instemming van het betreffende schoolbestuur is hierbij een voorwaarde.
Er zijn specifieke criteria vastgesteld voor kinderen die in aanmerking komen voor VVE. Deze criteria zijn gericht op kinderen vanaf 2 jaar en omvatten:
Een overzicht van de voorzieningen voor primair onderwijs en voor- en naschoolse opvang is beschikbaar per wijk en kern. Dit overzicht omvat peuterspeelzalen, kinderopvanglocaties en buitenschoolse opvanglocaties. Voorbeelden van locaties zijn:
Het overzicht geeft ook inzicht in de vraag en het aanbod van ruimten per voorziening, evenals eventuele overschotten.
Er wordt gewezen op een landelijk personeelstekort in de kinderopvang, dat mogelijk het gevolg is van een politiek compromis dat de kwaliteitsambities en het personeelstekort probeerde te balanceren. Dit compromis heeft mogelijk geleid tot een nationale personeelscrisis in de sector. Een mogelijke oplossing is om de onmogelijke eisen te versoepelen.
De gemeente heeft een regierol in het beleid rondom peuterspeelzaalwerk en kinderopvang. Overleg met partners, zoals onderwijsinstellingen en kinderopvangorganisaties, is essentieel om het beleid effectief te implementeren.
Het beleid omvat een aantal actiepunten en beleidsdoelen, waaronder:
In bepaalde kernen, zoals Capelle, is er behoefte aan uitbreiding van de opvangcapaciteit en professionalisering van de peuterspeelzaal. Dit vereist overleg met het onderwijs over het gebruik van beschikbare ruimten.
Het beleid van de gemeente Waalwijk rondom kinderopvang en VVE is gericht op integrale samenwerking, optimalisatie van het aanbod, en het bieden van gelijke kansen aan alle kinderen. De nadruk ligt op het creëren van een stimulerende leeromgeving voor jonge kinderen, met aandacht voor de specifieke behoeften van kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. De samenwerking tussen gemeente, onderwijsinstellingen en kinderopvangorganisaties is cruciaal voor het succesvol implementeren van dit beleid. Het landelijke personeelstekort in de kinderopvang vormt echter een uitdaging die aandacht vereist.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet