Salarisschalen en Periodieke Verhogingen in de Kinderopvang: Een Overzicht voor 2025
september 7, 2025
De opvang van jonge kinderen is een belangrijke overweging voor ouders en verzorgers. Verschillende vormen van kinderopvang bieden mogelijkheden voor ontwikkeling, socialisatie en begeleiding. Dit artikel geeft een overzicht van de beschikbare opties, met inbegrip van de verschillende leeftijdsgroepen en de pedagogische benaderingen die worden gehanteerd. De informatie is gebaseerd op beschikbare gegevens over kinderopvanglocaties en de kwaliteitseisen die hieraan worden gesteld.
Er zijn diverse vormen van kinderopvang beschikbaar, afgestemd op de leeftijd en behoeften van het kind. Zoals beschreven door verschillende aanbieders, zijn er mogelijkheden voor dagopvang, peuteropvang en buitenschoolse opvang (BSO). De indeling in stamgroepen is vaak gebaseerd op leeftijd, waardoor kinderen met leeftijdsgenoten kunnen spelen en leren.
Een voorbeeld hiervan is LPS Kinderopvang De Borghoek, die drie stamgroepen heeft: De Konijnen (0-2 jaar), De Wasberen (2-4 jaar) en De Vossen (4-13 jaar). De dagopvang voor De Konijnen en De Wasberen is beschikbaar van 7:30 tot 18:00 uur. Binnen De Wasberen wordt ook peuteropvang aangeboden voor kinderen van 2 tot 4 jaar, gedurende 5 ochtenden van 8:30 tot 12:30 uur. Deze peuteropvang is geïntegreerd in de reguliere dagopvang.
Kinderopvang 2Samen biedt opvang op 70 locaties in Den Haag, Monster en Naaldwijk. Deze organisatie richt zich op gelijke ontwikkelingskansen voor alle kinderen en biedt mogelijkheden voor groei, ontdekking en sociaal contact.
Stichting Kinderopvang Berenhuis heeft verschillende groepen, waaronder Wasberen, Panda’s, Koala’s, Teddy’s, Honingberen, Miniberen, Chillberen, en diverse BSO-groepen. De openingstijden variëren per groep, met mogelijkheden voor opvang van 7:30 tot 18:30 uur, of van 8:30 tot 14:15 uur (schoolvakanties gesloten).
De behoeften van kinderen verschillen per leeftijd. Voor de allerkleinsten (0-2 jaar) is een veilige en stimulerende omgeving belangrijk, waarin ze kunnen ontdekken en wennen aan sociale interactie. De Konijnen-groep van LPS Kinderopvang De Borghoek is specifiek gericht op deze leeftijdsgroep.
Voor peuters (2-4 jaar) is spelenderwijs leren en het ontwikkelen van communicatieve vaardigheden essentieel. De Wasberen-groep biedt peuteropvang aan, waarbij kinderen de mogelijkheid krijgen om te klimmen, klauteren, voelen, ruiken en proeven, en om vragen te stellen en nieuwe dingen te leren. Kinderopvang 2Samen benadrukt het belang van het inspelen op de nieuwsgierigheid van peuters en het bieden van een veilige omgeving waarin ze kunnen leren.
Voor oudere kinderen (4-13 jaar) is buitenschoolse opvang (BSO) een optie. De Vossen-groep van LPS Kinderopvang De Borghoek biedt BSO-opvang voor deze leeftijdsgroep. BSO biedt mogelijkheden voor het doen van huiswerk, het deelnemen aan activiteiten en het sociaal contact met leeftijdsgenoten.
Pedagogisch medewerkers spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van jonge kinderen. Zij creëren een huiselijke sfeer waarin kinderen zich veilig en vertrouwd voelen. LPS Kinderopvang De Borghoek maakt gebruik van het kind-volgsysteem KIJK!, dat pedagogisch medewerkers helpt bij het observeren, registreren en stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen. Regelmatige 10-minutengesprekken met ouders worden georganiseerd om de ontwikkeling van het kind te bespreken.
Kinderopvang 2Samen benadrukt het belang van het bieden van gelijke ontwikkelingskansen voor alle kinderen. De organisatie heeft locaties waar kinderen met een medische zorgvraag worden opgevangen, locaties met voorschoolse educatie (VE) voor kinderen met (kans op) een ontwikkelingsachterstand, en locaties in het centrum waar flexibiliteit en een stevige aanpak vereist zijn.
Voorschoolse educatie (VVE) is gericht op het voorkomen en vroegtijdig aanpakken van ontwikkelingsachterstanden en het leren van de Nederlandse taal. De gemeente is verantwoordelijk voor het peuterspeelzaalwerk, terwijl schoolbesturen verantwoordelijk zijn voor het vroegschoolse deel van de VVE (groep 1 en 2). Er wordt gestreefd naar een goede aansluiting tussen de VVE-peuterspeelzalen en de basisscholen die VVE aanbieden.
De kwaliteitseisen voor VVE zijn vastgelegd in de wet OKE. Vrijwillige peuterspeelzalen moeten voldoen aan de eis van minimaal één gekwalificeerde leidster per groep. Peuterspeelzalen die niet aan deze eis voldoen, zullen moeten professionaliseren of worden overgenomen door organisaties zoals Mikz Kinderopvang.
De kwaliteit van kinderopvang wordt bewaakt door middel van toezicht en handhaving op basis van de kwaliteitseisen van de wet OKE. De gemeente houdt toezicht op de naleving van deze eisen.
Stichting Kinderopvang Berenhuis heeft een LRK-nummer (Landelijk Register Kinderopvang) dat aangeeft dat de organisatie geregistreerd is en voldoet aan de wettelijke eisen.
Sommige kinderopvangorganisaties bieden flexibele oplossingen, zoals combinatiefuncties met school of bij de peuters. Kinderopvang 2Samen biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om uren uit te breiden door combinaties met school of bij de peuters.
Stichting Kinderopvang Berenhuis biedt de mogelijkheid tot vrijblijvende inschrijving voor kinderopvang, peuteropvang of BSO.
Een uitdaging is de professionalisering van vrijwillige peuterspeelzalen, die niet altijd voldoen aan de kwaliteitseisen van de wet OKE. Overleg met organisaties zoals Mikz Kinderopvang kan leiden tot overdracht of professionalisering van deze peuterspeelzalen.
De keuze voor kinderopvang is een persoonlijke beslissing, afhankelijk van de leeftijd van het kind, de behoeften van het gezin en de beschikbare mogelijkheden. Verschillende vormen van kinderopvang bieden mogelijkheden voor ontwikkeling, socialisatie en begeleiding. Het is belangrijk om te kijken naar de pedagogische benadering, de kwaliteitseisen en de flexibiliteit van de opvang. VVE speelt een belangrijke rol in het voorkomen en vroegtijdig aanpakken van ontwikkelingsachterstanden en het leren van de Nederlandse taal. Door de juiste keuze te maken, kunnen ouders en verzorgers ervoor zorgen dat hun kind een goede start krijgt in de ontwikkeling.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet