Kinderopvang: Financiering en Vergoedingen voor Ouders
september 7, 2025
De kinderopvangsector kent een complexiteit op het gebied van belastingen, zowel voor de aanbieders van kinderopvang als voor de ouders die gebruikmaken van deze diensten. Dit artikel biedt een overzicht van de belangrijkste belastingen en regelingen, gebaseerd op beschikbare informatie.
Kinderopvangorganisaties dienen rekening te houden met verschillende belastingen. De drie belangrijkste zijn vennootschapsbelasting, omzetbelasting en loonbelasting.
Veel kinderopvangorganisaties zijn gevestigd als stichtingen. Hoewel vaak wordt aangenomen dat stichtingen geen vennootschapsbelasting (Vpb) verschuldigd zijn, is dit niet altijd het geval. Volgens de wet is een stichting belastingplichtig indien zij een onderneming drijft. Dit betekent dat als de stichting deelneemt aan het economisch verkeer en een winststreven heeft, zij Vpb-plichtig kan zijn. Concurrentie in de markt wordt vaak gezien als een indicatie van een onderneming. Dit is ook de visie van de staatssecretaris. Het is daarom belangrijk voor kinderopvangorganisaties om hun activiteiten zorgvuldig in beeld te hebben, met name als het gaat om voor- en vroegschoolse educatie, waar nader onderzoek aanbevolen wordt.
Door een tekort aan personeel maken kinderopvangorganisaties steeds vaker gebruik van zzp’ers. Dit roept vragen op over de omzetbelasting. De vraag of zzp’ers btw in rekening moeten brengen, hangt af van de aard van de werkzaamheden en de rechtsbetrekking tussen de partijen. Werkzaamheden die voldoen aan bepaalde eisen zijn in principe vrijgesteld van btw. Echter, de Belastingdienst neemt steeds vaker het standpunt in dat zzp’ers toch btw moeten berekenen. Dit leidt tot onduidelijkheid en risico op naheffingen, zowel voor de kinderopvangorganisatie als voor de zzp’er. Het is belangrijk om dit vooraf goed af te stemmen om kostprijsverhoging en mogelijke problemen te voorkomen.
De werkkostenregeling (WKR) biedt mogelijkheden voor onbelaste vergoedingen en verstrekkingen aan werknemers. De vrije ruimte binnen de WKR bedraagt maximaal 1,7 procent van de loonsom tot €400.000 en 1,18 procent over het meerdere van de totale fiscale loonsom. Over het bedrag dat de vrije ruimte overschrijdt, is een eindheffing van 80 procent verschuldigd.
Kinderopvang is een arbeidsintensieve sector, wat betekent dat organisaties relatief veel vrije ruimte binnen de WKR hebben. Uit WKR-scans blijkt echter vaak dat er onvoldoende kennis van de regeling aanwezig is, wat kan leiden tot onbewuste risico’s op naheffingen en suboptimale benutting van de vrije ruimte. Een steekproef van facturen kan helpen om de fiscale verwerking te controleren en discussies met de Belastingdienst te voorkomen. Het is belangrijk om op facturen duidelijk de aard van de kosten te vermelden.
Ouders die gebruikmaken van kinderopvang kunnen in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag. Deze toeslag wordt verstrekt door de overheid om de kosten van kinderopvang te verlichten.
In 2025 wordt een deel van de kosten voor kinderopvang vergoed, tot een maximum van 230 uur per maand. Het aantal uren dat vergoed wordt, hangt af van het aantal gewerkte contracturen van de minst werkende partner. Voor kinderdagverblijven geldt een vergoeding van het aantal gewerkte contracturen x 140%, met een maximum van 230 uur per maand per kind. Voor Buitenschoolse Opvang (BSO) wordt 70% van de gewerkte contracturen vergoed in aantal uren opvang. Het uurloon dat vergoed wordt, bedraagt in 2025 €10,71 voor kinderdagverblijven, €9,52 voor BSO en €8,10 voor gastouderopvang. Als het uurtarief van de kinderopvang hoger is dan deze bedragen, wordt alleen het maximale bedrag vergoed.
Ouders betalen een eigen bijdrage, waarvan de hoogte afhankelijk is van hun inkomen en het aantal kinderen dat naar de kinderopvang gaat.
Gemeenten kunnen in bepaalde gevallen kwijtschelding verlenen van gemeentelijke belastingen en heffingen. Dit is echter geen verplichting, maar een bevoegdheid. Kwijtschelding kan worden verleend aan belastingplichtigen die hun belastingaanslag niet anders dan met buitengewoon bezwaar kunnen betalen.
Specifieke beperkingen gelden voor de kwijtschelding van de afvalstoffenheffing. Er is een maximum aan het aantal afvalzakken dat vergoed wordt, afhankelijk van de grootte. Daarnaast wordt geen kwijtschelding verleend voor extra grijze containers boven het standaard aantal.
Bij de beoordeling van kwijtschelding worden de netto kosten van kinderopvang meegenomen.
Voor ondernemers die een bedrijf of zelfstandig beroep uitoefenen, worden verzoeken om kwijtschelding van gemeentelijke belastingen behandeld volgens de regels voor particulieren, tenzij de belastingen verband houden met de uitoefening van het bedrijf of beroep.
De fiscale aspecten van kinderopvang zijn complex en vereisen zorgvuldige aandacht, zowel voor aanbieders als voor ouders. Kinderopvangorganisaties dienen rekening te houden met vennootschapsbelasting, omzetbelasting en loonbelasting, waarbij de WKR mogelijkheden biedt voor onbelaste vergoedingen. Ouders kunnen in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag, die een deel van de kosten vergoedt. Gemeenten kunnen in bepaalde gevallen kwijtschelding verlenen van gemeentelijke belastingen. Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van de actuele regelgeving en advies in te winnen indien nodig.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet