logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Pedagogisch Beleidsplan Kinderopvang: Kwaliteit, Ontwikkeling en Samenwerking

De kinderopvang speelt een cruciale rol in de ontwikkeling en het welzijn van kinderen. Een goed doordacht pedagogisch beleidsplan vormt de basis voor kwalitatief hoogstaande opvang, waarin kinderen zich veilig voelen en optimaal kunnen groeien. Dit artikel beschrijft de kernaspecten van een dergelijk beleidsplan, gebaseerd op de visie en werkwijze van Flow kinderopvang.

Pedagogische Visie en Doelen

Flow kinderopvang beschouwt opvang als meer dan een veilige plek; het is een omgeving die actief bijdraagt aan de ontwikkeling en kansen van kinderen. De organisatie streeft ernaar om een dienstverlening op het hoogste niveau te bieden, met een sterke focus op pedagogische kwaliteit. Centraal staan de vier pedagogische doelen uit de Wet kinderopvang: het bieden van emotionele veiligheid, het uitdagen van kinderen in hun persoonlijke ontwikkeling, het begeleiden van kinderen in hun sociale ontwikkeling en het laten kennismaken met de normen en waarden van de samenleving.

De Leuvense ontwikkelingsgerichte aanpak vormt de basis van de pedagogische werkwijze. Welbevinden en betrokkenheid van de kinderen staan hierbij centraal. Wanneer kinderen zich prettig voelen en geboeid zijn, komen zij tot leren en ontwikkeling.

Emotionele Veiligheid en Persoonlijke Ontwikkeling

Een veilige en vertrouwde omgeving is essentieel voor de ontwikkeling van een positief zelfbeeld bij kinderen. Pedagogisch professionals begeleiden kinderen bij het wennen aan het dagritme, het leren kennen van andere kinderen en het samenleven in de groep. Zij observeren en reageren op zowel verbale als non-verbale signalen.

Kinderen worden spelenderwijs uitgedaagd op verschillende ontwikkelingsgebieden, waaronder motoriek, cognitie, taal en creativiteit. De inrichting van de opvanglocaties is afgestemd op de leeftijd en ontwikkelingsfase van de kinderen. Baby’s krijgen ruimte om te bewegen, peuters spelen in thematische hoeken en op de buitenschoolse opvang (BSO) zijn er plekken om te ontspannen of creatief bezig te zijn. De begeleiding sluit aan bij wat een kind al kan en biedt ondersteuning bij wat een kind nog lastig vindt, met als doel zelfstandigheid en zelfvertrouwen te bevorderen.

Sociale Ontwikkeling en Normen en Waarden

In de kinderopvang leren kinderen samen te spelen, vrienden te maken en rekening te houden met elkaar. De aanwezigheid van leeftijdsgenootjes biedt mogelijkheden om sociale vaardigheden te oefenen. Pedagogisch professionals begeleiden de interacties, helpen kinderen grenzen te respecteren en voor zichzelf op te komen. Kinderen krijgen de ruimte om zelf keuzes te maken, bijvoorbeeld in het spelmateriaal. Op de BSO worden kinderen betrokken bij besluitvorming, bijvoorbeeld via kinderparticipatie zoals de functie van kinderwethouder.

De opvang is een plek waar kinderen kennismaken met de cultuur, normen en waarden van de samenleving. Pedagogisch professionals geven hierin het goede voorbeeld, stimuleren gewenst gedrag en begrenzen ongewenst gedrag. Zo leren kinderen respectvol met elkaar omgaan en ontdekken ze dat iedereen verschillend is.

Kwaliteit en Partnerschap met Ouders

Kwaliteit is een fundamenteel aspect van de opvang. Goede kinderopvang bevordert de ontwikkeling van kinderen, met name voor kinderen uit kwetsbare gezinnen. Om de kwaliteit te waarborgen, wordt de werkwijze voortdurend kritisch gevolgd en aangepast aan veranderende inzichten en behoeften. Regelmatige audits, tevredenheidsonderzoeken en overleg met oudercommissies dragen bij aan kwaliteitsbewaking. Daarnaast voert de GGD jaarlijks inspecties uit.

Een goed contact met ouders is essentieel voor het welzijn van kinderen. Ouders worden gezien als de belangrijkste opvoeders en er wordt met hen samengewerkt op basis van respect, vertrouwen en gelijkwaardigheid. Bij de start van de opvang is er een intakegesprek waarin belangrijke informatie wordt uitgewisseld en afspraken worden gemaakt over de wenperiode. Ouders worden op de hoogte gehouden via persoonlijke overdrachten, oudergesprekken, een ouderportaal en nieuwsbrieven. Ook worden er ouderavonden georganiseerd.

Stabiliteit, Veiligheid en het Vierogenprincipe

Stabiliteit op de groepen wordt bevorderd door een vaste groep pedagogisch professionals. Dit draagt bij aan een vertrouwde omgeving voor de kinderen.

Veiligheid is een prioriteit. Kinderen leren door te ontdekken en te proberen, maar er kunnen ook kleine ongelukjes gebeuren. De medewerkers zorgen voor een veilige omgeving waarin kinderen ruimte hebben om te experimenteren.

Het vierogenprincipe wordt nageleefd om de veiligheid en kwaliteit van de opvang te waarborgen. Dit betekent dat er altijd minimaal twee pedagogisch professionals aanwezig zijn. Tijdens bepaalde uren, zoals ’s ochtends en tijdens de middagpauze, kan de beroepskracht-kindratio tijdelijk worden afgeweken, maar er is altijd minimaal de helft van het benodigde aantal medewerkers aanwezig.

Ondersteuning en VVE

Flow kinderopvang biedt extra ondersteuning aan kinderen die dit nodig hebben. Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) wordt aangeboden aan kinderen met een VVE-indicatie. Er worden extra uren besteed aan VVE-activiteiten en er worden jaarlijks audits uitgevoerd om de kwaliteit te waarborgen. De VVE-beleidsmedewerker begeleidt de speelleerroutines, introduceert nieuwe thema’s en materialen, en bevordert de ouderbetrokkenheid.

De opvang richt zich op kinderen van zes weken tot en met twaalf jaar, wat vraagt om zorgvuldigheid en een breed scala aan activiteiten en begeleiding. De organisatie ziet opvang niet alleen als het verzorgen van kinderen, maar ook als samen met ouders werken aan optimale ontwikkeling.

Professionele Ontwikkeling van Medewerkers

De kwaliteit van de opvang staat of valt met de kwaliteit van de medewerkers. Flow kinderopvang investeert in de professionele ontwikkeling van haar medewerkers. Er zijn mogelijkheden voor stagiaires en medewerkers in opleiding (BBL). Pedagogisch coaches en VVE-beleidsmedewerkers bieden begeleiding en ondersteuning. Medewerkers hebben toegang tot een kwaliteitshandboek met alle protocollen en beleidsstukken. Er is wettelijk minimaal 50 uur per jaar beschikbaar voor professionele ontwikkeling, en op VVE-locaties wordt extra tijd besteed aan VVE-gerelateerde trainingen.

Meldcode Kindermishandeling

Flow kinderopvang hanteert de meldcode kindermishandeling. Dit is een procedure die medewerkers helpt om signalen van kindermishandeling te herkennen en hierop adequaat te reageren.

Conclusie

Een goed pedagogisch beleidsplan is essentieel voor kwalitatief hoogstaande kinderopvang. Flow kinderopvang beschouwt opvang als meer dan een veilige plek; het is een omgeving die actief bijdraagt aan de ontwikkeling en kansen van kinderen. Door te focussen op emotionele veiligheid, persoonlijke en sociale ontwikkeling, kwaliteit, partnerschap met ouders en professionele ontwikkeling van medewerkers, streeft de organisatie ernaar om een optimale leer- en leefomgeving te bieden voor alle kinderen. De implementatie van de Leuvense ontwikkelingsgerichte aanpak en de naleving van de wettelijke kaders, zoals de meldcode kindermishandeling, onderstrepen het commitment aan het welzijn en de ontwikkeling van de kinderen.

Bronnen

  1. Flow Kinderopvang Pedagogisch Beleidsplan

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven