logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Pedagogische Doelen en Kwaliteit in de Kinderopvang

De kinderopvang speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van jonge kinderen. Het bieden van een veilige en stimulerende omgeving is essentieel, maar wat zijn de concrete doelen die nagestreefd worden en hoe wordt de kwaliteit gewaarborgd? Dit artikel beschrijft de pedagogische doelen die centraal staan in de kinderopvang, gebaseerd op de Wet kinderopvang en de visie van Flow kinderopvang, en belicht aspecten van kwaliteit en de rol van de opvoeders.

De Vier Pedagogische Doelen

De Wet kinderopvang formuleert vier pedagogische doelen die leidend zijn voor de opvang van kinderen. Deze doelen vormen de basis voor de dagelijkse praktijk en de ontwikkeling van het pedagogisch beleid. De vier doelen zijn: het bieden van emotionele veiligheid, het uitdagen van kinderen in hun persoonlijke ontwikkeling, het begeleiden van kinderen in hun sociale ontwikkeling en het laten kennismaken met de normen en waarden van de samenleving.

Emotionele Veiligheid: Een Fundamentele Basis

Het bieden van emotionele veiligheid wordt beschouwd als de meest basale pedagogische doelstelling. Een kind dat zich veilig voelt, kan zich optimaal ontwikkelen. Dit omvat een positief zelfbeeld ontwikkelen en durven nieuwe ervaringen aan te gaan. Pedagogisch professionals begeleiden kinderen bij het wennen aan de dagelijkse routines, het leren kennen van andere kinderen en het samenleven in de groep. Zij observeren en reageren op zowel verbale als non-verbale signalen van kinderen, zoals lichaamstaal en gebaren, om adequaat te kunnen inspelen op hun behoeften. Een veilige omgeving is essentieel om de realisatie van de andere pedagogische doelen te bevorderen. Er zijn drie bronnen voor de veiligheid van kinderen te onderscheiden.

Persoonlijke Ontwikkeling Stimuleren

Naast emotionele veiligheid is het stimuleren van de persoonlijke ontwikkeling van kinderen een belangrijk doel. Dit gebeurt spelenderwijs, waarbij kinderen worden uitgedaagd op motorisch, cognitief, taal- en creatief gebied. De inrichting van de opvanglocaties wordt aangepast aan de leeftijd en ontwikkelingsfase van de kinderen. Baby’s krijgen ruimte om te bewegen, peuters spelen in thematische hoeken en op de buitenschoolse opvang (BSO) zijn er plekken om te ontspannen of creatief bezig te zijn. De opvang sluit aan bij wat een kind al kan en biedt ondersteuning bij wat een kind nog lastig vindt, waardoor zelfstandigheid en zelfvertrouwen worden bevorderd.

Sociale Ontwikkeling Bevorderen

Kinderen leren in de opvang samen te spelen, vrienden te maken en rekening te houden met elkaar. De aanwezigheid van leeftijdsgenootjes biedt volop mogelijkheden om sociale vaardigheden te oefenen. Pedagogisch professionals begeleiden de interacties tussen kinderen, helpen hen grenzen te respecteren en voor zichzelf op te komen. Kinderen krijgen de ruimte om zelf keuzes te maken, bijvoorbeeld in het spelmateriaal. Op de BSO worden kinderen ook betrokken bij besluitvorming, bijvoorbeeld via kinderparticipatie, zoals de functie van kinderwethouders die meedenken met de directie.

Kennismaking met Normen en Waarden

De kinderopvang is een plek waar kinderen de cultuur, normen en waarden van de samenleving leren kennen. Pedagogisch professionals geven hierin het goede voorbeeld, stimuleren gewenst gedrag en begrenzen ongewenst gedrag. Zo leren kinderen respectvol met elkaar omgaan en ontdekken ze dat iedereen verschillend is. Ouders worden actief betrokken bij dit proces, waarbij hun eigen opvoedstijl wordt gerespecteerd. De opvangorganisatie behoudt echter altijd haar eigen verantwoordelijkheid en pedagogisch beleid als leidraad.

Kwaliteit in de Kinderopvang: Meer dan Alleen Veiligheid

Kwaliteit in de kinderopvang is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen, met name voor kinderen uit kwetsbare gezinnen. Flow kinderopvang streeft naar hoogwaardige pedagogische kwaliteit en past haar werkwijze voortdurend aan op basis van nieuwe inzichten en behoeften. Een goed contact met ouders is hierbij van groot belang. Ouders worden gezien als de belangrijkste opvoeders en er wordt samengewerkt op basis van respect, vertrouwen en gelijkwaardigheid.

Partnerschap met Ouders

Een intakegesprek vormt het begin van de samenwerking met ouders, waarin belangrijke informatie wordt uitgewisseld en afspraken worden gemaakt over de wenperiode. Er wordt extra aandacht besteed aan het wennen van een kind, zodat zowel het kind als de ouders zich snel thuis voelen. Ouders worden op de hoogte gehouden via persoonlijke overdrachten bij brengen en halen, oudergesprekken, een ouderportaal en nieuwsbrieven. Daarnaast worden er ouderavonden en andere activiteiten georganiseerd om de betrokkenheid van ouders te vergroten.

Stabiliteit en Veiligheid op de Groepen

Stabiliteit op de groepen wordt als belangrijk beschouwd voor het welzijn van kinderen. Dit wordt bereikt door een vast team van pedagogisch professionals en door het creëren van een vertrouwde omgeving. Veiligheid is een prioriteit, en er wordt gewerkt volgens het vierogenprincipe, waarbij er altijd minimaal twee volwassenen aanwezig zijn om toezicht te houden.

Ondersteuning en Vroegschoolse Educatie

Flow kinderopvang biedt extra ondersteuning aan kinderen die dit nodig hebben, bijvoorbeeld in de vorm van voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Er wordt gewerkt aan een doorgaande leerlijn, waarbij de ontwikkeling van kinderen wordt gevolgd en gestimuleerd van jonge leeftijd tot aan de basisschool. Er wordt een jaarlijks opleidingsplan opgesteld waarin staat beschreven hoe de kennis en vaardigheden in VVE van de beroepskrachten worden onderhouden.

Resultaatgerichte Sturing in Vroegschoolse Educatie

Op het gebied van vroegschoolse educatie is sprake van resultaatgerichte sturing. Gemeenten en schoolbesturen zijn verplicht om afspraken te maken over de resultaten van VVE, bijvoorbeeld over het aantal woorden dat kinderen minimaal moeten kennen aan het eind van groep 2, het percentage kinderen dat een niveau stijgt, of het aantal kinderen dat minimaal niveau C behaalt aan het einde van groep 2. De manier waarop deze resultaten worden behaald, blijft aan de scholen over.

Pedagogische Doelstellingen in Detail

De pedagogische doelstellingen kunnen verder worden uitgesplitst in specifieke competenties die kinderen moeten ontwikkelen. Naast emotionele veiligheid omvat dit het bevorderen van persoonlijke competentie, zoals veerkracht, zelfstandigheid, zelfvertrouwen en flexibiliteit. Ook het bevorderen van sociale competentie, zoals het vermogen om zich in te leven in anderen, te communiceren, samen te werken en conflicten op te lossen, is van belang. Ten slotte is er de socialisatie, waarbij kinderen kennis maken met de regels, normen en waarden van de samenleving.

Conclusie

De kinderopvang heeft een belangrijke taak in het bieden van een veilige en stimulerende omgeving voor de ontwikkeling van jonge kinderen. De vier pedagogische doelen – emotionele veiligheid, persoonlijke ontwikkeling, sociale ontwikkeling en kennismaking met normen en waarden – vormen de basis voor het pedagogisch beleid. Kwaliteit in de kinderopvang is essentieel en wordt gewaarborgd door een goede samenwerking met ouders, stabiliteit op de groepen, aandacht voor veiligheid en extra ondersteuning in de vorm van VVE. Door deze aspecten te integreren, kan de kinderopvang een waardevolle bijdrage leveren aan de ontwikkeling van kinderen en hen voorbereiden op een succesvolle toekomst.

Bronnen

  1. Flow kinderopvang
  2. Expertisecentrum Kinderopvang
  3. Lokaleregelgeving.overheid.nl

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven