Kinderopvang: Financiering en Vergoedingen voor Ouders
september 7, 2025
De kosten van kinderopvang vormen een aanzienlijke financiële last voor veel ouders. Verschillende regelingen en toeslagen zijn beschikbaar om deze kosten te verlichten. Dit artikel geeft een overzicht van de mogelijkheden voor financiële steun bij kinderopvang, gebaseerd op actuele informatie over kinderopvangtoeslag, gemeentelijke bijdragen en toekomstige wijzigingen in het stelsel.
Kinderopvangtoeslag is een financiële tegemoetkoming van de overheid bedoeld om de kosten van kinderopvang te verlagen. Het is vergelijkbaar met zorg- of huurtoeslag en wordt verstrekt aan ouders die gebruikmaken van geregistreerde kinderopvang. Een deel van de kosten wordt door de overheid vergoed, terwijl de ouders een eigen bijdrage betalen.
In 2025 wordt een aanzienlijk deel van de kinderopvangkosten vergoed. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van het aantal gewerkte uren van de minst werkende partner. Voor kinderdagverblijven geldt een vergoeding tot maximaal 230 uur per maand per kind, berekend als 140% van het aantal gewerkte uren. Voor buitenschoolse opvang (BSO) wordt 70% van de gewerkte uren vergoed. Het maximale uurtarief dat wordt vergoed bedraagt €10,71 voor een kinderdagverblijf, €9,52 voor BSO en €8,10 voor gastouderopvang. Indien het uurtarief van de kinderopvang hoger is, wordt over het overschrijdende deel geen toeslag verstrekt.
De hoogte van de kinderopvangtoeslag is afhankelijk van het inkomen van de ouders. Gezinnen met een inkomen tussen ongeveer €29.400 en €159.200 ontvangen in 2025 een groter deel van de opvangkosten vergoed. Voor gezinnen met een inkomen tot €47.403 wordt het vergoedingspercentage verhoogd naar 96% voor het eerste en tweede kind. Dit is een aanzienlijke verbetering ten opzichte van eerdere regelingen, waarbij dit percentage alleen gold voor de laagste inkomens. Ook voor hogere inkomens wordt de vergoeding verhoogd.
De kinderopvangtoeslag moet binnen drie maanden na de maand waarin recht op de toeslag bestaat worden aangevraagd. De aanvraag verloopt via de Belastingdienst.
Naast de landelijke kinderopvangtoeslag kunnen ouders ook in aanmerking komen voor een gemeentelijke bijdrage. De hoogte van deze bijdrage is afhankelijk van de gemeente en de situatie van de ouder. In sommige gevallen ontvangt de cliënt 1/6e deel van de kinderopvangkosten van de gemeente. Indien de ouder een partner heeft die tot de wettelijke doelgroep behoort, kan de gemeentelijke bijdrage verdubbelen tot twee maal 1/6e deel.
De gemeentelijke ondersteuning richt zich vaak op specifieke doelgroepen, zoals alleenstaande ouders met kinderen tot 12 jaar die een traject richting arbeid volgen, reeds parttime werken of net uit de uitkering zijn uitgestroomd. In uitzonderingsgevallen kan de doelgroep worden uitgebreid.
Voor bepaalde doelgroepen, zoals bijstandsgerechtigden, WW’ers, arbeidsgehandicapten, herintreders en ANW’ers, kan een extra tegemoetkoming worden verstrekt om de ouderbijdrage te compenseren. Deze tegemoetkoming kan (gedeeltelijk) de kosten van kinderopvang dekken en voorkomen dat ouders in een armoedeval terechtkomen. De tegemoetkoming wordt in principe verstrekt voor de duur van één jaar en moet jaarlijks opnieuw worden aangevraagd, tenzij de aanspraak beperkt is tot een bepaalde periode.
Het kabinet is van plan om vanaf 2027 een nieuw financieringssysteem voor kinderopvang in te voeren. Het huidige toeslagensysteem wordt als complex en risicovol ervaren, wat tot financiële problemen bij ouders kan leiden. In het nieuwe systeem ontvangen ouders geen toeslag meer, maar wordt de overheid de kosten rechtstreeks aan de kinderopvangorganisatie vergoeden. Ouders betalen in dit systeem een eigen bijdrage van 4% van het uurtarief. Volgens het kabinet zal deze aanpak voor de meeste gezinnen resulteren in lagere netto-kosten.
Het nieuwe systeem is gekoppeld aan een arbeidsparticipatievereiste. Het doel is om werken te stimuleren en tegelijkertijd de kosten van kinderopvang te verlagen. De overheid streeft naar een situatie waarin kinderopvang voor vrijwel alle werkende ouders gratis wordt, met een eigen bijdrage van 4%.
Ouders die tijdens de sluitingsperiodes van de buitenschoolse opvang (zoals tussen 21 december 2021 en 9 januari 2022) kinderopvangtoeslag hebben ontvangen en de eigen bijdrage hebben doorbetaald, kunnen een tegemoetkoming van de overheid ontvangen. De hoogte van deze tegemoetkoming wordt bepaald op basis van de kinderopvangtoeslaggegevens.
Ouders die een te lage tegemoetkoming hebben ontvangen voor het doorbetalen van de eigen bijdrage tijdens de eerste en/of tweede sluiting van de kinderopvang, kunnen een additionele tegemoetkoming ontvangen. Voor deze tegemoetkoming hoeft geen aparte aanvraag te worden ingediend, mits de kinderopvangtoeslaggegevens voor 2021 en 2022 zijn geactualiseerd.
Het is essentieel voor ouders om hun kinderopvangtoeslaggegevens te actualiseren, met name in verband met tegemoetkomingen voor sluitingsperiodes en additionele vergoedingen. De uiterlijke datum voor het actualiseren van gegevens is vaak 30 april van het betreffende jaar.
In eenoudergezinnen wordt rekening gehouden met het ontbreken van een partner en de daarmee samenhangende werkgeversbijdrage. Het Rijk biedt in deze gevallen een inkomensonafhankelijke compensatie.
De financiering van kinderopvang is complex en ondergaat voortdurende veranderingen. Verschillende regelingen en toeslagen zijn beschikbaar om de kosten voor ouders te verlichten, waaronder de kinderopvangtoeslag, gemeentelijke bijdragen en tegemoetkomingen voor specifieke situaties. Het is belangrijk voor ouders om zich goed te informeren over de mogelijkheden en tijdig de benodigde aanvragen in te dienen. De toekomstige invoering van een nieuw financieringssysteem in 2027 belooft verdere vereenvoudiging en kostenverlaging voor veel gezinnen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet