Kinderopvang: Financiering en Vergoedingen voor Ouders
september 7, 2025
De kinderopvangsector is een dynamisch veld, gereguleerd door de Wet kinderopvang (Wko) en aanverwante regelgeving. Gemeenten spelen een cruciale rol in het toezicht op de kwaliteit en naleving van deze regels. Dit artikel beschrijft de beleidsregels en handhavingsprocedures van de gemeente Twenterand met betrekking tot kinderopvang, gebaseerd op de vastgestelde beleidsregels. De focus ligt op de verschillende soorten kinderopvang, de verantwoordelijkheden van houders en gastouders, en de procedures bij overtredingen.
Er zijn verschillende vormen van kinderopvang die onder de Wet kinderopvang vallen. Deze omvatten kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang en gastouderopvang, waarbij gastouderopvang geregistreerd moet zijn bij een gastouderbureau. Ook gastouderbureaus zelf vallen onder het toezicht, aangezien zij verantwoordelijk zijn voor het tot stand brengen en begeleiden van gastouderopvang. De definitie van kinderopvang omvat het bedrijfsmatig of anders dan om niet verzorgen, opvoeden en bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen tot de eerste dag van de maand waarop het voortgezet onderwijs voor die kinderen begint.
De gemeente Twenterand heeft de bevoegdheid tot toezicht en handhaving kinderopvang gekregen via attributie, zoals vastgelegd in artikel 1.61 van de Wko. Deze bevoegdheid kan worden gemandateerd of gedelegeerd. In Twenterand zijn de bevoegdheden gemandateerd aan behandelend medewerkers. De Directeur Publieke Gezondheid van de GGD Twente is aangewezen als toezichthouder en heeft de bevoegdheid om medewerkers van de GGD aan te wijzen als toezichthouder.
Het toezicht omvat het proces van registratie van nieuwe kinderopvanglocaties en de behandeling van wijzigingen, evenals de handhaving bij het niet naleven van de kwaliteitseisen. Voor elke overtreding is een afwegingsmodel opgesteld, waarin de overtreding, de relevante artikelen uit de Wko en aanverwante regelgeving, de prioriteit van de overtreding en de hoogte van de mogelijke boete zijn vastgelegd.
De gemeente Twenterand hanteert een systeem van prioriteiten en boetebedragen bij overtredingen van de Wet kinderopvang. De prioriteit kan hoog, gemiddeld of laag zijn, afhankelijk van de ernst van de overtreding. De boetebedragen variëren aanzienlijk, afhankelijk van de aard en prioriteit van de overtreding.
Een aantal voorbeelden van overtredingen en bijbehorende boetebedragen zijn:
De gemeente Twenterand werkt met de werkwijze "Herstelaanbod". Dit houdt in dat de toezichthouder de houder een aanbod doet om een geconstateerde overtreding binnen een bepaalde termijn (maximaal 4 weken) te herstellen, vóórdat het conceptrapport wordt opgesteld. Dit wordt toegepast bij kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang en gastouderbureaus. Bij gastouderopvang kan, naar inzicht van de toezichthouder, ook overleg en overreding worden toegepast bij kleine overtredingen.
Daarnaast wordt de landelijk ingevoerde werkwijze "Streng aan de Poort" uitgevoerd. Het doel hiervan is om te waarborgen dat vanaf het moment van vergunningverlening en registratie verantwoorde kinderopvang wordt geboden.
Houders van kinderopvanglocaties en gastouders hebben specifieke verantwoordelijkheden met betrekking tot de veiligheid, gezondheid en ontwikkeling van de kinderen. Houders moeten onder andere zorgdragen voor een verantwoorde gastouderopvang, de juiste groepsgrootte hanteren, een risico-inventarisatie uitvoeren en ervoor zorgen dat alle medewerkers beschikken over een geldige VOG en zijn ingeschreven in het PRK. Gastouders moeten verantwoorde opvang bieden en meewerken aan de risico-inventarisatie.
De beleidsregels van de gemeente Twenterand zijn van toepassing op alle vormen van kinderopvang binnen de gemeente. Het afwegingsmodel, dat als bijlage bij de beleidsregels is opgenomen, biedt een overzicht van de overtredingen, de bijbehorende artikelen uit de Wko, de prioriteit van de overtreding en de hoogte van de boete.
De gemeente Twenterand hecht groot belang aan de kwaliteit en veiligheid van kinderopvang. Door middel van toezicht en handhaving, gebaseerd op de Wet kinderopvang en de vastgestelde beleidsregels, wordt gewaarborgd dat kinderopvanglocaties en gastouders voldoen aan de gestelde eisen. De werkwijzen Herstelaanbod en Streng aan de Poort dragen bij aan een snelle beëindiging van overtredingen en een continue verbetering van de kwaliteit van de kinderopvang. Het is essentieel dat houders en gastouders zich bewust zijn van hun verantwoordelijkheden en de geldende regels naleven om een veilige en stimulerende omgeving voor kinderen te creëren.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet