Kinderopvang: Financiering en Vergoedingen voor Ouders
september 7, 2025
De nieuwbouw van de brede basisschool ‘Land van Nu’ in Deurne, Antwerpen, is een voorbeeld van een functioneel en ruimtelijk ontworpen onderwijsgebouw dat kinderopvang, kleuter- en basisonderwijs combineert. Het gebouw, gerealiseerd tussen 2016 en 2020 in opdracht van AG VESPA Antwerpen, integreert verschillende functies en ruimtes om een optimale leer- en speelomgeving te creëren. Dit artikel beschrijft de kenmerken van het gebouw, de indeling van de verschillende ruimtes en de relatie met de buitenruimte, gebaseerd op beschikbare informatie.
Het gebouw is opgedeeld in drie hoofdcomponenten: een multifunctioneel deel, een schooleigen deel en een semipubliek deel. Het multifunctionele deel omvat een turnzaal en polyvalente ruimten, die breed inzetbaar zijn voor diverse activiteiten. Het schooleigene deel bestaat uit de basis- en kleuterschool, terwijl het semipublieke deel administratieve ruimten herbergt. Deze indeling zorgt voor een efficiënte organisatie en maakt flexibel gebruik van de beschikbare ruimte mogelijk.
De kleuterklassen zijn strategisch op de begane grond geplaatst, met een directe relatie en toegang tot het groene schoolterrein. Deze positionering is van belang voor de ontwikkeling van jonge kinderen, omdat het hen de mogelijkheid biedt om gemakkelijk naar buiten te gaan en te spelen in een natuurlijke omgeving. De directe toegang tot de buitenruimte bevordert de fysieke activiteit en stimuleert de zintuiglijke ontwikkeling.
De klaslokalen van de basisschool bevinden zich op de verdieping en zijn voorzien van een riante buitentrap die naar de speelplaats leidt. Deze buitentrap dient niet alleen als functionele verbinding tussen de binnen- en buitenruimte, maar draagt ook bij aan de ruimtelijke beleving van het gebouw. De speelplaats biedt voldoende ruimte voor recreatie en spel, en is een belangrijke ontmoetingsplaats voor de leerlingen.
Zowel op de begane grond als op de verdieping zijn de verkeersruimten ingericht als leer- en speelpleinen. Deze ruimtes dienen als overgangszones tussen de verschillende klaslokalen en bieden mogelijkheden voor informele interactie en samenwerking. De ruime verdiepingshoogte maakt het mogelijk om mezzanines te integreren in de klaslokalen en leerpleinen, waardoor extra ruimte wordt gecreëerd en de functionaliteit wordt vergroot.
Ruime vides en een brede podiumtrap zorgen voor een ruimtelijke, open verbinding tussen de beneden- en bovenverdieping. Deze elementen dragen bij aan de visuele samenhang van het gebouw en creëren een aantrekkelijke en uitnodigende sfeer. De vides en de podiumtrap bevorderen de interactie tussen de verschillende niveaus en stimuleren de sociale cohesie.
Op de hoek van de Ruimtevaartlaan en de Boekenberglei bevinden zich op de begane grond de polyvalente ruimten en de refter. Deze ruimtes kunnen door middel van een mobiele wand over de volledige breedte van de ruimte worden samengevoegd, waardoor een flexibele indeling mogelijk is. Dit maakt het mogelijk om de ruimtes aan te passen aan verschillende activiteiten en evenementen. De nabijheid van de overdekte speelplaats biedt extra mogelijkheden voor recreatie en ontspanning.
De turnzaal is boven de polyvalente ruimte opgetild, waardoor de plint aan de straat een open en aantrekkelijke uitstraling krijgt. Deze positionering zorgt voor een optimale benutting van de ruimte en creëert een visueel interessant element in de gevel. De turnzaal is een belangrijke voorziening voor de school en biedt mogelijkheden voor lichamelijke opvoeding en sportactiviteiten.
Het gebouw wordt gekenmerkt door een tijdloze architectuur, met gevelbanden en penanten die een gelijke maatvoering en openingen hebben die door middel van een regelmatig gevelraster over het gevelvlak zijn verdeeld. De karakteristieke slank geprofileerde kozijnen zorgen voor een goede daglichttoetreding, wat bijdraagt aan een prettige en gezonde leeromgeving. Een daklantaarn voorziet de centrale verkeersruimte van overvloedig daglicht. Ter plaatse van de turnzaal op de verdieping ontstaat een meer gesloten gevel met verticale raamopeningen.
Het hoofdvolume van de school heeft een hoekverdraaiing ten opzichte van de straat in de richting van de bebouwing op het aangrenzende perceel. Hierdoor ontstaat een hechtere aansluiting op het bestaande weefsel en een verruiming van het speelterrein voor de basis- en kleuterschool. Voor de inrichting van de speelpleinen is een sterke samenhang tussen gebouw en buitenruimte nagestreefd, waardoor een aantrekkelijke en functionele omgeving wordt gecreëerd. De school sluit aan op een vierlaags appartementengebouw door middel van een poort met overkapping, en een over een groot deel te openen hekwerk biedt toegang tot de school en het speelterrein voor voetgangers en fietsen.
De basisschool ‘Land van Nu’ in Deurne is een goed doordacht en functioneel ontworpen onderwijsgebouw dat een optimale leer- en speelomgeving biedt voor kinderen. De combinatie van kinderopvang, kleuter- en basisonderwijs, de strategische indeling van de ruimtes, de directe toegang tot de buitenruimte en de aandacht voor daglichttoetreding dragen bij aan een prettige en stimulerende omgeving. De architectuur van het gebouw is tijdloos en de relatie met de omgeving is harmonieus. Het gebouw is een voorbeeld van hoe een school kan worden ontworpen om te voldoen aan de behoeften van de moderne tijd en een positieve bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van kinderen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet