Salarisschalen en Periodieke Verhogingen in de Kinderopvang: Een Overzicht voor 2025
september 7, 2025
De kinderopvang speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen en biedt een omgeving waar zij kunnen spelen, leren en socialiseren. Deze omgeving wordt gereguleerd om de kwaliteit en veiligheid te waarborgen. Dit artikel beschrijft de verschillende aspecten van kinderopvang, inclusief de soorten opvang, de regelgeving omtrent ruimte en groepsgrootte, en de activiteiten die worden aangeboden. De informatie is gebaseerd op de beschikbare documenten en is bedoeld voor ouders, opvoeders en andere betrokkenen.
Er zijn verschillende vormen van kinderopvang beschikbaar, waaronder kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang en gastouderopvang. Gastouderbureaus, die gastouderopvang tot stand brengen en begeleiden, vallen ook onder de regelgeving (1). Kinderopvang omvat het bedrijfsmatig of anders dan om niet verzorgen, opvoeden en bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen tot de eerste dag van de maand waarop het voortgezet onderwijs voor die kinderen begint (1). Wanneer een kinderopvanglocatie verhuist, wordt dit behandeld als een nieuwe aanvraag, waarbij de kwaliteitseisen opnieuw worden getoetst (1). Gastouderbureaus hoeven bij een adreswijziging geen nieuwe aanvraag in te dienen, maar moeten wel een wijzigingsverzoek indienen (1).
De regelgeving stelt specifieke eisen aan de beschikbare ruimte per kind. Voor een kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang is er minimaal 3,5 m2 bruto oppervlakte per kind beschikbaar in de groepsruimte, inclusief ruimtes die geschikt zijn voor spelactiviteiten buiten de groepsruimte (5). Daarnaast is er minimaal 3 m2 bruto buitenspeelruimte per aanwezig kind vereist (5). De maximale groepsgrootte voor kinderen tot 1 jaar is 12, en voor kinderen van 0 tot 4 jaar is dit 16, met een maximum van 8 kinderen tot 1 jaar (5). Voor de buitenschoolse opvang gelden vergelijkbare eisen aan de ruimte, namelijk minimaal 3,5 m2 bruto oppervlakte voor spelactiviteiten en 3 m2 bruto buitenspeelruimte per kind (5). De verhouding tussen beroepskrachten en kinderen in de buitenschoolse opvang is afhankelijk van de leeftijd van de kinderen: minimaal 1 beroepskracht per 10 kinderen vanaf 4 jaar, 1 beroepskracht per 10 kinderen vanaf 8 jaar, of 2 beroepskrachten en een extra volwassene per 30 kinderen vanaf 8 jaar (5).
Een belangrijk aspect van de kinderopvang is het aanbieden van diverse activiteiten die de ontwikkeling van kinderen stimuleren. Bewegingsspellen zijn een voorbeeld van een activiteit waarbij jonge kinderen hun lichaam actief gebruiken om de wereld te ontdekken (2). Voorbeelden hiervan zijn rennen, springen, kruipen, rollen, klimmen en dansen. Deze spelvormen komen vaak spontaan voor, zoals peuters die achter elkaar aan rennen of kleuters die de vloer ‘lava’ noemen en eroverheen springen (2).
Naast bewegingsspellen worden ook andere activiteiten aangeboden, zoals knutselprojecten en spelletjes (6). Kinderen spelen dagelijks buiten, ongeacht het weer, omdat er altijd veel te zien en te beleven is (6). Uitstapjes naar de natuur, zoals wandelingen, bezoeken aan parken, speeltuinen, de Ulebelt, het Bloten voeten pad of Dondertman, worden regelmatig georganiseerd (6). De kinderopvang biedt een veilige en warme omgeving waar kinderen met leeftijdsgenoten kunnen spelen en leren (4). Pedagogisch medewerkers spelen een belangrijke rol in het begeleiden van kinderen en het stimuleren van hun ontwikkeling (4).
Een typische dagindeling in een kinderdagverblijf kan bestaan uit verschillende activiteiten, zoals het aanbieden van fruit, themagerichte activiteiten en spelmomenten (3). De fruitbak gaat rond en elk kind mag een stukje fruit pakken waar het trek in heeft (3). Na de activiteiten en het eten worden de kinderen opgehaald door hun ouders (3). Bij het ophalen bespreken de pedagogisch medewerkers de dag met de ouders en delen ze eventuele bijzonderheden of wensen (3). De opvang in de ruime speelhal vindt vanaf 17.15 uur plaats (3).
De kwaliteit van de kinderopvang wordt bewaakt door toezichthoudende instanties (1). Er wordt gehandhaafd op het naleven van de regelgeving en preventieve activiteiten worden uitgevoerd (1). Bij een verhuizing van een kinderopvanglocatie wordt de kwaliteit opnieuw getoetst, waarbij ook de naleving van de kwaliteitseisen bij andere locaties en de handhavingshistorie van de houder worden meegewogen (1).
Pedagogisch medewerkers spelen een cruciale rol in de kinderopvang. Zij creëren een omgeving waarin kinderen zich veilig en geborgen voelen en stimuleren hun ontwikkeling (4). Zij kennen de behoeften van elk kind en verrijken het spel, waardoor kinderen het mooiste uit zichzelf kunnen halen (4). De medewerkers zijn gepassioneerd en toegewijd aan het ondersteunen van de ontwikkeling van kinderen (4).
De kinderopvang is een gereguleerde omgeving die een belangrijke bijdrage levert aan de ontwikkeling van kinderen. De regelgeving omtrent ruimte, groepsgrootte en kwaliteitseisen waarborgt een veilige en stimulerende omgeving. Verschillende soorten activiteiten, zoals bewegingsspellen, knutselprojecten en uitstapjes naar de natuur, worden aangeboden om de ontwikkeling van kinderen te stimuleren. Pedagogisch medewerkers spelen een cruciale rol in het begeleiden van kinderen en het creëren van een positieve leeromgeving. Het is van belang dat ouders en opvoeders zich bewust zijn van de regelgeving en de mogelijkheden die de kinderopvang biedt.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet