Salarisschalen en Periodieke Verhogingen in de Kinderopvang: Een Overzicht voor 2025
september 7, 2025
De heropening van de kinderopvang na de lockdowns in 2020 en 2021 was een complexe operatie, gekenmerkt door zowel opluchting als nieuwe uitdagingen. Deze periode vereiste aanpassingsvermogen van kinderopvangorganisaties, medewerkers en ouders. De beschikbare informatie geeft inzicht in de ervaringen tijdens de eerste lockdown, de implementatie van maatregelen, de samenwerking met scholen en de praktische problemen die zich voordeden.
Kinderopvangorganisaties gaven aan dat de ervaringen uit de eerste lockdown van grote waarde waren bij de heropening. Organisaties zoals Kinderopvang 2Samen hadden hun coronaprotocollen al bijgewerkt voordat de officiële informatie van de overheid beschikbaar was, wat duidt op proactief handelen en een hoge mate van voorbereiding. Dit toont aan dat het anticiperen op richtlijnen en het opstellen van eigen protocollen een effectieve strategie was. De mogelijkheid om informatie snel naar ouders te communiceren werd eveneens als cruciaal ervaren.
De samenwerking tussen kinderopvang en scholen werd tijdens de noodopvang versterkt, doordat Pedagogisch Medewerkers scholen ondersteunden. Dit leidde tot een betere afstemming, maar er bleken ook aandachtspunten te zijn. Verschillen in de implementatie van maatregelen tussen scholen – bijvoorbeeld met betrekking tot openingstijden, het wel of niet openen bij slecht weer, en de duur van de tussenschoolse opvang – zorgden voor verwarring. Communicatie over deze verschillen verliep niet altijd vlekkeloos, waardoor ouders soms pas achteraf geïnformeerd werden.
Tijdens de nationale lockdown bleef de kinderopvang open voor kinderen van ouders met cruciale beroepen. De lijst van cruciale beroepen werd op 15 december 2020 door de Rijksoverheid vastgesteld en omvatte onder andere personeel in vitale processen, zorg, jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning. Dit onderstreept het belang van kinderopvang voor het functioneren van de maatschappij, zelfs tijdens crisissituaties.
Om de gezondheid van kinderen en medewerkers te beschermen, werden diverse praktische maatregelen geïmplementeerd. Deze omvatten het handhaven van 1,5 meter afstand tussen volwassenen, het beperken van het aantal personen dat kinderen brengt en haalt, en het kort houden van breng- en haalmomenten. Communicatie met ouders werd aangemoedigd via digitale dagboeken en telefonische contacten. Gastouders en nanny’s kregen de verantwoordelijkheid om zelf te beoordelen of zij zich comfortabel voelden om kinderopvang aan te bieden, met de mogelijkheid om advies in te winnen bij een arts of de GGD, vooral als zij of hun huisgenoten tot een risicogroep behoorden.
De heropening van de kinderopvang was niet zonder uitdagingen. Het winterse weer, met name sneeuwval en uitgevallen openbaar vervoer, zorgde voor logistieke problemen. In sommige gevallen werden taxi’s ingezet om medewerkers naar hun werk te brengen. De plotselinge sluiting van scholen zorgde er tevens voor dat Pedagogisch Medewerkers soms moeite hadden om op tijd te kunnen starten, omdat zij hun eigen kinderen moesten onderbrengen.
Ook op de BSO’s (buitenschoolse opvang) waren er uitdagingen. Door aangescherpte voorzorgsmaatregelen werden locaties zo min mogelijk samengevoegd om de sluiting van groepen bij een positieve coronatest te beperken. Dit resulteerde in kleinere groepen en een verminderde capaciteit.
Ondanks de uitdagingen waren er ook positieve ontwikkelingen. Kinderen waren over het algemeen blij om de Pedagogisch Medewerkers weer te zien en pasten zich snel aan. Dit werd toegeschreven aan het contact dat tijdens de lockdown met ouders en kinderen was onderhouden, en de extra aandacht die aan jonge kinderen werd besteed. De inzet van Pedagogisch Medewerkers werd geprezen, waarbij flexibiliteit en inventiviteit centraal stonden. Voorbeelden hiervan zijn het inzetten van pedagogische coaches op locaties waar personeel in quarantaine was, en het online begroeten van ouders door managers die zelf in quarantaine zaten.
Het Outbreak Management Team (OMT) adviseerde om naast het primair onderwijs en de kinderopvang voor kinderen van 0-4 jaar, en gastouderopvang, geen verdere versoepelingen van de maatregelen door te voeren. Het OMT benadrukte het belang van de R-waarde als indicator voor escalatie, en de incidentie, R-waarde, bedbezetting in ziekenhuizen en op de intensive care als indicatoren voor de-escalatie. Het OMT adviseerde een stappenplan met andere signaalwaarden voor de-escalatie dan voor escalatie, waarbij de stappen in omgekeerde richting gevolgd zouden moeten worden.
Kinderopvangorganisaties streefden ernaar om ouders zo goed mogelijk te informeren over nieuwe ontwikkelingen via nieuwsbrieven en andere communicatiekanalen. Ouders werden aangemoedigd om vragen te stellen aan hun bemiddelingsmedewerkster.
De heropening van de kinderopvang na de lockdowns was een complexe operatie die een hoge mate van flexibiliteit, voorbereiding en samenwerking vereiste. De ervaringen uit de eerste lockdown waren waardevol, maar er bleven uitdagingen bestaan, zoals de samenwerking met scholen, logistieke problemen en de implementatie van maatregelen op de BSO. De inzet van Pedagogisch Medewerkers en de goede communicatie met ouders waren essentieel voor een succesvolle heropening. Het OMT-advies benadrukte het belang van het monitoren van de epidemiologische situatie en het volgen van een stapsgewijze aanpak bij het versoepelen van de maatregelen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet