logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Tegemoetkoming Kinderopvang: Een Overzicht voor Ouders en Verzorgers

De kosten van kinderopvang kunnen een aanzienlijke financiële last vormen voor ouders en verzorgers. Verschillende regelingen zijn beschikbaar om deze kosten te verlichten. Dit artikel biedt een overzicht van de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang, gebaseerd op beschikbare informatie.

Algemene Ondersteuning via de Belastingdienst

Voor de kosten van kinderopvang kan men in eerste instantie een kinderopvangtoeslag aanvragen bij de Belastingdienst. Naast deze algemene toeslag, kunnen ouders met een laag inkomen mogelijk ook in aanmerking komen voor een aanvullende tegemoetkoming van de gemeente, bekend als de tegemoetkoming eigen bijdrage kinderopvang.

Voorwaarden voor de Gemeentelijke Tegemoetkoming

Om in aanmerking te komen voor de gemeentelijke tegemoetkoming, gelden specifieke voorwaarden. Het inkomen van de aanvrager moet lager zijn dan 130% van het wettelijk sociaal minimum. Daarnaast mag het vermogen niet hoger zijn dan € 15.540. Naast deze inkomens- en vermogenscriteria, moet minimaal één van de volgende situaties van toepassing zijn:

  • De aanvrager is werkzaam, volgt een opleiding of neemt deel aan een inburgeringsprogramma.
  • De aanvrager is tussen de 18 en 27 jaar en volgt via de Sociale Dienst Drechtsteden een startkwalificatie (diploma havo, vwo, mbo niveau 2 of hoger).
  • De aanvrager is een tienermoeder (jonger dan 18 jaar) en volgt een opleiding.

Inkomensgrenzen (vanaf 1 juli 2025)

De inkomensgrenzen voor de tegemoetkoming zijn afhankelijk van de leefvorm. Onderstaande tabel geeft een overzicht van de maximale netto maandinkomsten, exclusief en inclusief vakantietoeslag, vanaf 1 juli 2025:

Leefvorm Maximaal netto maandinkomen exclusief vakantietoeslag Maximaal netto maandinkomen inclusief vakantietoeslag
Alleenstaande ouder van 21 jaar tot pensioenleeftijd € 1.695,03 € 1.779,78
Getrouwd of samenwonend van 21 jaar tot pensioenleeftijd met kind(eren) € 2.421,47 € 2.542,54
Alleenstaande ouder en met pensioen € 1.894,55 € 1.989,27
Getrouwd of samenwonend en met pensioen en met kind(eren) € 2.593,78 € 2.723,47

Wet Kinderopvang en Gemeentelijke Verordeningen

De Wet kinderopvang heeft als doel het ouders en verzorgers te ondersteunen bij het combineren van werk en zorg. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het vaststellen van regels omtrent de tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang via een gemeentelijke verordening. Deze regels betreffen de verlening, voorschotverlening en vaststelling van de tegemoetkoming. De tegemoetkoming wordt beschouwd als een subsidie in de zin van de Algemene wet bestuursrecht.

Aanvraagprocedure

Een aanvraag voor de tegemoetkoming moet bepaalde gegevens bevatten, waaronder:

  • Naam, adres en sofi-nummer van de ouder.
  • Indien van toepassing, naam en sofi-nummer van de partner en diens adres (indien afwijkend van het adres van de ouder).
  • Naam, geboortedatum en sofi-nummer van het kind of de kinderen waarvoor de tegemoetkoming wordt aangevraagd.
  • Een offerte of contract van het kindercentrum of gastouderbureau, met vermelding van het aantal uren opvang per kind, de kostprijs per uur en de startdatum van de opvang.
  • Gegevens of een verwijzing naar gegevens waaruit blijkt dat de ouder tot de doelgroep behoort.
  • Overige gegevens die het college nodig acht voor de besluitvorming.

Het college kan bepalen dat de aanvraag moet worden ingediend met behulp van een door hen vastgesteld aanvraagformulier. Indien de aanvrager een partner heeft, moet de aanvraag mede worden ondertekend door de partner.

Besluittermijn

Het college is verplicht om binnen vijf weken na ontvangst van alle benodigde gegevens een besluit te nemen over de aanvraag.

Tegemoetkoming bij Sociaal-Medische Indicatie

In sommige gevallen kan een tegemoetkoming worden verstrekt op grond van een sociaal-medische indicatie. Dit kan relevant zijn wanneer kinderopvang noodzakelijk is vanwege een medische situatie van het kind of de ouder. In dergelijke gevallen is een schriftelijk advies van een adviesorgaan vereist, waarin de noodzaak van kinderopvang op grond van de sociaal-medische indicatie wordt bevestigd. Het is belangrijk dat er geen voorliggende voorziening bestaat waar men aanspraak op kan maken.

Vereiste Documentatie bij Sociaal-Medische Indicatie

Voor een aanvraag op basis van een sociaal-medische indicatie zijn specifieke documenten vereist:

  • Een sociaal-medische indicatie van Team Jeugd, waarin de grond voor de noodzaak van kinderopvang, de omvang (in uren per week) en de duur van de opvang worden aangegeven.
  • Een offerte of contract van het kindercentrum of gastouderbureau, met vermelding van het aantal uren opvang per kind, de kostprijs per uur en de startdatum van de opvang.

Terugwerkende Kracht en Terugvordering

De tegemoetkoming kan met terugwerkende kracht worden verstrekt, tot maximaal zes maanden terug, mits er een goede reden is waarom de aanvraag niet eerder is ingediend. Indien onjuiste informatie is verstrekt of bewijsstukken ontbreken, kan het college de toegekende bijdrage terugvorderen. Dit gebeurt doorgaans na een zelfstandig besluit tot intrekking van de bijdrage, gevolgd door een vordering op grond van het Burgerlijk Wetboek.

Situatie zonder Kinderopvangtoeslag

Zelfs als ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst, bijvoorbeeld omdat een ouder niet werkt, kan er in bepaalde gevallen toch een tegemoetkoming mogelijk zijn, met name bij een sociaal-medische indicatie.

Beperkingen van de Beschikbare Informatie

De beschikbare informatie is beperkt en richt zich voornamelijk op de gemeente Zwijndrecht en algemene regelgeving rondom de Wet kinderopvang. De specifieke voorwaarden en procedures kunnen per gemeente verschillen. De informatie over de regeling tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie is voornamelijk afkomstig uit verouderde regelingen (geldend tot 2010) en kan mogelijk niet meer volledig actueel zijn.

Conclusie

Er zijn verschillende mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang, zowel via de Belastingdienst als via de gemeente. De voorwaarden voor de gemeentelijke tegemoetkoming zijn afhankelijk van het inkomen, vermogen en de persoonlijke situatie van de aanvrager. Bij een sociaal-medische indicatie kan er mogelijk ook een tegemoetkoming worden verstrekt, zelfs als er geen recht is op kinderopvangtoeslag. Het is belangrijk om de specifieke voorwaarden en procedures bij de eigen gemeente na te vragen.

Bronnen

  1. Tegemoetkoming eigen bijdrage kinderopvang
  2. Wet kinderopvang
  3. Regeling tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie
  4. Beleidsregels tegemoetkoming kosten kinderopvang

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven