Salarisschalen en Periodieke Verhogingen in de Kinderopvang: Een Overzicht voor 2025
september 7, 2025
De kosten van kinderopvang kunnen een aanzienlijke financiële last vormen voor ouders en verzorgers. Verschillende regelingen zijn beschikbaar om deze kosten te verlichten. Dit artikel biedt een overzicht van de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang, gebaseerd op beschikbare informatie.
Voor de kosten van kinderopvang kan men in eerste instantie een kinderopvangtoeslag aanvragen bij de Belastingdienst. Naast deze algemene toeslag, kunnen ouders met een laag inkomen mogelijk ook in aanmerking komen voor een aanvullende tegemoetkoming van de gemeente, bekend als de tegemoetkoming eigen bijdrage kinderopvang.
Om in aanmerking te komen voor de gemeentelijke tegemoetkoming, gelden specifieke voorwaarden. Het inkomen van de aanvrager moet lager zijn dan 130% van het wettelijk sociaal minimum. Daarnaast mag het vermogen niet hoger zijn dan € 15.540. Naast deze inkomens- en vermogenscriteria, moet minimaal één van de volgende situaties van toepassing zijn:
De inkomensgrenzen voor de tegemoetkoming zijn afhankelijk van de leefvorm. Onderstaande tabel geeft een overzicht van de maximale netto maandinkomsten, exclusief en inclusief vakantietoeslag, vanaf 1 juli 2025:
Leefvorm | Maximaal netto maandinkomen exclusief vakantietoeslag | Maximaal netto maandinkomen inclusief vakantietoeslag |
---|---|---|
Alleenstaande ouder van 21 jaar tot pensioenleeftijd | € 1.695,03 | € 1.779,78 |
Getrouwd of samenwonend van 21 jaar tot pensioenleeftijd met kind(eren) | € 2.421,47 | € 2.542,54 |
Alleenstaande ouder en met pensioen | € 1.894,55 | € 1.989,27 |
Getrouwd of samenwonend en met pensioen en met kind(eren) | € 2.593,78 | € 2.723,47 |
De Wet kinderopvang heeft als doel het ouders en verzorgers te ondersteunen bij het combineren van werk en zorg. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het vaststellen van regels omtrent de tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang via een gemeentelijke verordening. Deze regels betreffen de verlening, voorschotverlening en vaststelling van de tegemoetkoming. De tegemoetkoming wordt beschouwd als een subsidie in de zin van de Algemene wet bestuursrecht.
Een aanvraag voor de tegemoetkoming moet bepaalde gegevens bevatten, waaronder:
Het college kan bepalen dat de aanvraag moet worden ingediend met behulp van een door hen vastgesteld aanvraagformulier. Indien de aanvrager een partner heeft, moet de aanvraag mede worden ondertekend door de partner.
Het college is verplicht om binnen vijf weken na ontvangst van alle benodigde gegevens een besluit te nemen over de aanvraag.
In sommige gevallen kan een tegemoetkoming worden verstrekt op grond van een sociaal-medische indicatie. Dit kan relevant zijn wanneer kinderopvang noodzakelijk is vanwege een medische situatie van het kind of de ouder. In dergelijke gevallen is een schriftelijk advies van een adviesorgaan vereist, waarin de noodzaak van kinderopvang op grond van de sociaal-medische indicatie wordt bevestigd. Het is belangrijk dat er geen voorliggende voorziening bestaat waar men aanspraak op kan maken.
Voor een aanvraag op basis van een sociaal-medische indicatie zijn specifieke documenten vereist:
De tegemoetkoming kan met terugwerkende kracht worden verstrekt, tot maximaal zes maanden terug, mits er een goede reden is waarom de aanvraag niet eerder is ingediend. Indien onjuiste informatie is verstrekt of bewijsstukken ontbreken, kan het college de toegekende bijdrage terugvorderen. Dit gebeurt doorgaans na een zelfstandig besluit tot intrekking van de bijdrage, gevolgd door een vordering op grond van het Burgerlijk Wetboek.
Zelfs als ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst, bijvoorbeeld omdat een ouder niet werkt, kan er in bepaalde gevallen toch een tegemoetkoming mogelijk zijn, met name bij een sociaal-medische indicatie.
De beschikbare informatie is beperkt en richt zich voornamelijk op de gemeente Zwijndrecht en algemene regelgeving rondom de Wet kinderopvang. De specifieke voorwaarden en procedures kunnen per gemeente verschillen. De informatie over de regeling tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie is voornamelijk afkomstig uit verouderde regelingen (geldend tot 2010) en kan mogelijk niet meer volledig actueel zijn.
Er zijn verschillende mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang, zowel via de Belastingdienst als via de gemeente. De voorwaarden voor de gemeentelijke tegemoetkoming zijn afhankelijk van het inkomen, vermogen en de persoonlijke situatie van de aanvrager. Bij een sociaal-medische indicatie kan er mogelijk ook een tegemoetkoming worden verstrekt, zelfs als er geen recht is op kinderopvangtoeslag. Het is belangrijk om de specifieke voorwaarden en procedures bij de eigen gemeente na te vragen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet