Salarisschalen en Periodieke Verhogingen in de Kinderopvang: Een Overzicht voor 2025
september 7, 2025
De kinderopvang biedt een gestructureerde en stimulerende omgeving voor kinderen, waarbij zowel binnen- als buitenactiviteiten een belangrijke rol spelen. Een goede dagindeling en gevarieerde activiteiten dragen bij aan de ontwikkeling van kinderen en bieden ouders een betrouwbare opvangmogelijkheid. Dit artikel beschrijft de typische dagindeling en activiteiten die binnen de kinderopvang worden aangeboden, gebaseerd op beschikbare informatie.
De dagindeling in de kinderopvang is vaak gestructureerd om een gevoel van veiligheid en voorspelbaarheid te bieden. De meeste opvanglocaties hanteren een vergelijkbare basisstructuur, met ruimte voor flexibiliteit afhankelijk van de leeftijd en behoeften van de kinderen.
De dag begint doorgaans tussen 7.00 en 9.00 uur met het brengen van de kinderen. Ouders hebben de mogelijkheid om eventuele belangrijke informatie over de ochtend te bespreken met de pedagogisch medewerkers. Tot 8.00 uur vindt de opvang vaak plaats in een ruime speelhal, waar kinderen vrij kunnen spelen voordat ze naar hun eigen groepen gaan.
Rond 9.30 uur is er vaak een gezamenlijke activiteit, zoals het drinken van yoghurt, waarbij een liedje wordt gezongen of een spelletje wordt gedaan. Dit bevordert de sociale interactie en het groepsgevoel. Aansluitend wordt er gewerkt aan een thema, bijvoorbeeld een Puk-thema of een naderende feestdag. Binnen het thema worden activiteiten aangeboden die spelenderwijs leerdoelen stimuleren. Zo kunnen kinderen bijvoorbeeld leren over ziekte zijn door middel van een ‘zieke’ handpop, het luisteren naar een hartslag met een stethoscoop, of het maken van een beterschapskaart.
Van ongeveer 10.30 tot 11.30 uur staat buiten spelen op het programma. Ongeacht het weer worden kinderen aangemoedigd om naar buiten te gaan, omdat regenachtig weer ook uitdagingen biedt, zoals het stampen in plassen en het observeren van wolken. Pedagogisch medewerkers zorgen voor voldoende beweging en stimulatie.
Rond 11.30 uur is het tijd voor de lunch. De pedagogisch medewerkers eten mee met de kinderen, wat dient als voorbeeldgedrag. Er wordt rekening gehouden met een gezond voedingsbeleid bij de keuze van eten en drinken.
De kinderen die alleen in de ochtend worden opgevangen, worden tussen 12.30 en 13.30 uur opgehaald. Kinderen die de hele dag opvang hebben, kunnen tussen 12.30 en 15.00 uur een middagdutje doen. De jongste kinderen hebben vaak een eigen slaap- en voedingsritme, dat vooraf met de ouders wordt besproken. Kinderen die niet slapen, kunnen spelen op de groep of in de buitenruimte.
Rond 15.30 uur wordt er fruit gegeten, waarbij gevarieerd en seizoensgebonden fruit wordt aangeboden. Het fruit wordt in kleine stukjes gesneden en de kinderen mogen zelf kiezen wat ze willen pakken. Na het fruit eten worden er weer activiteiten in het kader van het thema gedaan.
De opvang eindigt doorgaans tussen 16.00 en 18.30 uur, waarbij ouders hun kinderen kunnen ophalen. Vanaf 17.15 uur vindt de opvang vaak weer plaats in de ruime speelhal.
De buitenschoolse opvang (BSO) biedt een aanvulling op de schoolse opvang, waar kinderen na schooltijd kunnen ontspannen en plezier maken. De BSO is een plek waar kinderen kunnen deelnemen aan activiteiten, vrij spelen met vriendjes, of juist relaxen.
De BSO biedt een breed scala aan activiteiten, zoals koken in een speciaal ingerichte keuken, muziek- en theaterworkshops, klussen in een timmerschuur, en uitstapjes naar bijvoorbeeld de dierentuin. Door samen te spelen leren kinderen omgaan met verschillen, grenzen verkennen, voor zichzelf opkomen, zelfstandig worden en vrienden maken. De BSO fungeert als een derde leefwereld, naast thuis en school, en speelt een partnerrol in de opvoeding.
BSO-intensief (BSO-i) is een optie voor kinderen die naar speciaal basisonderwijs gaan. Deze vorm van opvang biedt een gestructureerd en overzichtelijk aanbod in een kleine groep, met extra aandacht vanuit speciaal opgeleide pedagogisch medewerkers.
Voor kinderen die naar een internationale school gaan, is er BSO met een internationaal karakter, waar Engels wordt gesproken en rekening wordt gehouden met verschillende culturen en gebruiken.
Sommige vestigingen bieden ook de mogelijkheid tot opvang voor schooltijd, waarbij kinderen samen kunnen ontbijten, lezen of een spelletje spelen.
Bij warm weer is het belangrijk om kinderen te stimuleren om actief te blijven en tegelijkertijd af te koelen. Verschillende activiteiten kunnen hierbij helpen.
Een populaire activiteit is het maken van ‘dino eieren van ijs’. Hierbij worden ballonnen gevuld met kleine dino speeltjes en water, en vervolgens bevroren. De kinderen kunnen vervolgens proberen de dino’s te bevrijden door op het ijs te hakken met een lepel, er mee te gooien of het in de zon te zetten.
Een watertafel of zwembadje biedt veel waterpret. Kinderen kunnen spelen met potjes, pannetjes, schepjes, foam spuitjes, bekers en bootjes.
Sponzen gooien is een eenvoudige en leuke activiteit. Kinderen kunnen natte sponsen naar elkaar gooien of een spel spelen waarbij ze proberen een dartbord te raken met de sponsen.
Schilderen met ijsblokjes is een creatieve en verkoelende activiteit.
Een belangrijk aspect van de kinderopvang is het voedingsbeleid. Er wordt gezorgd voor gevarieerd en seizoensgebonden fruit, dat in kleine stukjes wordt gesneden. Pedagogisch medewerkers eten mee met de kinderen tijdens de maaltijden, wat dient als voorbeeldgedrag.
De vaste tijden voor het ophalen en brengen van kinderen zorgen voor structuur en duidelijkheid, wat bijdraagt aan een veilige sfeer in de groep.
De buitenschoolse opvang biedt flexibiliteit en maatwerk. Het is mogelijk om extra dagen opvang aan te vragen, mits de groepsgrootte en personele bezetting het toelaten. Ook is het mogelijk om dagen te ruilen.
Voor kinderen die behoefte hebben aan meer structuur, is er BSO-intensief. Voor kinderen die naar een internationale school gaan, is er BSO met een internationaal karakter.
Voorafgaand aan de opvang is er een kennismakingsgesprek met de ouders, waarin wordt besproken wat de beste manier is om het kind zich thuis te laten voelen. Kinderen kunnen minimaal één keer wennen aan de opvang, waarbij de ouders beschikbaar moeten blijven.
De kinderopvang biedt een gestructureerde en stimulerende omgeving voor kinderen, met een gevarieerd aanbod van activiteiten en een duidelijke dagindeling. De BSO biedt een aanvulling op de schoolse opvang, waar kinderen kunnen ontspannen, spelen en leren. Flexibiliteit en maatwerk zijn belangrijke aspecten van de kinderopvang, waarbij rekening wordt gehouden met de individuele behoeften van elk kind. Een gezond voedingsbeleid en een veilige sfeer dragen bij aan het welzijn van de kinderen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet