Kinderopvang: Financiering en Vergoedingen voor Ouders
september 7, 2025
De ontwikkeling van kinderen is een proces dat begint bij de geboorte en doorloopt tot in de volwassenheid. Een goede start is daarbij cruciaal. Gemeenten spelen een belangrijke rol in het faciliteren van een omgeving waarin kinderen optimale ontwikkelingskansen krijgen. Dit artikel beschrijft het beleid en de ontwikkelingen rondom Voorschoolse Educatie (VVE) en kinderopvang, met specifieke aandacht voor de gemeente Goirle, gebaseerd op recent beleid en regelgeving.
De gemeente Goirle streeft naar optimale ontwikkelkansen voor alle kinderen, ongeacht hun achtergrond. Dit is vastgelegd in de Lokale Educatieve Agenda (LEA). Het doel is om te voorkomen dat kinderen met een kwetsbare thuissituatie een achterstand oplopen, die mogelijk hun hele leven aanhoudt. Verschillende factoren kunnen de ontwikkeling van kinderen beïnvloeden, en zonder extra ondersteuning kunnen deze kinderen met een achterstand aan het basisonderwijs beginnen.
De verantwoordelijkheid voor het realiseren van een goed en voldoende VVE-aanbod ligt bij de gemeenten, sinds de invoering van de wet Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie (wet OKE) in 2010. Deze wet had als neveneffect het harmoniseren van de kinderopvang en het peuterspeelzaalwerk, met als doel de kwaliteit van het peuterspeelzaalwerk te verbeteren. De Wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk trad in januari 2018 in werking en berust op drie pijlers: het versterken van de pedagogische kwaliteit, één kwaliteitskader voor peuterspeelzalen en kinderdagverblijven, en het harmoniseren van de regelgeving.
VVE wordt in Goirle gefinancierd met onderwijsachterstandsmiddelen (OAB-middelen) die de gemeente van het rijk ontvangt. De budgetten voor gemeenten zijn recentelijk herverdeeld op basis van nieuwe criteria voor de doelgroep. Goirle heeft, net als veel andere gemeenten, een verhoging van het Rijksbudget ontvangen vanaf 2019. Naast de verhoogde budgetten zijn er ook nieuwe kwaliteitseisen gesteld. Zo is het wettelijk verplichte aantal uren voorschoolse educatie (VE) voor doelgroeppeuters uitgebreid om de kwaliteit van VVE te verhogen en meer peuters uit de doelgroep te bereiken.
In Goirle is er voor alle peuters van 2,5 tot 4 jaar een voorschools aanbod van tenminste twee dagdelen van in totaal 11 uur per week, gedurende 40 weken per jaar. Dit aanbod is bedoeld voor zowel reguliere als VVE-geïndiceerde peuters en heeft dezelfde kwalitatieve inhoud. Voor VVE-geïndiceerde peuters is er een aanvullend aanbod van 5,5 uur per week, wat het totale aanbod op 16,5 uur verdeeld over 3 dagdelen brengt.
Het VVE-aanbod vindt waar mogelijk plaats in een Kindcentrum, waar dagopvang, peuteropvang en onderwijs worden geboden. Aanbieders gebruiken een erkend VVE-programma of een werkwijze op basis van een VVE-programma, waarbij de ontwikkeling van kinderen op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling op gestructureerde en samenhangende wijze wordt gestimuleerd.
Een goede samenwerking tussen de voorschoolse voorziening en de vroegschool (groep 1 en 2 van de basisschool) is essentieel voor een ononderbroken ontwikkeling van kinderen. Deze samenwerking omvat onder andere een goede VVE-coördinatie, een tijdige en warme overdracht van informatie, afstemming van het aanbod, het pedagogisch handelen, de omgang met ouders en de interne begeleiding en zorg.
Het beleidsplan VVE 2023-2027 van de gemeente Goirle heeft als doel om de kwaliteitseisen duidelijk, concreet en implementeerbaar te maken. Het plan dient als basis voor de toetsings- en waarderingskaders van de gemeente en de evaluaties van de betrokken partijen. Daarnaast is het de bedoeling om de strategische doelen en kaders uit het beleidsplan te vertalen naar concrete afspraken met maatschappelijke partners, binnen de beschikbare financiële kaders. Het beleidsplan wordt gezien als een ‘groeimodel’, waarbij continu wordt gemonitord en verbeterd met alle betrokken partijen.
Het beleidsplan onderscheidt wettelijke eisen van gemeentelijke ambities. De gemeente Goirle werkt in samenwerking met maatschappelijke partners aan haar ambities door concrete afspraken te maken.
Het onderwijsachterstandenbeleid is gericht op het vroegtijdig signaleren van kinderen met een (taal)achterstand, zodat hun (taal)ontwikkeling zo snel mogelijk kan worden gestimuleerd. Voorschoolse educatie is specifiek bestemd voor doelgroepkinderen van 2 en 3 jaar en wordt verzorgd op peuterspeelzalen en/of kinderdagverblijven.
De beleidsregel onderwijsachterstandenbeleid (VVE) uit 2008 stelt criteria voor subsidieverlening, waaronder het gelijkheidsbeginsel (vergelijkbare organisaties worden op vergelijkbare wijze gesubsidieerd), zelfredzaamheid (organisaties zijn zelf verantwoordelijk voor hun instandhouding), aanwezigheid van eigen vermogen, en de stimulering van eigen inkomsten.
Bij de verstrekking van subsidies aan organisaties die voorschoolse educatie aanbieden, hanteert de gemeente Goirle een aantal criteria. Het gelijkheidsbeginsel is hierbij leidend, wat betekent dat vergelijkbare organisaties op een vergelijkbare manier worden gesubsidieerd. Organisaties worden in principe geacht zelf verantwoordelijk te zijn voor hun voortbestaan en eigen inkomsten te genereren. De gemeente stimuleert en faciliteert activiteiten die zij belangrijk acht voor peuters.
De gemeente Goirle investeert in VVE om de ontwikkelingskansen van alle kinderen te vergroten, met speciale aandacht voor kinderen met een kwetsbare thuissituatie. Het beleid is gebaseerd op een wettelijk kader dat gemeenten verantwoordelijk stelt voor het realiseren van een kwalitatief en kwantitatief voldoende VVE-aanbod. De samenwerking tussen voorschoolse voorzieningen en basisscholen is cruciaal voor een ononderbroken ontwikkelingslijn. Het beleidsplan VVE 2023-2027 vormt de basis voor de verdere ontwikkeling en verbetering van de VVE in Goirle, met als doel optimale ontwikkelingskansen voor alle kinderen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet