Kinderopvang: Financiering en Vergoedingen voor Ouders
september 7, 2025
De kosten van kinderopvang vormen een aanzienlijke financiële last voor veel ouders. Om deze last te verlichten, zijn er verschillende regelingen die een tegemoetkoming bieden in de kosten. Deze regelingen zijn gebaseerd op de kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst en lokale beleidsregels. Dit artikel geeft een overzicht van de mogelijkheden en voorwaarden voor een tegemoetkoming in de eigen bijdrage voor kinderopvang.
De tegemoetkoming in de kinderopvangkosten is bedoeld voor inwoners die noodgedwongen gebruik maken van kinderopvang om te kunnen werken, scholing te volgen, een re-integratietraject te doorlopen of een inburgeringscursus te volgen. Het doel is te voorkomen dat de kosten van kinderopvang een belemmering vormen voor deze activiteiten. De regeling richt zich specifiek op de eigen bijdrage die, ondanks de kinderopvangtoeslag, voor de ouder blijft.
De tegemoetkoming is bedoeld voor ouders met jonge kinderen die gebruikmaken van geregistreerde kinderopvang, zoals een geregistreerd kindercentrum, een geregistreerde gastouderopvang of tussenschoolse opvang. De regeling is in het bijzonder van belang voor ouders met een gering inkomen, maar kan ook gelden voor andere doelgroepen die aan de gestelde criteria voldoen.
De hoogte van de tegemoetkoming wordt berekend op basis van verschillende factoren. Allereerst wordt rekening gehouden met de Kinderopvangtoeslagtabel van de Belastingdienst op het moment van aanvraag of de feitelijke aanvang van de kinderopvang, met een maximum van drie maanden voorafgaande aan de aanvraag. De tegemoetkoming is gelijk aan de vergoeding die op grond van de geldende tarieven van de Belastingdienst-Toeslagen wordt gehanteerd.
Daarnaast wordt de maximale uurprijs in acht genomen die door de Belastingdienst wordt vastgesteld. Als de gekozen opvangvorm duurder is dan deze maximale uurprijs, komt het verschil voor rekening van de ouder. De tegemoetkoming wordt toegekend voor het aantal uren kinderopvang dat noodzakelijk wordt geacht, met een maximum van het aantal uren waarvoor een kinderopvangtoeslag mogelijk is. Het maximum aantal uren dat in aanmerking komt voor tegemoetkoming is 230 uur per kind per maand.
Voor ouders met een gering inkomen, lager dan 150% van de van toepassing zijnde inkomensnorm, geldt een speciale regeling. Zij ontvangen een 100% vergoeding van de noodzakelijk gemaakte kosten van kinderopvang, zonder eigen bijdrage, mits aan de overige criteria wordt voldaan. De inkomensnormen worden jaarlijks geïndexeerd, waarbij geen rekening wordt gehouden met de kostendelersnorm.
Voor tussenschoolse opvang gelden specifieke regels. Omdat de Belastingdienst hiervoor geen kinderopvangtoeslag verstrekt, kan er voor deze vorm van opvang een vergoeding worden verstrekt aan ouders die dit noodzakelijk achten. De hoogte van deze vergoeding is gelijk aan het tarief dat door de lokale Kinderopvangorganisatie wordt gehanteerd.
De tegemoetkoming wordt bij voorkeur rechtstreeks aan de ouder uitbetaald. In bepaalde situaties, zoals bij ouders in een schuldensituatie of ouders die een inburgeringscursus volgen, kan het dagelijks bestuur besluiten de tegemoetkoming rechtstreeks aan de kinderopvangorganisatie te betalen.
Ouders hebben een inlichtingenplicht en zijn verplicht om het dagelijks bestuur onmiddellijk te informeren over wijzigingen die van invloed kunnen zijn op de tegemoetkoming. Zij moeten ook medewerking verlenen aan de uitvoering van de regeling en desgevraagd informatie verstrekken. Niet-naleving van deze verplichtingen kan leiden tot beëindiging van de tegemoetkoming.
Het dagelijks bestuur heeft het recht om het recht op tegemoetkoming te herzien of in te trekken als de omstandigheden veranderen of als de ouder niet voldoet aan de gestelde voorwaarden.
De hoogte van de tegemoetkoming wordt ieder kalenderjaar aangepast aan de kosten van de kinderopvang, de vergoeding van de kinderopvangtoeslag en eventuele andere vergoedingen. Ouders ontvangen hierover geen apart besluit.
De kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst speelt een cruciale rol bij de berekening van de tegemoetkoming. De tegemoetkoming vult de kinderopvangtoeslag aan, zodat de eigen bijdrage voor ouders wordt verlaagd. De hoogte van de tegemoetkoming is afhankelijk van het inkomen van de ouders en de hoogte van de kinderopvangtoeslag.
De tegemoetkoming in de kinderopvangkosten is gebaseerd op de Wet kinderopvang en de Algemene wet bestuursrecht. De specifieke voorwaarden en procedures zijn vastgelegd in lokale beleidsregels. Deze beleidsregels kunnen per gemeente verschillen.
Het is belangrijk op te merken dat de hier beschreven regeling geldig was tot 1 januari 2021. De beleidsregels zijn per die datum vervallen. Het is raadzaam om de actuele regels bij de betreffende gemeente te controleren.
De tegemoetkoming in de kinderopvangkosten is een belangrijke regeling die ouders kan helpen de financiële lasten van kinderopvang te verlichten. De hoogte van de tegemoetkoming is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het inkomen van de ouders, de kosten van de kinderopvang en de hoogte van de kinderopvangtoeslag. Het is belangrijk voor ouders om zich goed te informeren over de voorwaarden en procedures van de regeling en om tijdig een aanvraag in te dienen. Omdat de beschreven regeling inmiddels is vervallen, is het essentieel om de actuele lokale beleidsregels te raadplegen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet