Salarisschalen en Periodieke Verhogingen in de Kinderopvang: Een Overzicht voor 2025
september 7, 2025
De afgelopen jaren is er een duidelijke toename in het gebruik van kinderopvang in Nederland. Dit artikel geeft een overzicht van de ontwikkelingen in het aantal afgenomen uren kinderopvang, de bijbehorende uurtarieven en de mogelijkheden voor financiële tegemoetkomingen. De informatie is gebaseerd op beschikbare gegevens over de periode 2017-2023.
Het totale aantal afgenomen uren kinderopvang is aanzienlijk gestegen tussen 2017 en 2023. In 2017 werden er afgerond 425 miljoen uren aan kinderopvang afgenomen, terwijl dit in 2023 meer dan 642 miljoen uren betrof. Deze stijging is zowel zichtbaar bij kinderdagverblijven als bij de buitenschoolse opvang.
De cijfers laten zien dat in 2017 buitenschoolse opvang goed was voor 147 miljoen uren en kinderdagverblijven voor 278,41 miljoen uren. In 2023 zijn deze cijfers gestegen naar respectievelijk 225,33 miljoen en 416,69 miljoen uren.
Ook het gemiddelde aantal afgenomen uren per kind is toegenomen. In 2017 werd er gemiddeld 520 uur kinderopvang per kind afgenomen, terwijl dit in 2023 610 uur was. De stijging is zowel te zien bij kinderdagverblijven als bij de buitenschoolse opvang. Echter, de laatste jaren lijkt de stijging in het gemiddeld aantal afgenomen uren per kind af te zwakken; in 2023 was het gemiddelde aantal uren per kind gelijk aan dat van 2022. De toename in het totale aantal afgenomen uren, terwijl het gemiddelde per kind stabiliseert, duidt erop dat meer ouders gebruik maken van kinderopvang.
De kosten voor kinderopvang worden bepaald door verschillende factoren, waaronder het aantal afgenomen uren, de prijs van de opvang en de soort opvangvoorziening. Er geldt een maximum uurprijs, vastgesteld door de wetgever, om te garanderen dat kwalitatief behoorlijke kinderopvang beschikbaar is voor een redelijke prijs. Kosten boven dit maximum komen voor rekening van de ouders.
In 2013 waren de maximale uurprijzen als volgt:
Het is belangrijk op te merken dat deze tarieven van 2013 zijn en dat de actuele tarieven mogelijk afwijken. De gegevens geven aan dat de gemiddelde prijs een gewogen gemiddelde is, waarbij het aantal afgenomen uren van een kind wordt vermenigvuldigd met het bijbehorende uurtarief.
Ouders kunnen in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag van de belastingdienst. Er wordt toeslag verstrekt voor maximaal 230 uur per maand per kind voor alle opvangvormen samen. Indien ouders minder uren afnemen dan waar ze recht op hebben, kunnen ze de resterende uren gedurende de rest van het jaar gebruiken.
Naast de kinderopvangtoeslag kunnen ouders met een lager inkomen ook in aanmerking komen voor een gemeentelijke tegemoetkoming. Deze tegemoetkoming is bedoeld om de eigen bijdrage te compenseren, het verschil tussen de kinderopvangtoeslag en de daadwerkelijke kosten van de kinderopvang, met inachtneming van de maximum uurprijs.
Voor personen met een gezamenlijk toetsingsinkomen tot bijstandsniveau wordt de eigen bijdrage volledig vergoed. De hoogte van de gemeentelijke tegemoetkoming is gelijk aan de hoogte van de kinderopvangtoeslag die behoort bij het (gezamenlijk) toetsingsinkomen. De berekening sluit aan bij de systematiek van de belastingdienst.
Er zijn specifieke regels en mogelijkheden voor verschillende doelgroepen. Zo kunnen WWB-ers (IOAW/Z of Anw) met een re-integratietraject naar werk aanspraak maken op maximaal 230 uur kinderopvangtoeslag per maand per kind. Werkenden met een aanvullende uitkering kunnen voor dagopvang en gastouderopvang maximaal 140 procent van het aantal gewerkte uren (zonder reistijd) kinderopvangtoeslag ontvangen, met een maximum van 230 uur per maand per kind. Voor buitenschoolse opvang geldt een maximum van 70 procent van het aantal gewerkte uren, eveneens met een maximum van 230 uur per maand per kind.
Bij gehuwden of samenwonenden wordt bij de berekening van het aantal gewerkte uren gekeken naar de partner die het minste aantal uren werkt.
De gemeentelijke tegemoetkoming gaat in op de eerste van de maand waarin de toeslag bij de belastingdienst is aangevraagd, tenzij er dan nog geen kinderopvang wordt afgenomen. De vergoeding van de eigen bijdrage is alleen van toepassing op uren die noodzakelijk zijn voor een re-integratietraject, werk, studie of inburgering. Meer afgenomen uren dan het wettelijke maximum komen voor rekening van de ouders.
De beleidsregel voor de gemeentelijke tegemoetkoming trad met terugwerkende kracht in werking per 1 januari 2013.
De beschikbare informatie is voornamelijk gebaseerd op gegevens uit 2013 en 2017-2023. Het is belangrijk te realiseren dat de uurtarieven en regelingen voor kinderopvangtoeslag en gemeentelijke tegemoetkomingen in de loop der jaren kunnen zijn gewijzigd. Actuele informatie dient te worden verkregen bij de belastingdienst en de gemeente.
De gegevens geven geen inzicht in de kwaliteit van de kinderopvang. Er wordt wel vermeld dat de maximum uurprijs is vastgesteld om kwalitatief behoorlijke kinderopvang te garanderen, maar er worden geen verdere details gegeven over kwaliteitsnormen of -controles.
Het gebruik van kinderopvang in Nederland is de afgelopen jaren toegenomen, zowel in absolute aantallen als in het gemiddelde aantal uren per kind. Ouders kunnen in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag en, afhankelijk van hun inkomen, voor een gemeentelijke tegemoetkoming om de kosten te verlagen. De regels en voorwaarden voor deze tegemoetkomingen zijn afhankelijk van de specifieke situatie en doelgroep. Het is belangrijk om actuele informatie te raadplegen bij de belastingdienst en de gemeente om te bepalen op welke financiële steun men recht heeft.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet